Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta från XP till Mandriva One


Yoga

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har under årens lopp nästan byggt upp en avsky emot microsoft. Pga hur mkt som strular. 9 av 10 ggr jag ska göra ngt med min laptop (tex lyssna på en låt, öppna en fil, använda ngt program, byta bildskärm, surfa osv) så händer ngt som jag måste lösa för att göra det jag egentligen ville göra. Ofta sitter jag med lösningen lika länge som själva grejen jag från början ville göra. Om det är Microsoft eller alla virus och trojaner osv som finns bryr jag mig inte längre om. Jag har i förra veckan konstaterat och bestämt mig.

 

Nästa gång jag byter dator ska jag lämna windows FÖRHOPPNINGSVIS för alltid. Jag tänkte på Mac. Men så läser jag lite om Linux. Och tänkte testa nu genast istället med Linux.

 

Vad tror ni om Mandriva One? jag vill ha så lite strul som möjligt med min hårdvara i form av grafik, externa hårddiskar, tv-utgång osv som möjligt. Är detta det enklaste formen av Linux för mig?

 

Jag spelar inga spel utan använder bara min laptop för grafik (inte så värst tung) och ordbehandling

 

Är det mindre riskabelt att köra Linux? kan jag använda alla mina gamla filer? word, excel, bmp, jpg, mov, mpg, wmv, mp3 osv.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mandriva är en bra nybörjar-linux för det är mycket som kommer med från början, bland annat mycket drivrutiner. Sedan om det fungerar direkt med din datorhårdvara går ju inte att svara på utan man får pröva med hjälp av en Live-CD, dvs att man kör Mandriva från en CD-skiva utan att ha installerat något på hårddisken. "live mode" kallar visst Mandriva det:

http://www.mandriva.com/en/linux/

 

De flesta filer går att använda utan problem i Linux-distributionerna, men om man har avancerade MS Office-filer med macron och VBA-kod så kan man få problem i OpenOffice.org. För att testa det så kan du ju installera OpenOffice.org i Windows. Bilder och musik ska ju inte vara något problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade Linux, för första gången, för en tid sedan. Då var det för att få ett mindre tungt operativ på en trött dator (samt även av nyfikenhet).

Prövade med olika versioner, eller distributioner som det verkar kallas.

 

Det som slog mig är att man förväntas förstå att det finns olika "grafiska teman" att välja mellan vid installation. Och att man förväntas veta skillnaderna mellan dessa.

se http://www.linuxportalen.se/node/5267

 

I mitt fall blev det till slut Puppy Linux (pga. datorkapaciteten) men jag hann se att Xubuntu var den som tilltalade mig mest och det kommer nog bli den jag installerar nästa gång det skulle bli aktuellt.

Bara en magkänsla eftersom jag bara testade den i några minuter på den trötta datorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack, vad betyder grafiskt skal/tema?? låter ju som det endast har med utseendet att göra, förväntar mig såklart en inkörsperiod men om det kan få mig att slippa win:s ständiga problem så kan den gärna vara på flera månader =) Nu försökte jag bränna på en skiva men det verkar endast gå med vanlig cd-skiva och inte dvd... hmmm varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det grafiska skalet betyder mer än utseende därför att underlaget till det grafiska skalet används sedan till att göra småprogram, tex k3b (bränna CD/DVD) osv.

Enlightment som funnits mer än 10 år är det häftigaste jag kört, helt otroligt tyckte jag att se "fönstren" spegla sig i bakgrunden, en månbelyst tjärn.

Tyvärr lyckades jag inte få mycket att fungera i enlightment...

 

AfterStep är en efterapning av Steve Jobs NextStep som är ännu äldre. Vissa grafiska idéer tycker jag mig känna igen i Windows Vista.

 

KDE och Gnome är stora tunga grafiska gränssnitt jämfört med Enlightment och Afterstep. Du bör har 512MB RAM i datorn till Gnome och KDE idag tycker jag.

För de tar mer utrymme för varje version.

Föredrar själv KDE 3.5 framför den senare versionen 4.x

Lite länkar till olika Window managers och Desktops

http://xwinman.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem med det.

Kör själv OpenOffice 2.4.2 och sparar i Office 97 Excel format för att "alla" ska kunna läsa filerna.

Seanste versionen brukar alltid vara buggig (OO 3.x idag).

http://194.71.11.70/pub/Office/OpenOffice.org/stable/

 

Dessutom använder jag OpenOffice på jobbet för att rädda kraschade Wordfiler.

En annan fördel är att det är lätt göra pdf filer i OO.

Det kanske går i Microsoft Office också idag????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp, nu kör jag med ubuntu........ kan dock ej starta thunderbird (se bild) och firefox fungerar ej - det går ej att söka i google-searchbar, går ej att backa i websidorna och så kan jag inte skriva å, ä eller ö

 

Ngn som vet hur man fixar dessa saker?

 

Mvh Yoga

 

[bild bifogad 2009-05-02 23:40:07 av Yoga]

1138108_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...