Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Dator överhettad?!


Shecks

Rekommendera Poster

Hjälp!

Jag tror jag har en överhettad dator. Något är iallafall fel.

Det är så att min dator har börjat strulat den senaste veckan. Började att nära jag skulle spela ett spel, efter ca 30min - 1 timme, startade datorn automatiskt om sig utan förvarning.

Tillslut vart jag så irriterad att jag öppnade burken, dammsög bort allt damm men händer fortfarande samma sak. Tog och installerade SpeedFan och kollade temperaturerna, Temp2 hade en brinnande låga och stod på ca 52-56grader. Resten var 40+ grader.

 

Sen lät jag burken vara "öppen" och riktade en fläkt mot den. Då sänktes graderna med ca 10 grader på allt. Nu visar SpeedFan att allt är <Okej>. Men att ha en fläkt som står att snurrar vid fötterna hela tiden är ingen höjdare.

 

Så, är det att min dator är överhettad - att den startar om? Eller kan det vara något annat? Någon trasig del i datorn?

 

Stationär Dator

Tillägger att jag har Windows XP, Service Pack 3.

AMD Sempron 2600+ (1.85Ghz)

1GB Ram

Nvidia GeForce 6200

 

*Bifogar bild på SpeedFan resultatet*

 

 

[bild bifogad 2009-04-23 20:06:25 av Shecks]

[inlägget ändrat 2009-04-23 20:06:58 av Shecks]

1136904_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturerna verkar ju OK, jämför bifogad bild.

Som också visar OK temperaturer.

Jag litar inte på Speedfan. Har sett för mycket tokigheter.

eftersom du har nVidia grafik, ladda hem nTune från nVidia

för att kolla grafikkortstemperaturen.

 

Vad det gäller CPU så kan det vara bra se temperaturer vid belastning.

Kör själv HW-monitor

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

som högsta och lägsta tempeeratur, högsta mest intressant så klart.

 

Samt för att få koll på läget kör tex 15 minuter CPU Stability

(ger max CPU temperatur vid belastning)

http://www.majorgeeks.com/download215.html

 

För grafikkortet kör tex 3Dmark03 testet och kolla sedan max grafikkorttemp.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=576

 

Har du bra kylning? Läs nedan och tänk över hur det ser ut i ditt chassi.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

Det kan hjälpa med en 120mm fläkt fastskruvad lågt nertill på tornet ena sida

så det blåser in luft under grafikkortet. Ja man får ju göra hål i tornsidan....

 

 

[bild bifogad 2009-04-24 21:56:48 av jannejanne]

1136914_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det snabba svaret!

Ska genast pröva det du skrivit. Återkommer med svar hur det gick.

 

/Shecks

 

[inlägget ändrat 2009-04-23 21:20:42 av Shecks]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat programmen. Du kan själv se hur resultaten blev med den bifogande bilden. Allt jag gjort nu så har jag inte haft någon bordsfläkt mot datorn.

 

Hur ser allt ut? Något som verkar fel? Vad kan det bero på att datorn startas om när jag spelar spel?

 

[bild bifogad 2009-04-23 21:51:57 av Shecks]

[inlägget ändrat 2009-04-23 21:55:37 av Shecks]

1136925_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 grader är inte en temperatur som orsakar en omstart av datorn. Är de temperaturvärdena när du spelar eller när datorn är i vila?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är runt 52 grader när jag har haft på datorn ett par minuter, den börjar väl runt 43 grader. Höjs ganska fort till 52. (Alltså i vila)

 

När jag spelar har jag ingen aning om vad för temperatur jag har. Det konstiga är att den slår av sig ibland, ibland inte när jag spelar :s

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vad som händer med temperaturerna när du spelar.

 

När du dammsög datorn, vilket i och för sig inte är bra, fick du bort dammet från processorns kylfläns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

temperaturerna ökar en aning när jag spelar, hm konstigt..

 

Jag fick bort allt damm när jag dammsög, yes.

 

Vad kan då vara felet att datorn startas om när jag spelar? :o

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturer...

Processor vanligen inte över 60 grader

grafikkort vanligen inte över 90 grader.

är bra rekommendationer.

 

varför datorer startar om? Plötsliga opåkallade omstarter utan ens en blåskärm brukar ofta tillskrivas nätagget, eller snarare instabil strömstyrka/spänning. Kan även vara fel på moderkortet ska nämnas.

 

 

men men, kan vara annat. Se till att uppdatera alla drivrutiner, moderkort, ljudkort, grafikkort, nätverkskort och vad mer du må ha i datorn.

 

Sedan kan du även testa att stressa datorn en längre tid. Via något stabilitetstest, loopa det i en timma eller så.

 

Värme för övrigt, om datorn stängs ned på grund av för varm processor exempelvis har jag fått för mig att datorn, via interna högtalaren, ska tjuta gaska rejält. Samt inte starta om, snarare stänga av.

 

En sista fråga - hur länge har du haft detta problem? Nytt problem? Efter att du ändrat något i datorn?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omstarter kan ju bero på att ett systemfel inträffar och det är valt att datorn ska starta om i det fallet.

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått problemet den här veckan. Inte installerat något nytt alls, allt var som det brukade vara.

 

 

Cecilia: Ska testa det där, så jag får upp bluescreen ifall den ska "startas om igen".

 

/Shecks

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Nu vet jag varför min bildskärm till denna dator slutar att "fungera". Datorn blir överhettad... Datorn går tydligen  ner i energisparläge eftersom det inte går att få den att "vakna" genom att trycka på tangentbordet eller röra på musen. För övrigt så har jag enegisparläge avakiverat. Enegisparläge verkar visst finnas inbyggt i skärmen . Jag menar när denna bildskärm är kopplad till Hp datorn så aktiverar den ett chip  eller något kretskort som gör att skärmen stängs av och datorn går ner i energisparläge. Jag som trodde att skärmen hade gått sönder. En av mina datorer gick sönder på grund av värme men hårddisken klarade sej.  Mina två andra datorer stängs av . Skärmsläckaren som jag har aktiverat är inte blank skärm. Jag har en roligare skärmsläckare. Datorn är rätt så ny så det har inte hunnit samlas så mycket damm i den.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...