Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn rebootar sig

plx231

Recommended Posts

Tjenare!

Jag har lite problem med min dator,

jag har nyligen köpt nytt moderkort då mitt gamla ej ville fungera längre.

även ett nytt nätaggregat har jag köpt.

Problemet är att jag har kopplat in allt där det ska sitta, och när jag ska starta datorn så bootar den upp som vanligt (grafikkortet går upp på max och ska sedan gå ner på vanligt läge), det går några sekunder. och sedan så startar den bara om sig med några sekunders mellanrum. jag har provat det mesta.

jag har provat att boota med endast de grejerna som ska krävas för att starta, har också provat med ett annat grafikkort. utan resultat.

edit: ska byta ut processorn och raminnena till sommaren.

tack på förhand

Min dator:

xp 32bit

Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775,

Intel Pentium D 3,4 ghz (oklockad)

Gainward Geforce 8800GT 512mb

Corsair pc5300 1024mb

hitatchi 7200rpm 200GB (system)

western digital 500GB (lagring)

ACE RAW DEAL+ 620W ATX

[inlägget ändrat 2009-04-16 23:14:27 av plx231]

jag kommer inte så långt, datorn startas och sen går det några sekunder och sen startas den om och så håller den på hela tiden. jag ser inget på skärmen heller. så den hinner inte ladda någonting. =)

grafikkortet går upp på max och ska sedan gå ner på vanligt läge
Vad menar du med det?

Hur vet du att datorn startar om sig?

Har du lossat kylflänsen från processorn i samband med bytet?

startar om sig och startar om sig...

jag klickar på knappen så åker datorn igång. den går några sekunder å alla fläktar går. men sen så dör den. sen går det några sekunder.. sen kör den samma procedur

Det låter som att det skulle kunna bero på processorn blir överhettad, och det blir den om den inte har bra kontakt mot kylflänsen. Har du lossat kylflänsen/fläkten från processorn i samband med moderkortsbytet? Eller kan det vara någon annan anledning till att fläns och fläkt inte sitter riktigt bra mot processorn?

jag har plockat loss den pga att jag köpt nytt moderkort, hade problem att få dit den ordentligt på moderkortet tillbaka då en av de fyra "hakarna" på piggarna är utsliten. men jag tyckte det såg ut som alla satt rätt så hårt ändå... men om nu så är fallet ska jag kila till en kompis å låna en ny processor fläkt och se om det funkar :)

Om man tar bort kylflänsen från processorn så måste man ta bort all kylpasta noga och lägga på en mycket liten klick (risgrynsstorlek) ny kylpasta.

Nej, kylpastan är till för att fylla ut de små små ojämnheter som finns i ytorna så att kontakten blir optimal men det funkar inte med gammal kylpasta som är stelare.

Tack för tipset, jag tog bort den gamla kylpastan och satte dit en ny cpu-fläkt. Efter det startar datorn och den fortsätter vara igång men moderkorts logon visas inte på skärmen och jag får ingen signal till skärmen. Men när jag sätter dit atx12v kontakten till moderkortet så händer samma sak som jag beskrev förut, den startar och stängs av efter ca 1-2 sekunder och denna process upprepas om och om igen. Dvs det går bättre utan att jag har 4pin atx12v inkopplad fast den ska ju vara inkopplad?

[inlägget ändrat 2009-04-18 15:46:46 av plx231]

rycker in... har du anslutit PC-högtalaren? Den borde ge signal ifrån sig om det är problem med värme när den stänger av sig.

Om, ett stor om, datorn/processorn gått varm pga dålig kylning finns alltid risken att den tagit skada. Inte alls säkert att den hinner stänga av sig innan det är försent.

Jag säger inte att det är fallet, en möjlig orsak.

Hur långt kommer datorn? Normalt ska den ge ifrån sig ett pip i slutet av självtestet, allt annat innebär att något är galet.

testa plocka ut allt utom processorn, se vad som sker då? Stannar den i en BIOS-skärm och ett illvrål från PC-högtalaren då kan man få veta att POST-testet körs ivartfall.

Samt - du har väl skyddat dig mot statisk elektricitet när du plockat med datorn?

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

desvärre hade jag bara en pc-högtalare från mitt andra moderkort å den verkar inte vilja funka så bra på mitt nya moderkort, plockade ur ett raminne å det lät inte för fem öre... och tveksam på att den har varit för varm. brukade sitta å övervaka värmen i burken å cpun låg jämnt runt 40 grader... jag har skyddat mig mot statisk elektricitet när jag har plockat ihop den :D

[inlägget ändrat 2009-04-18 20:15:18 av plx231]

PC-högtalare är så simpla att de fungerar på alla moderkort. Du som kopplar fel eller kortet som inte ger ett ljud ifrån sig.

För varm kan processorn bli på bråkdelen av en sekund. Vad jag ser av tidigare inlägg så har du missat med kylpastan vid återmontering av kylare och i värsta fall har detta gett att processorn bränts.

Därav behovet av PC-högtalare, en sådan ska man alltid ha ansluten då den ger klar signal när något är fel.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

om den nu är inkopplad rätt, å den piper inte, då kan de va processorn som är bränd alltså?

:thumbsdown:

[inlägget ändrat 2009-04-18 20:26:45 av plx231]

jupp, så kan det vara.... eller att annan del av moderkortet kanske gått sönder. Det är svår att veta utan att testa med andra delar vad det är som strular. Dvs har du någon kompis med liknande plattform, moderkort där din processor passar, kan du kanske testa processorn där. Risken finns dock, vet ej hur stor den är, att en skadad processor kanske skadar moderkortet eller vice versa. ärligt, vet ej om risken ens är stor nog att ta notis om, kanske bara att testa och se.

/T

ska man överväga att lämna in den på lagning hos någon firma eller. jag har provat allt känns det som. :P

Ring och fråga vad det skulle kosta, se om kanske reparationen kan gå på någon försäkring...

För det kan kosta. Felkoll + byte av processor, gissar 3 000 kr.

bara ommontering, felkoll - 700 - 1200 kr

men ring och kolla.

/T

bara dom berättar för mig vad som är trasig då jag tänkte köpa ny processor i sommar, men om det är den som är trasig så vet jag själv vad för någon jag ska ha osv. och omontering och felkollen får väl mina föräldrar betala antar jag. men att ringa å kolla först är smart. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...