Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst ljud


tacoma

Rekommendera Poster

Hejsan. Håller på med en klätterfilm och skall filma en klättrare på en klippa / flera klippor med ett avstånd ca 25 meter från kameran. Jag vill ha mer ljud från klättraren än vad min externa mikrofon DM-50 klarar av (kamera Canon HV-30), typ när klättraren klipper in karbinen i den fasta bulten, lite pust och stön kanske.

 

Vilken lösning är bäst! Har varit inne på scandinavian photo och tittat på "Sennheiser Trådlös mygga ME2 med kameramottagare EW112-P G2" Någon som har erfarenhet av detta systemet, är ljudupptagningen bra! (det borde det vara med det priset) Tar gärna emot tips på andra lösningar, från er som har filmat under likvärdiga former, behöver ju inte vara klättring

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den metod jag sett man använt för tex den gamla klassikern med Patrik Edlinger i Verdon på 80-talet är att man gör en triangel av tex 5meter långa plankor.

Triangel hängs så den är vågrätt med rep i alla hörnen och triangeln vilar med med en sida mot klippan. Fotografen hänger i rep från triangeln i hörnet längst bort från klippan.

Nackdelen är att det går ju åt en hel del folk för att hantera triangeln.

Nackdel är också att när klättraren klättrat tex 5 meter så är det dags flytta fotograf/triangel.

 

Ytterligare en möjlighet är att lägga på ljuden efteråt.

Du filmar på 25meter.

Ljuden spelas in vid annat tillfälle.

Och läggs på fågelkvitter och annat originalljud.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga på ljudet i efterhand är ju en lösning. Menar du att jag använder en ljudupptagare, typ diktafon / mp3-spelare, båda med extern mikrofon. Det är ju bra mycket billigare. Det viktiga är att ljudet blir bra. Har du tips om detta så hör av dig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Bestämmde mig i dag, och köpte "Sennheiser Trådlös mygga ME2 med kameramottagare EW112-P G2" trots priset. Har varit ute och testat den, var på ca 50 meter från kameran och ljudet var perfekt, gick ca 40 meter till från kameran, fortfarande bra ljud. Nu kan jag börja filma

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...