Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Summera efterhand...


arosqvist

Recommended Posts

Jag för min tidrapportering i ett excelblad där jag lägger in projektnummer och sedan tid...

 

Upplägget på arket är ungefär som följer:

 

Vecka 1

Uppdrag Mån Tis Ons Tors Fre Summa ProjSum

0001 3 1 1 5 5

0002 2 1 1 4 4

0003 1 3 4 2 10 10

 

Vecka 2

Uppdrag Mån Tis Ons Tors Fre Summa ProjSum

0001 3 1 1 5 10

0002 2 1 1 4 8

0003 1 3 4 2 10 20

 

OSV...

 

Nu vill jag införa kolumnen ProjSum som summerar antalet timmar lagt i varje projekt efterhand enligt ovan. Hur skulle jag kunna lägga in en funktion som gör detta automatiskt?

Tacksam för hjälp!

 

Link to comment
Share on other sites

Gör om tabellen är nog steg ett. Gör en rak tabell där du noterar projekt, dag (datum) och tid.

 

Sedan skapar du en rapport utifrån denna tabell, exempelvis med hjälp av Pivot. Man ska helst skilja på tabeller/data och rapporter, egentligen se Excel som en databas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en SUMMA.OM istället men nu räknar den inte efterhand utan endast totalen vilket får vara OK...

 

Link to comment
Share on other sites

visst fungerar det med formler men testa att ställa upp en kort rak tabell och skapa en Pivot på denna. Jag lovar, du kommer vilja ändra upplägg. Du kan få ut såååå mycket mer data ur en rak tabell än det du har nu.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...