Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4GB ram


supermantwo

Rekommendera Poster

supermantwo

Tjena

Jag har nyss köpt en ny dator med 4gb ram. Datorn levererades med windows vista 32-bit. Jag har nu hört att för att fullt utnyttja ram minnet så måste man ha windows vista 64-bit. Jag har nu några frågor angående detta.Vad är windows vista 64-bit? Hur mycket att minnet utnyttjas nu isåfall? Är fysiskt minne samma som ram minne ? För att det står att jag har 3 GB fysiskt minne. Kan jag uppgradera till 64-bit på något sätt ? Kan jag utnyttja mitt ram minne till fullo även med 32-bit ? Tacksam för svar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Svar på dem frågor sam jag kan :D

 

1. skillnaden mellan win vista 32 bit och sin vista 64 bit är att win vista 64 bit är kometabel med AMD's x64 proccesorer. 64 bit operativ system som kärs på 64 bit proccesor kan hantera mer data åt gången. du får en liten prestanda ökning i tunga program eller spel, så som photoshop och crysis. det är iallfall vad jag har läst.

 

2. fysiskt minne är samma som RAM, ja.

 

3. du kan uppdatera till 64 bit om du köper det.. men du kan inte uppgradera från 32 bit vista till 64 bit vista genom windows update t.ex.

anledningen till det är att vista 64 och vista 32 bit skiljer sig väldigt mycket. du märker ingen skillnad om du använder en 32 bredvit en 64. inget märkbart i beteénte. men som sakt. 64 bit kan hantera mer data åt gången.

 

nack delen med 64 bit är att det inte finns lika många program och drivrutiner som stöds för den typer av operativsystem.

 

så, jag skulle råda dig att behålla din vista med 32-bit.

 

anledningen till att du inte kan utnyttja hela ditt RAM vet jag inte. men du klarar dig bra på 3gb RAM om du är en "svensson" användare (med svensson så menar jag inget rasistiskt, jag menar att surfa på internet och använda datorn till t.ex film, små spel och microsoft office m.m)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...