Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Rest man Klaymen

Trasigt nätaggregat?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Fick precis problem med mitt hemmabygge. Sedan ett par dagar har datorn varit svårtstartad, ibland startade den inte när jag tryckte på strömbrytaren, fick trycka flera gånger för att snurra igång den. Igår kväll startade den inte alls. Jag misstänkte fel på nätaggregatet, eftersom det verkade som att datorn ville starta upp men tappade kraft efter ett tag. Datorn är alltså inte helt död, utan dör några sekunder efter uppstart. Jag misstänker nätagget bland annat för att jag försökte trycka ejekt på den optiska enheten vilket gjorde att datorn dog direkt. Det låter också som att den försöker spinna upp hårdiskarna men lyckas inte riktigt. Jag får inga varningspip eller liknande och skärmen får ingen signal.

Jag har försökt koppla in ett "nytt" nätaggregat men detta har tyvärr ingen anslutning för PCIE, och jag har inget inbyggt grafikkort i moderkortet. Så när jag startar utan ström till grafikkortet får jag bara ett jättelångt pip, och inget mer händer. Moderkortet har en anslutning som heter PCIE_12V där jag kan koppla in en strömanslutning för hårddisk (4 pinnar), men även då får jag det långa pipet bara.

Startar jag datorn utan grafikkort i verkar den starta OK (med det "nya" nätaggregatet), men jag kan ju inte veta säkert eftersom jag inte kan få ut någon bild.

Jag ska försöka skaffa en översättare för IDE-strömanslutning till den 6-pinniga kontakten jag har på grafikkortet, men tänkte fråga om någon haft liknande problem. Är det troligt att det är nätaggregatet som gett upp? Det är inte särskilt gammalt (2-3 år). Moderkortet är lite nyare än så.

Moderkort: Gigabyte GA-M57SLI-S4

Nätaggregat (det misstänkt trasiga): Zalman ZM600-HP (600W)

Nätaggregat (som jag försöker koppla in): Ace AL8500-BTX (480W)

Grafikkort: Nvidia 8800GTS 320MB

EDIT: Jag kollade på mitt gamla nätaggregat och den levererar tydligen 15-16A på 12V-linan, lika mycket som mitt gamla nätaggregat. Men tydligen finns det något som heter "Power sharing", dvs att 12V-linorna hjälper varandra om någon inte klarar trycket. Kan det vara så att mitt gamla nätagg hade "power sharing" och mitt nya inte har det, så därför klarar inte 12V-linan av att driva grafikkortet? Visst finns det adaptrar där jag kan koppla in 2 st IDE-strömkablar till en 6-pinnig PCIE-kontakt. Kan jag få ut dubbla effekten då?

[inlägget ändrat 2009-04-27 13:02:32 av Rest man Klaymen - www.piratpartiet.se]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...