Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags för uppgradering...


Neubert

Rekommendera Poster

Hej!,

 

Har inte hängt med de senast 3 åren och behöver lite hjälp!!

Har en några år gammal dator med en P4 64bit 3,2Ghz. Moderkortert pajade för drygt nått år sen och bytte till ett ASUS P5GC och uppgraderade minnena till 2Gb DDR2.

 

Nu är det hög tid att göra nått åt processorn då det är lite trögt samt att fläkten börjat kvittra lite...

 

Frågan är ju vad man ska sattsa på?? Det nya moderkortet stödjer Intel Core 2 Duo men inte Core 2 Quad. Ska jag då satsa på att byta moderkort igen för nån tusenlapp + denna:INTEL CORE 2 QUAD Q8200 2.33GHZ 4MB 1333MHZ S-775 (1829:- på kampanj på dustin) eller ska jag hitta nån bra Duo???

 

Hoppas ni är klokare än mig ;-P

 

/Nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ett moderkort stöder Quad betyder att det stöder vissa Quad med rätt BIOS

inte alla Quad.

Det är därför viktigt att köpa ett moderkort som med första BIOS stöder den Quad du vill använda.

Annars kan du bli tvungen att uppgradera BIOS med en annan Processor i moderkortet.

Innan du kan använda den Quad du vill använda.

För att göra det extra pilligt. Quad från Intel finns ofta i olika versioner kallade steppings.

Att ett moderkort stöder en viss Quad betyder inte att moderkortet stöder alla steppings av den Quaden.

Har sett en artikel om ett ASUS moderkort och en processor (Quad) som efter uppgradering av BIOS stöddes.

BIOS uppgraderades med den gamla processorn.

Men den nya Quaden funkade ej.

Vilket en sökning på Google visade var helt normalt med den stepping processorn hade. ASUS moderkortet stödde andra steppings av samma Quad.

 

Exempel.

Moderkort GA-EP35-DS4 med BIOS F2

Quad Q6600 funkar

Uppgradera BIOS till F6d

nu stöds

Quad Q9550

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2744#anchor_os

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...