Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela filer i ett hemmanätverk


Larzen

Rekommendera Poster

Har en stationär dator med musik, biler m.m. Har sedan en bärbar dator och vill komma åt dom filerna med just den bärbara datorn. Bägge datorerna har Vista och jag loggar inte in med något lösenord på någon av datorerna. Jag ser alla utdelade mappar men kan inte komma in i dom. Datorn säger något i stil med att jag inte har behörighet att komma in i mapparna. Jag kommer åt mappen delade mappar utan problem men vill naturligtvis inte flytta alla filerna till den mappenutan vill komma åt dom i sin ursprungliga mapp. Förut i Windows XP var det bara att dela ut filerna så kom man åt dom från alla datorer i ett hemmanätverk. Alla brandvägar är avstängda i bägge datorerna och jag är admin i bägge.

Nån som vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag loggar inte in med något lösenord på någon av datorerna.

Nån som vet.

Så länge du inte har lösenordsskyddade konton, så kommer du inte åt de utdelade filerna. Brandväggarna ska du naturligtvis ha aktiverade, med fildelning tillåten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte har lösenordsskyddade konton, så kommer du inte åt de utdelade filerna. Brandväggarna ska du naturligtvis ha aktiverade, med fildelning tillåten.

 

Jag har gjort så i Vista och Windows7 att jag aktiverat gästkontot och lagt till gäst som behörig i dom mappar jag delar ut. Då kommer jag åt dom utan att ange lösen eller användare. Det var ett tips jag läste på Popcorn Hour-forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag blir tokig. Det fungerar inte. Jag får samma fel, Nätverksfel Det går inte att komma åt bla bla bla. Om jag klickar på Diognostiera. Får jag till svar. Mappen är tillgänglig men användarkontot som du loggade in med nekades åtkomst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...