Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hoppande muspekare

Mr Andersson

Recommended Posts

Mr Andersson

Jag har installerat XP på en ren bärbara dator. Allting fungerar bra, inga frågetecken i enhetshanteraren etc. MEN, muspekaren stannar till en kort stund ca var 3:e sekund och när den sen vaknar igen så är den på ett helt annat ställe på skärmen. Det är så både med den inbyggda musplattan och extern mus via ps/2-porten, men det fungerar bra med extern mus via USB-porten.

Någon ide på vad jag kan göra?

Kan det vara så att den inbyggda musplattan stör på något sätt. Har musplattan rätt drivrutiner?

Mvh Thomas

Mr Andersson

Ja, den har rätt drivisar. Det är tom så att om man kopplar in en extern mus, så stängs musplattan av och kan inte användas.

Ok. Då är det inget problem där.

muspekaren stannar till en kort stund ca var 3:e sekund

Verkar mysko att det upprepas var tredje sekund. Har du något i närheten som kan störa hela datorn. (med radiovågor)

Jag fick problem en gång när jag satte en Bluetoothenhet i en USB-port direkt under ett USB-minne som användes till ReadyBoost i Vista. Då började muspekaren att hoppa. Visserligen så är Bluetoothenheten till både tangentbord och mus.

[inlägget ändrat 2009-04-17 20:02:36 av Thomas1]

Mr Andersson
Har du något i närheten som kan störa hela datorn. (med radiovågor)

Nej, men varför skulle det bara störa en ps/2-mus och inte en USB-mus i så fall?

Åkte hem till en gammal dam igår och hon hade samma problem, men där var det pga att hon hade Norton och en HP-skrivare installerade i datorn. Därmed tog ramminnet (512Mb) slut väldigt fort och muspekaren började hoppa omkring på skärmen.

Detta avhjälptes med att ta bort en massa onödiga tjänster och program som autostartar. Avinstallerade Norton och installerade Nod32 istället. Tog bort HP-skrivarprogrammet och installerade endast drivrutinerna för skrivaren. Den gick fortare än när den var ny, eftersom Norton var borta...

Du kanske har samma problem, för lite ramminne?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...