Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av nätagg


Monshi

Rekommendera Poster

Dags för en retur till komplett. Nätagget de gav mig som ersättning för ett annat (ngra detaljer behöver ni inte) har, som jag anade när jag fick det, börjat låta annat än bra.

 

Initiala bytet var från ett nätagg på 500 W som var del av chassit jag köpte. Anar att värderingen av detta inte var så hög, de skickade det billigaste de hade som ersättning. I princip.

 

Nåja, tänkte kolla här. Vad är chansen att jag kan påverka Komplett att skicka ett nätagg jag verkligen tror på? Det jag har nu tror jag kostade kring 650 - 700 kr. Värt att påpeka för dem att jag kan tänka mig skjuta till en hundralapp för att få något bra? Eller kommer de då ta hela handen när jag erbjudit en fingerspets?

 

För att kunna säga något, ja då måste jag ju veta vad jag ska säga. Därav frågan här. Vilka nätagg ur Kompletts sortiment kan ni rekommendera? Vilket bör jag undvika?

 

Har jag ens någon chans att göra ett val?

 

500 W ska räcka. 450 kanske, det jag har nu är på 580 W.

(Athlon 64X2 6000+ och Radeon 4850, Crossfire icke aktuellt)

 

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10061

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-16 10:37:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Förbered dig på mycket tjafs.

 

Talar av egen erfarenhet. Dom testar nätagget hos sig och kan då utanvidare påstå att det inte alls låter konstigt. Du får det i retur med din önskan om utbytes nätagg avslagen.

 

Har du bra med tålamod och kan avsätta sådär en månad på att tjafsa med dom idioterna där samt pengar till några returer fram och tillbaka, så önskar jag dig lycka till.

 

För min del slutade det hos ARN, för att få tillbaka pengar för ett grafikkort som inte fungerade i min dator. Då kröp chefen till korset, och efter mycket om och men med den idioten fick jag pengarna tillbaka.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=800252

 

-

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2009-04-16 15:26:55 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

redan bytt en gång och då gick det bra... fast då med en diffus beskrivning som att datorn kraschar, misstanke om att nätagget sviktar....

fast det visade sig vara annan orsak.

 

Ljud är givetvis aningen mer subjektivt, det ovan testade de inte ens. Det kan jag lova. För agget var nog helt.

 

Vi får se, det fanns ju som sagt redan när jag fick nätagget av dem en hel del kommentarer om att det börjat låta illa efter tids användning. Ensam om att returnera denna modell är jag nog inte. Ser för övrigt att de inte har kvar några nätagg från Hiper längre...

 

Hoppas på det bästa.

 

Ska montera isär datorn till helgen, alltid lika kul. ALLT måste verkligen ut för att man ska få ut nätagget. Allt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nytt nätagg på g... denna gång på 600 W (undrar vad jag ska med alla dem till, får kanske byta moderkort så jag kan köra Crossfire)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393580

 

får hoppas att det fungerar bra och är tyst.

 

Intressant dock att jag får avi via epost om det idag samt att posten fått försändelsen idag.

 

på en söndag?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Okej, installerat och klar och tyst och trevligt....

 

Men det visar sig att man ska inte lita på effektmätare köpta för kanske 100 kr på Jula. Eller var det Clas Ohlson?

 

Den säger nu att min dator i vila drar cirka 750 W, av detta skärmen 160-170 W. Med gamla agget sade densamma mätaren en 250 W om jag minns rätt. Skärm inkluderat.

 

Belastar jag systemet drar det upp över 1 kW enligt mätaren.

 

Något är fel. Jag tror inte min dator + skärm drar över 1 kW. Inte en chans. Inte när nätagget är på 600 W.

 

jag tror mer på en icke pålitlig mätare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror mer på en icke pålitlig mätare.
Det tror jag också :thumbsup: , jag har för mig att jag har läst någonstans att de här billiga mätarna mäter dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätte på en 11 W lysrörslampa med en transing på. 11 W ska den dra, 50 W sade mätaren. Ska testa på den ena vägganslutna armaturen jag har kvar en glödlampa i och se om den visar rätt där. Stora problemet för dessa är ju i de fall utrustningen skapar en fasvridning och även en reaktiv effekt. Då blir det svårare att mäta korrekt. Glödlampan borde vara en rent resistiv effekt och det borde den klara...

 

Har en till mätare som sitter på värmepumpen, ska testa med den när säsongen för pumpen mycket snart definitivt är över.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora problemet för dessa är ju i de fall utrustningen skapar en fasvridning och även en reaktiv effekt. Då blir det svårare att mäta korrekt.
Jag misstänker också att det är det som är problemet så jag håller tummarna för glödlampstestet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte med den lampan men hittade en annan. En liten rackare på 15 W.

 

Se vad visade mätaren. Jo 59-61 W.

 

Tror nog den gett upp. Visar x antal gånger för mycket helt enkelt. Står Clas Ohlson på baksidan av den, kanske förklarar det hela.

 

Får nog göra om testmätningen av kyl/frys med min andra mätare. Fick där annars uppgifterna att frysen dragit knappt 11 kWh på en vecka och kylen drygt 6 kWh veckan efter.

 

De har några år (15?) på nacken de skåpen, funderade på om de var värda att byta ut men med de siffrorna blev uppställningen med det grova antagandet att dagens kylar/frysar drar hälften så mycket energi att ett par nya skåp på 10 000 kr skulle kostnadsmässigt betala sig på cirka 20 år med dagens elpris.

 

säg 1 krona per kWh, då kostar de cirka 900 kr år i el. Säg att nya drar hälften, ger 450 kr per år. Kostar 10 000 kr för två nya skåp...

 

hur mycket drar ett nytt kylskåp? Frysen är ett delat skåp med frys i botten och kyl i toppen.

 

Fast som sagt, uppgifterna uppmätta med samma elmätare som nu funnits visa helt galet. Men å andra sidan, om den visat för mycket även för kyl/frys ger det bara att det skulle ta än längre tid att räkna in det hela(

 

Aj, vad OT jag glidigt men det är MIN tråd, där gör jag vad jag vill!

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant artikel inkl. dess kommentarer

http://m3.idg.se/2.1022/1.144528/hur-stor-stromskurk-ar-du-lar-dig-mata-stromforbrukning

 

Googlade lite och fick fram den här kyl/frysen:

http://www.vitvarukedjan.se/shop/show_product.asp?artnr=101205&ref=%2Fshop%2Fshow_cat.asp%3Fcat_id%3D75%26head_id%3D0&cat_id=75

Strömförbrukning/dygn: 0,96 kWh

Strömförbrukning/år: 350 kWh

 

Nu är det några år sedan vi köpte ny kyl och frys men jag har för mig att kraven för A-märkning för en kombinerad enhet var betydligt mindre än för separata enheter. Jag vet inte heller hur det mäts så det är kanske inte så jämförbart med verklig användning där man öppnar dörren och stoppar in varma varor då och då.

 

http://www.vitvarukedjan.se/shop/?cat_id=75

Där hittar du fler kylar och frysar. Här är några exempel på skåp ca 180 cm höga:

Separat kyl Energiklass A, 164 kWh/år

Separat kyl Energiklass A+, 135 kWh/år

Separat frys Energiklass: A+ Energiförbrukning kWh/år: 281

Så det verkar ju stämma att kombinerade enheter inte är effektiva.

 

Finns visst tom A++ numera

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Energimarkning/

http://www.siemens-hushall.com/?29=9&25=23183&26C=50699

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för det detektivarbetet.

 

Får mäta om, eller kanske titta i tekniska beskrivningen av skåpen om sådan finns/jag hittar den...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rotar lite och hittar gamla manualer men som väntat står det inga tekniska data där. I själva skåpen står det givetvis bara anslutningsspänning och effekt samt säkring den ska kopplas på. Noterar att en skåpet vill ha 220 V, andra 230 V. Någon som minns vilket år vi officiellt bytte till 230 V? (även om jag aldrig kunna påvisa det i mina kontakter).

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till 1988 var denna spänning 220 V, och därför hör man ibland denna siffra nämnas i samband med nätspänningen, och vissa äldre apparater och uttag kan också vara märkta med 220 V.
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tsp%C3%A4nning

 

Men 20 år gammalt kylskåp? Det är ju otroligt vad det har hållit i så fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15-20 år ska väl ett bra skåp hålla? Ett fint skåp från Electrolux med delade dörrar. Dvs en dörr till kyldelen och en till svalen. Samma höjd på dörrarna på kyl och kyl&frys-skåpet ger en fin harmoni.

 

Helt utan reparationer har de dock inte fungerat. Kyl/frys-skåpet, det lite yngre, har fått en ny termometer för kanske 8-10 år sedan. Kylen, det äldre skåpet, fick sig en knäpp för några veckor och fryste över en natt ned all mjölk i skåpet.

 

Söker man på nätet efter modellbeteckningarna hittar man reservdelar främst, handtag, termostat, startrelä, samt firmor som vill sälja manualer till hutlösa priser. Manual för ett kylskåp? Står ju inget i den, vad ska man med en sådan till egentligen.

 

Fast som du antyder, kompressorerna i skåpen borde sjunga på sista versen nu kanske.

 

Och ja, orsaken till att delade skåp drar mer energi är enkel. Det finns en kompressor för kyl- och en för frysdelen. Inte bra för driftekonomin,

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15-20 år ska väl ett bra skåp hålla?
Jo, men ditt äldre verkade ju snarast vara lite drygt 20 ;)

Det är nog ungefär 5 år sedan vi bytte våra som var från 1989, för dörrarna höll inte tätt längre så det blev för varmt i dörrfacken och längst fram på hyllorna fast det var lagom kallt längst bak.

 

Börjar ditt skåp bli opålitligt så är det nog bra att byta ut det i alla fall, annars så kan det lätt bli dyrt med mat som behöver slängas. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...