Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud


ErikBerglund

Rekommendera Poster

ErikBerglund

Har haft en gammal jobbdator som legat och skräpat i flera år. Tänkte jag skulle skaka liv i den då ungarna mer och mer tar över min egen dator. En Thinkpad T41 2373. Har ärvt den av jobbet så jag har ju ingen support på den. Är iofs programmerar till professionen, men detta är inte min pilsner kan jag säga.

 

Det var NT4 på den tidigare så jag blåste om allt och lade på XP Pro med servicepack 3.

 

Så långt var väl allt bra. Annat än att det saknades en hellsikes massa drivrutiner. Bland annat den viktigaste var nätverkskortet och det var mycket mickel innan rätt drivare var på plats.

 

Jag har nu tror jag endast två problem kvar.

 

Inget ljud. Har kollat allt. Senaste drivaren är på plats. Alla ON knappar är där de ska och volymen är kontrollerad. Tycker jag vänt på var sten, men utan resultat. Ljudet funkade så vitt jag kan erinra mig utan problem innan ominstallationen.

 

Nätverksstyrenheten ser ut att sakna någon drivare, men vart f-n hittar man sådant. Man blir ju inte klokare av att se på Lenovos hemsida VAD man ska ladda ned. Det blir ett stort gult frågetecken i Enhetshanteraren i alla fall.

 

Någon som kan ge mig tips så vore jag ytterst tacksam. Det är ju ett integrerat ljuskort direkt på moderkortet har jag lyckats läsa mig till, men trots det finns det drivare till SoundMax på Lenovos hemsida. Och de senaste är som sagt på plats.

 

=)

Erber

 

[inlägget ändrat 2009-04-25 01:54:05 av ErikBerglund]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikBerglund

Tyvärr får jag bara upp denna text när jag går in på länken. Undra vad matnyttigt det kan vara? Tycker mig ha vart "överallt".

 

 

Our apologies

 

 

 

There is a problem retrieving the document $view.getDocumentView().getLndocid().

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vid de gula varningsikonerna plockar fram info enligt bifogad bild och klistrar in dem här kan jag leta lite..

 

Ex. från bild: PCI\VEN_8086&DEV_109A&SUBSYS_01D11028&REV_01\4&22443A69&0&00E5

 

 

 

 

[bild bifogad 2009-04-25 11:25:45 av Mikael63]

1137107_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikBerglund

Nätverksstyrenheten ger detta resulat på Egenskaper:

 

PCI\VEN_8086&DEV_1043&SUBSYS_25518086&REV_04\4&39A85202&0&10F0

 

 

 

Jag går banne mig bet på detta Jag vet inte om nätverksegenskaperna har med ljudet att göra?? Ljudkortet "verkar" ju funka. om man kör dxdiag.exe så och testar ljudet så frågar programmet; om jag har hört ljudet. Svarar jag då nej, så får jag detta felmeddelande "Testresultat för DirectSound: Fel vid steg 19 (Användarverifiering av programvara): HRESULT = 0x00000000 (Felkod)".

 

Men jag kan inte avgöra om det är ett standardmeddelande som att man avbryter. Eller om felmeddelandet faktiskt kan ge någon ljus.

 

 

/Erber

 

[bild bifogad 2009-04-26 01:25:22 av ErikBerglund]

1137182_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikBerglund

STORT tack!!! Nu var de gula frågetecknen borta. :thumbsup:

 

MEN, tyvärr.....ljudet fungera fortfarande inte..! Begriper inte varför. Där ser ju allt ut att funka.

 

/

Erber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. det är ju en bärbar..

Inget med Fn-knappen + någon annan? Alltså så som du justerar volymen från tangentbordet?

Någon Mute?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikBerglund

Mikael63!! Om du satt framför mig ljust nu hade jag frugan svartsjuk genom att ge dig en blöt puss i pannan!!!!!! Så karla-karl jag är.....! men män måste ju kunna visa känslor....!! *ASG*

 

Tack....! Det är ju för f-n ljudknapparna bredvid den blå Access IBM-knappen.

 

Jag har inte ens tänkt på att dessa kontrolleras för sig utan skulle givetvis samspela med att höja och sänka nivån i Windows-miljön.

 

Jag törs inte räkna ihop hur många timmar jag suttit och letat fel. Känns som jag läst varje länk som finns på Google om Audio och IBM/Lenovo. Sedan kom jag på att jag var registrerad på detta forum. Och då tog det ett par dagar.

 

Än en gång...stort tack!!!

 

 

 

:thumbsup:/Erber

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikBerglund

Nu ska jag bara försöka ge mig på att försöka uppgradera T41, om det ens är möjligt.

 

Än en gång...stort tack.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...