Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

får hyresvärdar stänga av värmen?


piggelin_mia

Rekommendera Poster

piggelin_mia

jag bor i en lägenhet som ägs av en privat hyresvärd och i slutet av april stänger han av värmen i lägenheten. Får han göra så. Jag menar vi har ju en liten son som inte får ha det kallt och är känslig. Är detta verkligen tillåtet?

 

MVH/ Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från hyresgästföreningens hemsida:

Fråga

Vilken temperatur har jag rätt att kräva i min bostad?

 

Svar

Det kan upplevas som en olägenhet om temperaturen understiger +18 grader C eller överstiger + 24 grader C. Temperaturen kan naturligtvis variera med utomhustemperaturen men enligt socialstyrelsens allmänna råd kan +18 - 22 grader C ses som ett riktmärke för temperaturen i en bostad. Vissa bostadföretag förbinder sig att hålla en viss temperatur, vanligen 20 grader.

 

Antagligen gör han inget galet även om jag tycker det är olämpligt om temperaturen kryper under 20 grader. Prata med hyresvärden är bästa tipset. Sekundärt, skaffa ett värmeelement. Troligen krävs det inte mycket extra effekt för att hålla uppe temperaturen.

 

ed: givetvis kan du även försöka hålla kvar värme genom gardiner för fönster och liknande.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-18 13:19:22 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...