Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm och kommer inte in på windows


Patto

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Dessvärre skriver folk här då man har dåliga nyheter och är alldeles förtvivlad.

 

Jag har köpt en ny dator och har använt den nu i ca 3-4 mån. och allt har fungerat felfritt..

 

Jag stängde av datorn igår kväll och av någon anledning stängde (troligtvis min son) av förlängningsdosan så att all ström bröts. Datorn hann stängas ner men jag är inte 100% säker.

 

För idag när jag sätter på datorn går datorn igång felfritt. fram tills att när det känns lägligt för windows "Välkommen" att ploppa fram. Dessvärre får jag bara en svart skärm och thats it. Jag har gått in i bios o mekat. har försökt med att dra ur alla sladdar o sätta in dem igen. Det blir samma sak igen. Jag försöker formatera från CD'n men det går inte. Den verkar inte hitta hårddisken. Jag är orolig att informationen på hårddisken ska gå förlorad.

 

Hur och vad ska jag göra?

 

Jag behöver hjälpen akut eftersom jag har arbete att redovisa på jobbet som måste bli klart i helgen.

 

Tack på förhand!

/Ninos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP eller Vista?

 

Jag försöker formatera från CD'n men det går inte. Den verkar inte hitta hårddisken.
Hur långt kommer installationsprogrammet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia..

 

Tack för ditt svar..

 

Det handlar om XP...

Jag kan inte ens installera.. Omformateringen startar inte.. utan den kollar upp datorns system o sen blir det bara svart..

Är det något jag kan göra?

 

Tack på förhand

/Ninos

 

[inlägget ändrat 2009-04-18 20:04:58 av Patto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort allt som är anslutet till datorn förutom mus och tangentbord.

Har du ställt in i BIOS att datorn ska startas från CD-skivan?

Får du upp frågan om att trycka på någon tangent för att starta installationen?

 

Kan du flytta över hårddisken till en annan dator som extradisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack åter igen Cecilia!

 

Jag har tagit bort tangentbordet & musen. Biosen är inställd på att starta från CD'n.

 

Det dyker upp "Press any key to start from CD".

 

Även om jag kopplar in tangentbordet o trycker en knapp.. Blinkar en underscore (_) uppe till vänster sen stelnar bilden o det blir svart..

 

Jag är rädd att moderkortet är drabbat.

 

Hur lägger jag in hårddisken som extradisk i en annan dator? Behöver jag inte någon extra uttrustning?

 

Tack

/Ninos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ta bort allt ansluten utom tangentbordet och musen, t ex ta bort skrivare och USB-anslutna grejer.

 

Hur lägger jag in hårddisken som extradisk i en annan dator? Behöver jag inte någon extra uttrustning?
Det beror på om kontakten på hårddisken matchar kontakterna i den andra datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...