Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startar inte alltid?


fructis

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar varför vår dator beter sig så konstigt nästan vid

varje uppstart. Funderar om det kan vara nåt hårdvarufel?

 

Fick tips om att det kan vara servicepack 3 som krånglat till

uppstarten av windows.

 

Ibland blir skärmen grå och datorn startar om.

Ibland så går starten över i windowsymbolen

(med den horisontella räknaren som löper mitt på skärmen, ni vet), men steget därefter nås aldrig utan antigen står allt stilla eller så startar datorn om.

 

Fråga:

Kan man testa att ta bort servicepack 3 och testa installera

den igen, bara sådär?

 

ps. Datorn har innan detta hände formaterats om. Problemet var att den den tjorvade på liknande sätt innan. Men då gick den inte alls att starta, utan hamnade i ett läge innan windows laddades in, där den varje gång startade om och om och om! Hade då servcepack2 med ytterligare några uppdateringar.

 

 

/fructis

 

[inlägget ändrat 2009-04-25 17:26:13 av fructis]

[inlägget ändrat 2009-04-25 17:27:35 av fructis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Funderar om det kan vara nåt hårdvarufel?

 

Kan rent spontant vara hårddiskproblem eller rent av minnesproblem.

 

Fråga:

Kan man testa att ta bort servicepack 3 och testa installera

den igen, bara sådär?

 

Kan du starta i "Felsäkert läge" ?

 

Tryck F8 under uppstart. Välj "Felsäkert läge" i menyn. Kommer du väl in då kan du prova att avinstallera SP3 om du misstänker att SP3 strular till det.

 

Hur det blir efteråt kan jag inte svara på då jag inte provat det här tidigare. Hoppas du har backup på allt du vill spara om allt går åt skogen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag tacka för ditt engagemang...Tack tack!

 

Hårddiskproblem, det var illa! Denna dator har varit leasad i några år, där både moderkort och hårddisk blivit utbytt, så det vore ju synd om det är detta fel igen... Den som lever får se (:-D

 

Nåväl, läste lite om SP2 och blå skärm, fick faktiskt en blå skärm ikväll när grabben spelade wow. dvs. ett allvarligt undantags fel etc. väl presenterat på skärmen med en vacker himmelsblå bakgrund!

Detta kan visst vara en konflikt med SP3 och några gamla drivrutiner, sägs det. Altenativt med brandväggen......

Ja, det var inte kul det här.....Måste testa att ta bort SP3 och köra lite uppdateringar.....sen borde det bara vara att köra in servicepacket igen.

 

När jag för en herrans massa år sen körde win98, kunde man köra en defrag utanför operativet, det var nåt kommando i dos som hette typ: FIXsys eller vad det var...Den packade ihop trasiga kluster på hårddisken och problemet då med instabillt operativsystem var eliminerat. Vet du nåt om detta, dvs. om det går att köra detta när winxp home är installerat!

Nu funkar datorn, igen.......*g*

 

Kom på kommandot i dos: scandisc/autofix/surface

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-25 21:58:55 av fructis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort SP3, det är bara en massa jobb. SP3 funkar bra.

 

Kolla istället om nätaggregatet börjar bli slitet. Låna ett från en annan dator. Koppla in det vid sidan om utan att skruva ur det gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätagregatet måste vara = strömförsörjning. Nej det området går jag nog inte in på. Skall lämna in datorn på service, det får väl kosta lite...

 

I morse fick jag diskfel vid uppstart. Har kört chdsk och reparerat!

 

Systemlog visar: Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D.

 

Läste om en snubbe med liknande problem, ha hade öppnat datorn och tryck till alla minnen igen på plats och kollat att alla kablar satt fast ordentligt...sen fungerade allt klockrent.....kan de vara så simpelt....Det får bli min nästa test!

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-26 09:18:34 av fructis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemlog visar: Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D.
Kan ju vara bra att testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Cecilia, testa hårddisken! CHKDSK brukar sällan reparera ett skadat Windows till fullo, speciellt om det är fel på hårddisken.

 

Om det visar sig att hårddisken är korrupt, koppla ur den felaktiga och skaffa en ny. Installera Windows på den om du har CD + produktnyckel. Om du får igång datorn och inte vet produktnyckeln, kan du läsa den med t ex gratisprogrammet Aida32:

 

http://aumha.org/freeware/freeware.htm

 

Kolla här: Mjukvara > Licenser

 

Efter att Du installerat Windows samt alla drivrutiner, kan du koppla in den gamla disken också och försöka kopiera de filer du vill spara. Återkom när det är dags.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Flora

 

Jag närmar mig kärnan i problemet känns det som!

Detta är kanske pga. av alla de bra tips jag fått i min tråd,

även era två. Att testa en hårddisk, har jag aldrig gjort och

genom tipsen från er gör det hela möjligt! tack tack!

 

Det som hänt fram till nu är väl inget sensationellt.

Jag öppnade datorn och blåste bort lite damm, testade att

trycka dit alla minnen och kollade alla kontakter.

Ingen blåskärm har infunnit sig, inga fel vid start eller systemlog.

Däremot har grabben inte spela WOW ännu, det blir nästa test

Datorn brukar faktiskt hänga sig då och hamna i blåskärmsläge när han

kör detta spel.

 

Jag skall leta reda på ett testprogram för hårdisken som jag trot heter:

Maxtor 7Y250MO

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en test av hårdiskarna på datorn.

verktyget jag hittade heter: SeaTool for Windows och finns under

denna länk:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=seatools-win&vgnextoid=552bd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

 

Man måste ha .NetFramwork 2.0 installerat länk finns på samma sida

Testat två olika enkla tester, båda var okej men ingen logfil skapades.

Skall göra en sk. LongDrive test här nån kväll, den tar visst ganska lång tid!

 

/fructis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du lyckats med disktest:)

Ska man vara riktigt säker måste man som du är inne på köra en långtest/fullständig test av disken. Vi väntar på resultatet av den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...