Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Desperat hjälp med extern LaCie-HD


MarcusofaDown

Rekommendera Poster

MarcusofaDown

Hej,

 

Nu är det kris. Sitter här med en 320gb LaCie Extern HD som börjat "klicka" vilket jag hört inte är ett bra ljud... Får CRC-felmeddelande så fort jag försöker kopiera filer till eller från disken och jag vet inte vad jag ska göra.

 

Har massor av filer på disken, men det mesta nedbränt på skiva. Vad jag däremot inte har är mina bilder jag och min sambo och min familj tagit genom åren. Dom vill jag oerhört gärna behålla som ni förstår, men jag lyckas inte kopiera över dom till min andra hårddisk.

 

Jag kommer åt LaCie-disken som vanligt, men så fort jag gör NÅGOT i den börjar den klicka och ha sig. När jag ska kopiera över något får jag crc-felmeddelande.

 

Har testat PC Inspector File Recovery. Programmet kommer åt disken, men letar bara efter borttagna filer (vilka jag hittar och jag av någon anledning kan kopiera över till min andra hd utan problem). Jag har alltså ingen aning om hur jag hittar ej borttagna filer på LaCie'n och får över dom till min andra HD.

 

ALL hjälp välkommen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inget med disken! Ingen felsökning, inget som belastar den!

 

Det enda du ska göra är att kopiera filer, om det går, från den. Klickljud är som du säger inte alls bra. Bara läs det som går. Må det ta en natt eller två...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Fast det går ju inte att kopiera något alls från den via Windows. Inte ens en enstaka fil. Vad gör jag då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Är detta det enda alternativet jag har? Det finns inga bra program som kan hjälpa mig tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, klickljud innebär alltsomoftast att själva läshuvudet/läsarmen är skadat. Risken finns då att den kommer helt fel och dyker ned i skivan och hyvlar bort dina data.

 

 

Det är alltså ett mekaniskt fel, det kan inget program göra något åt. Med lite tur fungerar den såpass att det går att kopiera filer från den.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-15 14:40:49 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Fan också...

 

Numera hittar jag, med ett program kallat EasyRecovery Professional, alla filer och all filstruktur. Dom ligger ju där, men programmet har sjukt svårt att kopiera alla filer. Det blir i alla fall inte felmeddelanden som det blir när jag kopierar via Windows. Är det värt att låta detta stå på, säg under natten, och se hur långt jag kommer eller känns det som att det är helt kört?

 

Och jag läste dessutom att om man kör checkdisk så kan det laga HDn hjälpligt nog att kopiera filer från den. Vad tror du/ni? Ska jag stänga av dator och HD och låta den svalna innan? Spelar det någon roll?

[inlägget ändrat 2009-04-15 14:56:08 av MarcusofaDown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, de finns de som säger sig ha räddat data genom att lägga hårddisken i frysen.

 

Inget jag rekommenderar dock då risken att det blir kondens på den när du tar ut är stor. Vatten och elektronik är sällan en bra kombination. men om du vågar eller kanske någon med mer erfarenhet av detta kan uttala sig?

 

Checkdisk är ingen räddare i detta fallet. Checkdisk räddar främst vid mjuka fel i filsystemet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Läser på många ställen att man kan testa att frysa ner disken, för att sedan köra den och komma åt filer? Tankar? Går det? Hur går man bäst till väga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, det vette tusan... Kanske man kan testa att

 

1: Lägga den i en plastpåse.

2: Ansluta alla kablar

3: Sluta påsen så tätt som bara möjligt.

4: in i frysen.

5: när den är kall, ut med den och anslut kablarna.

6: testa och be om du är troende....

Påsen på för att minska kontakten med varma luften ute, minska risken för kondens. fast vet inte om den skyddar egentligen. Men sök på nätet och se exakt hur de har gjort, vilka fel de har räddat data från.

 

För frågan är om detta inte är mer behjälpligt om det är sektorfel på hårddisken. Klick-ljud låter som sagt som att det är själva läsarmen som inte hittar rätt och om den inte klarar sitt arbete i värme varför skulle den då klara det bättre i kyla? Men å andra sidan, hur mycket är filerna värda för dig? Risken finns att du för varje sak du prövar och misslyckas med att du gör det svårare för proffsen att hämta data. Är filerna värde tillräckligt för att du ska vara villig att lägga en tusenlapp eller liknade på att rädda dem? Du har ju (förhoppningsvis) lagt en penning på ett diskräddarprogram redan...

 

Som sagt, aldrig gjort det, kommer aldrig att göra detta frystrick. Varför inte? Jo, jag har alltid en aktuell backup av allt viktigt!

 

ja, en sak kan du testa. Anslut disken internt. Kanske den interna diskkontrollen har bättre lycka i att styra disken...men troligen inte.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Hehe, precis :)

 

Jag läser överallt om att folk som har haft klick-ljud och inte klick-ljud lyckats rädda disken tillräckligt länge för att få ur allt ur den till en annan disk.

 

Det är ju ett plasthölje runt den, bryter man upp det bara sådär eller finns det risk att skada disken ytterligare då?

 

Ursäkta om jag tjatar, men det här är som du förstår jäkligt viktigt för mig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plasthöljet kan du bryta upp. Innanför det hittar du lite elektronik och en helt vanliga PATA disk troligen. Kanske en SATA. Alltså anslutning via gamla IDE-standarden med bred flatkabel eller mer moderna seriell ATA.

 

Om du bara har matchade kontakter i datorn kan du ansluta den internt i datorn.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Här ska brytas upp i stort sett genast :) Men först ska jag försöka luta den och testa lite andra småtips som jag snappat upp. Börja med det enkla och sedan hoppa på det svåra. Tack för hjälpen så länge! Återkommer med uppdateringar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju försöka att försiktigt öppna höljet, istället för att bryta det.

(Då kan man ju stoppa i en annan HDD i, och slippa köpa ny extern.)

 

Fast det är väl lite side-topic..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Försent :)

 

Men det visar sig att det var en ATA-disk i och så vitt jag kan se har jag inga sladdar i min burk för att koppla in den. Finns det någon slags ATA>USB-sladd att köpa eller något i den stilen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATA finns i princip alla datorer. Du har inte en DVD/CD ansluten via en platt kabel?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, du behöver en platt ATA-kabel. (80-ledare helst, med tanke på din HDDs tillstånd). De flesta som sysslat med datorer (och inte hunnit till återvinningen) har drösvis med sådana. (Brukade följa med moderkort på den gamla goda tiden..)

 

Synd att du förstörde din låda. Hade du varit försiktig, hade du kunnat återanvända den med en ny OEM-disk. 1TB för 700:- exempelvis.

 

PATA=stor platt kabel med breeed kontakt.

SATA=smalare kabel med liten kontakt.

Enkelt förklarat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanning med modifikation.

PATA försvinner mer och mer, även optiska enheter använder ofta SATA nuförtiden..

 

Fast, visst, det är ett bra tips! (därav poängen!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Gjorde det enkla och beställde en universal-adapter från Webhallen som kan koppla alla interna hårddiskar till USB :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med din lösning är att det tillkommer fler alternativa felkällor till din redan felande hårddisk.

 

Bäst hade varit om du kopplat din trasiga hårddisk med en PATA-kabel direkt till moderkortet. Då hade du sluppit eventuella felmeddelanden från "universaladaptern"..

 

Fast jag håller tummarna för dig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då är du tillbaka till samma funktion som din externa disk hade, dess låda. Är den så kaputt att den är oanvändbar eller?

 

Helt säker på att du inte har en PATA-kontakt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Det är en SATA jag har, missade S'et i mitt inlägg ovan, och en sådan kabel har jag tyvärr inte :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...