Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Gps info i bilder

Ingen annan

Recommended Posts

Ingen annan

Tar bilder runt om i byarna i falu kommun (falubilder.se) Tänker nu även lägga in GPS-data så att det går att se var bilden är tagen. Har lång väg att gå innan jag är där.

Ringde i dag till Scandinavianphoto, de säljer sådana prylar, men ingen vissta något svar på mina frågor.

Ringde sedan Sony, det är en sådan pryl som jag är intresserad av, fick mer hjälp men fick också rådet att vänta lite tills någon tidning testat prylarna.

Vet att det inte finns någon enhetlig standard för hur data lagras i bildfilerna (Metadata) men var och hur gps informationen lagras, vore bra att veta. Det är Sony GPS-mottagare GPS-CS3KA som jag är intresserad av.

Börjar med att undra hur informationen lagras i bildfilen. (Vet att först ska gps-datat och bilddatat "samköras", kopplas ihop i datorn)

En annan fråga är var och hur man får tag i kart data, följer troligen inte med gps-prylen. Vad kostar den och hur man får hanskas med den informationen.

Hälsningar Erik

[inlägget ändrat 2009-04-29 18:53:42 av Ingen annan]

Mr Andersson

Det finns sedan länge stöd för GPS-data som metadata i EXIF-bilder (den typ av JPEG-bilder som en digitalkamera sparar) dock är det få/ingen kamera som hittills använt det.

Tänk på att många program inte återsparar EXIF-data om man tex ändrar storlek och sparar om bilden, men en del program, tex ACDsee, gör det.

Ingen annan

Tack för ditt svar!

Jag har en NIKON D2x. Tar alla bilder i RAW format och i jpg. (RAW = .NEF enligt NIKON. Kameran sparar alltså bilden i båda formaten).

Oavsett vilket format (RAW eller jpg) jag tar bilden i så sparas information till Metadata i olika grupper.

-Filegenskaper

-IPTC (Äldre)

-IPTC-kärna

-EXIF kameradata

Dessutom till Ljud, Video och Dicom men dessa använder jag inte.

I ADOBE Bridge CS3 går det sedan bra att göra tillägg och att redigera i metadata.

Att jag ställer den här frågan beror på att jag inte hittar någon grupp som heter GPS eller att det i någon undergrupp finns fält för GPS data. Det är möjligt att en sådan rubrik skapas när man kör programmet som länkar ihop GPS-data med bilden.

ADOBE Bridge och photoshop återsparar all Metadata även med data som ändrats.

Sedan var det den andra frågan - Kan Google Maps kanske vara något?

Är det någon som vet?

/ew

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...