Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera efterhand...


arosqvist

Rekommendera Poster

Jag för min tidrapportering i ett excelblad där jag lägger in projektnummer och sedan tid...

 

Upplägget på arket är ungefär som följer:

 

Vecka 1

Uppdrag Mån Tis Ons Tors Fre Summa ProjSum

0001 3 1 1 5 5

0002 2 1 1 4 4

0003 1 3 4 2 10 10

 

Vecka 2

Uppdrag Mån Tis Ons Tors Fre Summa ProjSum

0001 3 1 1 5 10

0002 2 1 1 4 8

0003 1 3 4 2 10 20

 

OSV...

 

Nu vill jag införa kolumnen ProjSum som summerar antalet timmar lagt i varje projekt efterhand enligt ovan. Hur skulle jag kunna lägga in en funktion som gör detta automatiskt?

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om tabellen är nog steg ett. Gör en rak tabell där du noterar projekt, dag (datum) och tid.

 

Sedan skapar du en rapport utifrån denna tabell, exempelvis med hjälp av Pivot. Man ska helst skilja på tabeller/data och rapporter, egentligen se Excel som en databas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en SUMMA.OM istället men nu räknar den inte efterhand utan endast totalen vilket får vara OK...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst fungerar det med formler men testa att ställa upp en kort rak tabell och skapa en Pivot på denna. Jag lovar, du kommer vilja ändra upplägg. Du kan få ut såååå mycket mer data ur en rak tabell än det du har nu.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...