Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd och hjälp önskas - internetdelning


HannesHelander

Rekommendera Poster

HannesHelander

Hej!

 

Jag skall till släktingar i Frankrike nu till helgen och funderar på hur jag skall kunna använda min MacBook hos dem för att komma åt internet. Det kan kanske låta lätt men detta är förutsättningarna:

 

De kommer åt internet via ett USB-ADSL-modem en liten sak utan extra utgångar så endast en dator kan vara inkopplad, vidare krävs speciell mjukvara och inloggningsuppgifter för att koppla upp sig via modemet.

 

ADSL-modemet är abslutet till en WinXP PC (utan wifi) och jag undrar ifall man skulle kunna komma åt deras internetuppkoppling genom koppla min MacBook via ethernetkabel till Windowsdatorn.

 

Ifall någon har en idé hur man skall sätta upp detta och vad som krävs i hårdvara (en vanlig ethernetkabel kanske? ...korskopplad..??) så vore jag mycket tacksam.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hade ett USB-ADSL-modem kopplad till EN dator delade jag ut den anslutningen. De andra datorerna kunde då surfa så länge den första var igång och uppkopplad. Det gick även att reläa portar vilket var användbart på den tiden man körde med DC++.

 

En korsad kabel behövs nog om du kopplar direkt till den andra datorn.

(Om inte någon av datorerna hanterar detta automatiskt)

 

Obs i mitt fall var ingen Mac ansluten.

 

[bild bifogad 2009-04-27 09:48:10 av Mikael63]

1137343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...