Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Home Internet fungerar inte med Router Dlink


anni82

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig här för har letat överallt på internet känns det som och inte hittat något som fungerat.

Tycker att fler borde ha råkat ut för samma problem som mig...

 

Utgångsläge:

Har två bärbara datorer en XP och en Vista Home vilka körs mot en router DI-524.

 

Datorn med Vista är helt ny från dell (vostro1710) och den har nod32security i sig. Detta ser jag inte som något problem dock då jag har det på XP:n också och det fungerar väl utan att stoppa något internet.

 

XP datorn får tillgång till internet hur fint som helst och inget klyddar medan Vista datorn ibland får kontakt men väldigt sällan och definitivt inte alltid vid uppstart.

 

Problemet verkar vara DHCP enligt många andra...

Jag kan se det trådlösa nätverket och koppla upp mig men det står Åtkomst: Endast lokalt och samma sak gäller när jag kopplar mig via kabel

 

Jag har provat följande som inte fungerar:

- ändrat i regedit dhcpconndisablebcastflagtoggle till 1 och dhcpconnforcebroadvastflag till 0 i mina båda guid (de som hade information i sig som fanns under interfaces

- avaktiverat IPV6 både under ip inställningar och i regedit diabledcomponents till FF (hex)

- har uppdaterat datorn så har SP1 som vissa säger löser det hela, dock inte i mitt fall

 

Något jag inte provat eftersom jag inte hittar firmware:- har uppdaterat firmware på di-524 för några månader sedan så har 2008 i den och hittade att andra löst samma problem med uppdatering men då var det från 2006 så finner ingen idé att prova detta då det är gammalt och då borde fungera i 2008. Samt hittar inga nya firmware då de inte har support längre på den.

 

Det enda som fungerar men som jag tycker är en skitkass lösning då det är en bärbar dator som ska fungera på fler platser än en och i flera olika nätverk är:

- att ändra i tcp/ip och ställa in statiska (fasta) ip, dns

 

Klagande

Vad göra? Många andra har samma problem så hade velat få en lösning på detta nu då jag inte hittar några svar på annat håll som löser det.

I värsta fall får jag installera om hela den nya datorn till XP istället vilket känns som ett jävla bry men åtminstonde där fungerar internet.

 

Jag förstår inte varför man släpper vista och har ett sådant här problem i den - min första kontakt med Vista är som sagt inte bra och tycker det hela är något jävla skit som en vanlig konsument inte ska prackas på.

 

Har sett samma problem hos andra på nätet och dessa är från 2008 så någon fix borde det väl finnas från Microsoft annat än att ändra regedit för det fungerade i varje fall inte för mig.

 

Snälla slå era kloka hjärnor ihop och hjälp mig!

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 15:05:49 av anni82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se den här tråden.

Det var nödvändigt köra WPA Personal

(de andra alternativen WPA Enterprise, WPA2 Personal och WPA2 Enterprise testades inte)

WEP 64bit funkade ej.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1136217

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Datorn med Vista är helt ny från dell (vostro1710) och den har nod32security i sig. Detta ser jag inte som något problem dock då jag har det på XP:n också och det fungerar väl utan att stoppa något internet.

 

Har du provat att byta antivirusprogram i Vista?

 

Vi hade liknande problem med min flickväns dator. Datorn (Vista) vägrade kontakta internet via vår router. Först när jag stängde av Avast, som hon hade installerat kom datorn ut på internet utan problem.

 

I dagsläget kör hon istället AntiVir, och då går det bättre.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:01:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående: Inställning i routersäkerhet

 

Hej jannejanne!

Jag har WPA2 med lösenord

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:11:53 av anni82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Antivirus och brandvägg = Stör inte

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:10:24 av anni82]

Hej Stefan!

Jag har nod32 security (brandvägg, antivirus, antispam) på XP datorn också och den låser inget internet så tror inte det skulle vara någon skillnad på Vista heller. Har provat att avaktiververa nod32 men fungerar inte då heller. Dessutom så tolkar jag det som att den inte ställer till något problem då jag kunde sätta statiska ip och dns och då kom jag ut på internet med nod32 på.

 

Någon som kan komma med fler lösningar då ingen fungerat hittills?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det med nätverkskabel? Bara så man vet om det är något som har med det trådlösa att göra eller om det är något annat problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nätverkskabel och trådlöst = Fungerar inte oavsett

 

Som jag skrev uppe så har jag testat både med kabel och trådlöst och det fungerar inte oavsett. Jag kan se att det är bra uppkoppling och att nätverket är starkt och att jag är uppkopplad via det men det står Åtkomst: Endast lokalt och gör att jag inte kan komma ut på internet oavsett hur uppkopplad jag är.

 

Ser ljust på att någon hittar en lösning snart då det inkommer svar snabbt :)

Fortfarande inget som fungerar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har datorn fått för IP-adress? Ta fram Kommandotolken (Start - Program - Tillbehör) och skriv:

ipconfig /all

 

På vilka sätt skiljer det sig åt från den fungerande datorn?

 

Kontrollera att svchost.exe är tillåten i Esets brandvägg, för om den är stoppad så fungerar inte tilldelning av IP-adress via DHCP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dessutom så tolkar jag det som att den inte ställer till något problem då jag kunde sätta statiska ip och dns och då kom jag ut på internet med nod32 på."

 

Toppen säger jag.

Min och sonens dator kör med fasta IP från 192.168.1.10 och uppåt

för det gör det mycket lättare öppna portar i routern för WoW just för dessa datorerna.

Gäster får adress via DHCP från 192.168.1.2 och uppåt.

Och med inte för många gäster har det blivit som mest 192.168.1.6.

God marginal till 192.168.1.10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Nätmask har jag 169.254.48.186

Nätmask 255.255.0.0

har en fysisk adress

 

Verkar inte som jag har en normal uppkoppling då alltså eftersom det står nätmask (det första ovan) istället för ip adress och ett som börjar på 192 osv..

 

Edit: sorry my misstake! Jag tror det är brandväggen nu. Provade idag att avaktivera den och ansluta och det gick bra! Måste ha provat många saker igår då det inte syntes lika bra som nu.

 

LÖSNING NU: Konfiguera brandväggen så den kommer ut. Meeeeeen jag förstår inte en sak och det är att brandväggen likadan Nod32 Security som är installerad på XP datorn inte har några sådana problem samt att den inte krånglar ifall jag sätter i statisk ip-adress och dns

 

PROBLEM som KVARSTÅR: Vet någon hur man konfiguerar Nod32Security så jag kommer ut? Jag la till svchost.exe i tillåtna zoner men det verkar inte fungera.

 

[inlägget ändrat 2009-04-23 16:51:23 av anni82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej JanneJanne!

 

Hur går det när man reser utomlands eller även i Sverige med den bärbara datorn och kopplar upp sig till andra nätverk då?

[inlägget ändrat 2009-04-23 16:53:29 av anni82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte till Esets brandvägg men se om inlägg #2 på

http://forums.pcworld.co.nz/showthread.php?t=92755 hjälper dig.

 

Är det något program som är stoppat i brandväggen?

 

Fler sidor med brandväggsinställningar:

http://www.betterantivirus.com/nod32-antivirus-faqs/faqs/c1194040528.html

http://kb.eset.com/esetkb/index?page=answers&startover=y&question_box=firewall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen Cecilia!

 

Har provat och letat men inget fungerar så ger upp för idag.

Tycker det är mycket konstigt...

 

Internet fungerar ifall jag stänger av brandväggen i nod32

Internet fungerar med brandvägg i nod32 på winXP

 

Jag tolkar det som att det inte är några andra program då än nod32 brandvägg som ställer till problem med internet och inte vista datorn med alla dess säkerhetsinställningar

 

Samtidigt så undrar jag hur det kan fungera på winXP med samma inställningar och inte Vista att ha nod32 brandvägg i.

Det som jag ser skiljer är v6 (internet protocol version 6 tcp/ipv6) som inte XP datorn har

 

Har någon koll på nod32 brandvägg eller security paketet och har detta installerat på vista får de mer än gärna svara vilka inställningar man ska ha för att få det att fungera. Har de senaste uppdateringarna så tror inte det är något sådant

 

Tack för all hjälp hittills!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då när man reser utomlands finns det två alternativ:

Det ena är att ställa om i datorn så den jobbar med DHCP för att hämta IP-adress och DNS servrar från det lokala nätverket.

 

Nackdelen som jag känner det är att datorn ju är i princip utan eget skydd än det inbyggda vid uppkoppling mot andra nätverk.

Och Windows och Windowsprogramm är nog det mest lönsamma som finns att hacka. Massvis med skummisar anfaller datorn.

Här hemma har vi ju brandväggen i Routern WRT54GL som ger ett visst grundskydd.

 

Det andra är att koppla upp sig via tex en Puppylinux CD.

Ett så pass ovanligt operativsystem att det inte är värt besväret att attakera.

Och eftersom Puppy operativsystemet är bränt på en CD så är det extremt svårt att infektera. Från en dag till nästa.

 

Jag använder då och då Puppylinux för mera misstänkta siter och för kontakterna med ICA-banken kör jag Slackware linux (som ligger på hårddisken (precis som XP) och nästan inte används till något annat än ICA)

 

http://www.puppylinux.org/

http://www.puppylinux.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...