Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

P/E- och P/S tal


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Som alla vet är det just nu en rätt så stor utmaning med att lyckas på börsen med aktieplaceringar med mera. Eftersom jag är nybörjare så skulle jag vilja ha hjälp att reda ut några begrepp.

 

P/E tal

Som jag har förstått det så är ett P/E tal Price/earning. Om P/E = 10 så får man tillbaka aktievärdet på 10 år (p/e 10 verkar vara något av en norm).

 

Men vad betyder det egentligen att man får ett - värde på P/E?

 

Betyder det att jag får tillbaka hela priset för aktien på 1 år om jag hittar ett P/E tal på 1?

 

Vad finns det för risker och fördelar med att bedöma en aktie med P/E tal?

 

 

P/S tal.

Vad jag förstår så handlar det om förväntningar på aktien.

 

Det jag inte har förstått är om det är bra eller dåligt om marknaden har höga, respektive låga förväntningar?

 

Vad finns det för risker och fördelar med att bedöma en aktie med P/S tal?

 

 

 

 

 

Tackar på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad betyder det egentligen att man får ett - värde på P/E?
Så blir det om företaget går med förlust.

 

P/E-talet handlar om föregående år och säger egentligen inget om framtiden. Om en aktie skulle ha ett P/E-tal på 1 så betyder det snarast att "alla andra" tror att förtjänsten under kommande år kommer att vara betydligt lägre så att när P/E-talet räknas ut efter nästa bokslut så kommer det att vara ett mer normalt värde.

http://en.wikipedia.org/wiki/P/E#Interpretation

 

Price-to-sales ratio, P/S ratio, or PSR

http://en.wikipedia.org/wiki/Price/sales_ratio

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket!!

Härligt att få hjälp på så obekväm tid som valborg!!

Tackar så mycket.

 

Nu behöver jag bara lista ut om det är bra eller dåligt med höga förväntningar på ett bolag sen tror jag att jag har fått en finfin överblick =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Hmm, man kan nog inte säga generellt att det är bra eller dåligt med höga förväntningar om det gäller att tjäna pengar på aktier. Det som man kan tjäna pengar på är om du gissar rätt på om företaget överträffar de förväntningar som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...