Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egna inställningar och register i Windows Vista?


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dator med Windows Vista installerad. På datorn finns det även några konton. Finns det något sätt att fixa så att alla konton får olika inställningar och register helt åtskillda från varandra? Alla program som installeras på datan ska även dessa bara finnas hos den användare som installerar dessa förutom ett antal grundläggande program. Det jag är ute efter är om någon installerar något skadligt program eller pillar så att tex registret blir förstört så ska det bara drabba den användaren, vilket gör att man kanske måste installera om datorn om någon i familjen håller på att exprementera med datan.

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tveksam till om dina planer går att genomföra. Windows kan vad jag vet bara installera ett register. Sedan kan du begränsa användarnas förstörelse lust genom att låta dom inte ha några Adminrättigheter i systemet.

 

Endast läsrättigheter då t ex. Är det någon i familjen som vill installera något får du eller någon annan med Adminbehörighet vara med. Då har ni också möjlighet att sätta stopp för halvskumma program o s v.

 

Virus och annan fulkod har inte en chans heller.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för svaret. Det var det jag misstänkte. Funderade då på om det är en bra lösning att dela upp datorns hårddisk i 2 lika stora partitioner och sedan installera Vista på båda dessa partitionerna och sedan använda den ena partitionen sör att ha som vanligt och den andra partitionen för att exprementera med datorn? Då får jag ju en startmeny i början där jag får välja vilket operativsystem jag vill starta på. Är medveten om att jag måste installera operativsystemet samt en del program 2 ggr på datan.

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Funderade då på om det är en bra lösning att dela upp datorns hårddisk i 2 lika stora partitioner och sedan installera Vista på båda dessa partitionerna och sedan använda den ena partitionen sör att ha som vanligt och den andra partitionen för att exprementera med datorn?

 

Låter bra, men vet inte hur MS uppskattar det med tanke på licensvillkoren. Blir kanske lite struligt då. Är dock inte helt säker på saken.

 

Hoppas någon kan det bättre än vad jag kan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, men vet inte hur MS uppskattar det med tanke på licensvillkoren.

Det krävs två licenser, eftersom båda installationerna måste aktiveras. Såvida inte frågeställaren har en Volym-licens, men det har inte en vanlig "home user".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...