Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Min dator känner inte av skivorna!?

3mm3

Recommended Posts

Det kan finns många möjliga orsaker, här kommer en del:

CD/DVD-enheten är trasig.

Kabeln mellan moderkortet och CD/DVD-enheten sitter inte ordentligt i utan behöver tas ur och sättas tillbaka.

Kabeln från nätaggregatet sitter inte ordentligt i utan behöver tas ur och sättas tillbaka.

Lasern/lasrarna i CD/DVD-enheten har blivit smutsig och behöver rengöras med en sådan rengöringsskiva som man kan köpa.

Den del av moderkortet som "pratar" med CD/DVD-enheten har gått sönder.

Då är det troligen DVD-lasern som behöver rengöras med en rengöringsskiva, även om det också är tänkbart att DVD-lasern har gått sönder.

funkar verkligen "RENGÖRINGSSKIVOR"??

Sorry, for caps-lock. Lätt på liten dator med stora fingrar.. ;-)

Optiska enheter är ju nästan gratis idag..

Egentlgen inga "vettiga" tips:

När jag testade linux för några år sedan, ville inte linux-os "känna igen" mina optiska enheter till hundra procent. (testade flera distar)

(Det är mycket bättre nu med linux)

Vad jag ville säga:

OS, eller maskinvaran, eller både-och kanske inte "hittar varandra".

Kanske kan det lösas med en ominstallation av hela systemet. Själv har jag, peppar peppar, aldrig råkat ut för maskinvarufel när det gäller optiska enheter. Däremot så har nyinstallerad programvara ibland orsakat att optiska enheter med skrivfunktion (alltså framförallt "brännare") inte fungerat. Jag kan inget bevisa, men jag tror starkt på att "felet" ligger i DRM.

Mitt tips är att som Cecilia skriver testa byta kontakt/kolla kontakterna,

Funkar inte detta, installera om OS.

Annars byt optisk enhet.

Deletade hela mitt inlägg, utom de raderna cluster tydligen har läst..

-Sen verkar idg.se gå ganska segt idag..

• 2 weeks later...
j.andersson

Jag använder nu två CD/DVD-enheter som kompletterar varandra:

1)

Den ena (5 år gammal) kan inte köra hemmagjorda DVD-skivor, däremot kan den köra alla hemmagjorda CD-skivor samt alla komersiella CD/DVD-skivor.

Det som händer är att, ifall jag stoppar i en hemmagjord DVD-skiva så lägger datorn av och startar om. Jag får också nåt meddelande om att "Något hindrar datorn från att starta på vanligt sätt. Detta kan bero på ändringar i maskin eller programvara..." (nåt i den stilen), när jag sedan tar ut skivan så startar datorn som vanligt.

2)

Min nyaste CD/DVD-enhet (2 år gammal) kan å andra sidan köra alla hemmagjorda CD/DVD-skivor samt alla kommersiella CD/DVD-skivor med undantaget för Vista's installations skiva (DVD). När jag sätter i den så känner enheten inte av den, och det är hittills den enda skivan jag har som enheten inte klarar av att köra.

I början kunde jag köra även Vista's installationsdiskett på enheten, men sedan slutade det att fungera (och då var den ändå vid den tidpunkten bara 1 år gammal). Detta gjorde att jag blev tvungen att sätta i den gamla enheten också och den har jag nu i händelse av att jag behöver köra installationsskivan för Vista. Knepigt...

Har du möjligtvis nåt dataspel installerat? Det finns vissa kopieringsskydd till spelen som kan orsaka en massa konstiga fel bl.a att CD/DVD spelare plötsligt inte fungerar som de ska. Ett ökänt sådant är SecuROM som används t.ex till spelet The Sims 2.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...