Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla usb-minnen


Maria E

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet om det finns nåt program som kan kolla när usb-minnen börjar bli dåliga ?

 

När det gäller hårddiskar så finns hdd health och crystal disk info men finns det nåt för usb-minnen ?

 

 

Jag har tvingats börja lagra filer på usb-minnen sen min DVD-RW-brännare har gått sönder.

 

När det gäller cd-r och DVD-r mm finns cd-check.

/Maria

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 11:57:24 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om detta program bara kan kolla om minnena fungerar om minnet är tomt eller är det bara usb-porten detta program kollar ???

Jag var dum nog att testa ett nytt DVD-brännarprogram det var därför min brännare gick sönder... Burn 4 free och Deep burner är inga bra program om man ser dåligt och inte har nåt annat förstoringsprogram än skärmförstoraren... Jag glömde att använda det programmet sist när jag skulle bränna en skiva...

 

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 12:48:35 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Minnet som jag testade detta program på var inte tomt och det gick bra!

 

Check Flash (aka ChkFlsh) is a small, stand alone, portable utility designed to check the health of flash drives. The most useful part of Check Flash is that it can run a read and write test on the drive. During the read and write test it fills the flash drive up with a temporary file to make sure the flash drive is the size that it says it is. This is an issue as many fake flash drives like the cheap ones available on eBay are hacked to report to Windows that they are 8GB or so, but are really only 64mb.

Check Flash also has a “drive map” section which will show you any bad sectors on your flash drive.

 

Check Flash can also run a readability test on the drive and save/load an image of the files on the drive for backup purposes.

 

Mvh Laston

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte risk för att information försvinner från USB-minnet om det är ett skrivtest? Åtminstone om strömmen går under tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj missade att få med det i mitt förra inlägg! Givetvis har du rätt om det Cecilia,finns ju alltid en sån risk när man testar diskar som man måste vara medveten om när man gör såna här tester!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckligtvis är det inte så ofta det händer. Jag var med om ett strömavbrott när jag hade datorn på. Jag drog snabbt ut alla sladdar... Fast egentligen hade jag bara behövt dra ur en sladd. Jag förlorade inget för jag var vid datorn när det hände. Men jag drog ut lite för många sladdar för säkerhetsskull.

 

Numera är det mest planerade strömavbrott verkar det som. Planerade strömavbrott sker oftast nattetid verkar det som.

 

Det verkar som om detta program inte funkar med alla usb-minnen...

Eller beror det på att jag inte har startat om datorn sen jag installerade programmet...?

 

Detta program verkar visst bara funka med tomma USB-minnen?

 

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 14:23:07 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om ett strömavbrott när jag hade datorn på. Jag drog snabbt ut alla sladdar.
Om strömmen är borta så hjälper det ju inget att dra ut några sladdar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då det hjälper... För när strömmen kommer tillbaka så testar de detta några gånger och stänger av strömmen igen och sätter på den tils de är säkra på att det funkar. Om då datorn är på så kan hårddisken krascha.

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För när strömmen kommer tillbaka så testar de detta några gånger och stänger av strömmen igen och sätter på den tils de är säkra på att det funkar.
Det har jag inte varit med om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så då om jag sätter en liten förgreningsdosa med en lite "flipp flopp" avstängningsknapp och trycker på och av den medans datorn är strömansluten men inte påknäppt så kan min hårdisk gå sönder ?

 

låter inte så bra då jag har det så just nu....:thumbsdown:

 

en länk skulle vara perfekt !:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade just detta som du skriver om och så som jag har kopplat om sladdarna så blev det inte så. Jag kunde stänga av datorn på det viset men jag kunde inte sätta på datorn igen genom att trycka på strömbrytaden till grenkontakten. Men om man har andra USB-anslutna nsaker i den grenkontakten så kanske de kan sätta igång datorn...

 

I vilket fall som helst så stängs inte min USB-scanner av när jag stänger av datorn... Den slocknar några minuter senare.

 

Här finns en länk.

 

http://av.rds.yahoo.com/_ylt=A0geuntUI.9JRU8ACygDRaMX;_ylu=X3oDMTBvdmM3bGlxBHBndANhdl93ZWJfcmVzdWx0BHNlYwNzcg--/SIG=135et8l1f/EXP=1240495316/**http://computersweden.idg.se/polopoly_fs/1.221360.1238490029!csbackupsakerhet.pdf

 

Jag kan tyvärr inte kolla nu vad som skulle hända om jag verkligen stängde av strömmen till min lägenhet och sen satte på den igen. Jag tror att jag hade vissa sladdar till datorn kopplade till en vanlig grenkontakt när min dator startade igen när strömmen kom igen efter strömavbrottet.

Här finns en bra länk om att spara info :-)

 

http://www.spara.info/

Jag kommer inte in i det andra forumet där jag har börjat skriva om att bevara datafiler :-(

 

/Maria

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:27:40 av Maria E]

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:29:35 av Maria E]

[inlägget ändrat 2009-04-22 16:31:14 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror faktiskt att nya versionen av CrystalDiskInfo 2.5.3(Släpptes idag) Klarar av att testa Usbminnen också :)

 

http://crystalmark.info/?lang=en

 

* Improve Intel SSD support (2.5.3)

* Improve USB/IEEE 1394 disks support

* Improve "Graph" feature

* Improve "User Interface Design"

* Improve "Health Status" detection

* Support IE8

* Fix bugs

* Update & Add Language Files

 

and etc...

 

Mvh Laston

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 21:08:24 av Laston]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar det inte så..

Man kan gå in i enhetshanteraren och kolla om det står att enheten fungerar men mer är det inte :-(

 

Jag vet i alla fall när min hårddisk till datorn håller på att gå sönder. Datorn är på väg att krascha när spin up time ändras. Därför ska man installera detta program så fort som möjligt när man har köpt en ny dator eller programmet hdd health. Datorn kan också krascha om den blir för varm.

 

De största orsakerna till att datorn blir för varm är att man surfar för mycket t.e.x. eller söker efter för många filer under dagen. Det kan också ha samlats för mycket damm i fläkten. Om man bränner för många cd och DVD så blir datorn mycket varm också eller om man håller på mycket med fildelning.

/Maria

 

[inlägget ändrat 2009-04-22 22:01:15 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...