Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olagligt att surfa på grannens nätverk?


Clou_Perra

Rekommendera Poster

Hej

 

Är det någon som vet om det verkligen är olagligt att surfa på grannens nätverk?

 

I och med IPRED lagen och allt som händer runt om kring nu så öppnar folk upp sina nätverk. Söker man på Google t.ex. hittar man mest inlägg från flera år tillbaka. Känns inte aktuellt. I Finland är det olagligt, men hur är det HÄR?!

 

Att surfa på Högskolans nätverk är ju OK, vad är skillnaden? Att de tillåter, visst... men det är ju ändå öppet. Är det verkligen "olagligt" då? Eller bara omoraliskt att gå in på någon annans? Stor skillnad...

 

 

Folk säker både det ena och det andra... men hur är det egentligen?

 

 

/PA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du får använda vilket nät du vill, så länge du har tillåtelse att göra det. Säger din granne att det är OK, så är det OK. Högskolans nätverk får du troligtvis bara använda så länge du är studernade (eller anställd). Företagsnätverk får du givetvis använda så länge du är anställd, men inte en minut efter det.

 

Jämför det med att gå in hos folk som inte låst ytterdörren. Har din granne sagt åt dig att komma in, så är det ju ok, men annars inte. Inte ens om dörren är vidöppen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker man på Google t.ex. hittar man mest inlägg från flera år tillbaka. Känns inte aktuellt.
Lagar ändras inte så ofta, så dessa trådar gäller fortfarande:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=665906

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=769653

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

 

Exakt, ämnet har diskuterats mycket, även här. Det jag var ute efter (kanske skulle fortsatt i dessa trådar, vet inte) så svävar diskussionen iväg, och samtidigt tycker jag att de "svar" bygger på egna uppfattningar, "jag tror det är så här...." osv.

 

Läser man trådarna finns för och emot... inget egentligt svar (tycker jag).

Men kanske är det så att det inte är fastställt än? Som i Finland, där är det glasklart!

 

 

Jag skulle vilja veta exakt vad lagen säger, finns det nån som är dömd t.ex.?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...