Just nu i M3-nätverket
Jump to content

World of warcraft

Sparx

Recommended Posts

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Okej, jag vet inte hur väl underbyggt det var.

Står det något på första skärmbilden när du startar datorn, t ex F12 = Boot order eller Press Del to Enter Setup?

det står något med press del och ngt med press tab

Förresten en sak jag tycker är konstigt är att problemet bara kommer när jagh spelar och att det inte kommer på en gång när jag spelar :S varför tror du det är så? :D

[inlägget ändrat 2009-04-16 21:04:00 av Sparx]

det står något med press del och ngt med press tab
Kan du skriva av exakt?

Jag var ju inne på värmeproblem tidigare. Har du något program som mäter temperaturen?

Då får du trycka på Del och så leta sedan efter Boot order/sequence/priority och ställa in att CD-läsaren kommer innan hårddisken i listan.

Här är några program som du kan kolla på temperturen med:

SpeedFan: http://www.almico.com/speedfan.php

HWMonitor: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Kolla med två program och se vad som händer med temperaturen när du spelar.

Ok tack :D men nu kanske jag har kommit på vad felet. tydligen så har en kabel där jag bor gått sönder så det kan vara det :S men det värkar lite konstigt eftersom att jag kan sätta på datan!? :P

Vad är det för kabel som har gått sönder och hur skulle det påverka datorn?

Det finns väl många temperaturmätningsställen i datorn så vilket är det som är 51 grader?

asså det va ngn kabel men på en affär kan man tex inte betala med kreditkort.

Inte vet jag :P det står på en liten skärm på datan hur varm den är :P

Att affären har tappat sin internetförbindelse påverkar nog inte din dator.

Kolla temperaturen med två av programmen.

jag kollar med pcwizard nu och kollar med ngt annat imorrn :D

mitt grafik kort är as varmt... 74 C :o

Hårddisken är 41 C

Processorn core 1 är 48 C och core 2 är 53 C

Vad ska jag göra för att sänka värmen på graffe kortet? :D det kan nog vara det eftersom att när datan cpare sig så blir det ju lite flimrigt typ, eller det blir typ blåa ränder på skärmen och allt stannar.

Hur är det med damm i datorn?

Men damma inte ur datorn utan att veta hur man skyddar datorn från statisk elektricitet.

Att få bort damm är det enklaste sättet att få ner temperaturen. Det bästa är om du har ett antistat-armband, men det brukar gå bra om du har datorn på diskbänken och ofta tar i en obehandlad del av chassit så att du och datorn har samma potential samt låt bli att ta på elektroniken. Börja med att ta bort damm från alla ventilationshål med ett finger, sedan från fläktar med en tops. Om det är svårt att komma åt så använd gärna tryckluft på burk.

Utsug? Menar du utblåset? Det är väl svårt att rikta in det och så kan det vara för kraftigt så att dammpartiklarna rör sig så fort så de alstrar statisk elektricitet.

Man ska inte dammsuga i datorn, det blir alldeles för lätt statisk elektricitet. Det brukar gå bra att rensa fläkten med tops eller liknande.

Nej, det tror jag fungerar dåligt. Har du svårt för att peta bort dammet från fläktarna?

Alternativt kan man ta och stänga av datorn helt, dra ut strömmen och ta ett sugrör och blåsa försiktigt genom det. Ta inte i för mycket, då kanske du "spottar" genom röret.

torde vara liten risk för statiskt laddning och bara du låter datorn stå och "torka" en stund borde det fungera.

Blåsa utan sugrör går visserligen det med men inte trevligt att få damm i ansiktet och större risk för fontän-effekten.

Det är mitt enkla tips.

Tryckluft på burk... tja, visst.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...