Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bankkort fungerar ej i bankomat


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

På väg till jobbet försökte jag ta ut pengar med mitt kort och fick beskedet att kortet ej fungerar. Det har förvisso en repig magnetremsa, men jag trodde att alla bankomater idag i första hand läser av chippet om sådant finns och i sista hand remsan. Eller är inte alla automater konfigurerade på detta sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

| tranquility |

Med tanke på att dem flesta bankomater är betydligt äldre än "chip-användningen" är det nog magnetremsan som fäller. Tror knappast bankerna byter/bygger om alla bankomater bara för att få chip-avläsning utan detta kommer nog ske successivt. Detta då bankerna är vinstdrivande bolag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Detta då bankerna är vinstdrivande bolag.

Med alla problem de haft med skimmade magnetremsor borde de väl (i vinstdrivandets intresse) vilja jobba snabbt för att helt gå över till det säkrare systemet med chips, det är iallafall min spontana tanke.

 

Nå, jag gick till en annan bankomat och där fungerade det bra och helgen är räddad =)

Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jo jag har också haft en del problem med att bankomaterna inte kan läsa mitt kort men jag brukar gnugga lite över remsan med tumman så fungerar det ibland. Annars har väl vissa butiker en sak man kan dra kortet igenom för att rengöra remsan som man kan pröva

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vi tur så kanske vi i framtiden får rfid bankort istället, precis som i busskort mm :)

 

Då borde dessa väll hålla bättre?

 

Man kan ju i alla fall hoppas ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

De är nog inget vi skall önska oss!!!

 

Rifd går att fjärravläsa - så de kan du bli skimmad utan att du har en aning. Eller måste man ha kortet i ett tätt metallfodral.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar på mig foliehatten! ;)

 

nej men skämt åsido så borde väll rfid fungera?

 

Så länge det bygger på typen av kort som räcker 30-40cm och inte längre samt med någon form utav certifikat/kryptering?

(allvarligt talat vet jag inte särskilt mycket om detta, och det märks väll....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips apropå pengar. De flesta butikerna accepterar numera uttag av summor upp till 300 kr vid köp.

 

Tycker det är smidigare än att gå i bankomat då jag sällan har mer än några hundralappar i plånboken.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...