Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
pekfinger

Förklara fasträntekonto för mig

Rekommendera Poster

pekfinger

hej!

varför blir utdelningen så låg? med 3% borde det väl innebära mer än dryga 2 tusen kr??

Du har valt 250 000 kr som insättning i 3 mån med 3,00% fast ränta (3,03% effektiv årsränta). Utfallet blir 251 847 kr.

hejdå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Anjuna Moon

Det ser ju ut som den summa de anger är en fjärdedel av 3.03% under ett år, så det kanske är utfallet för första kvartalet? Bara en gissning, ekonomi är inte min starka sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pekfinger

Hej Anjuna!

Det du säger verkar stämma. Man inte låta bli att undra om det är värt att låsa pengarna under den korta perioden med så lite utdelning.

Tidigare fick man tillbaka på räntan men i dessa finanskristider, vilket jag antar ligger till grund för de låga räntorna, är det kanske att hoppas på för mycket.

Finns det inte bättre möjligheter att placera sina pengar utan höga risker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Finns det inte bättre möjligheter att placera sina pengar utan höga risker

Det beror lite på hur flexibel man behöver vara när man tar ut pengarna. Om allt man vill är att de ska växa mer än på banken över tiden och kan leva med att bara ha dem liggande utan att behöva dem när det är lågkonjunktur så är nog risken relativt låg i en helt vanlig index-fond på vilken bank som helst. Speciellt nu när börserna fortfarande är överlag rätt lågt värderade.

Du kommer å andra sidan inte att tjäna storkovan men på 2-5 år kommer de antagligen att ge dig mer avkastning än några futtiga 3% per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...