Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"No signal detected" skärmen får ingen signal från datorn.


BGAA

Rekommendera Poster

no signal detected- fel på moderkort?

 

Dator Dell 4300 ca 2004. Wind. xp

 

Efter att varit inne i datorn och tillfälligt tagit bort ljudkortet fickjag meddelandet :"no signal detected, check cabel to computer". Tog ut grafikkortet och återmonterade och skärmen funkade normalt---en gång. Vid nästa start var det samma problem igen. Provade skärm och kabel på min bärbar och det fungerar normalt. Provade då ett annat grafikkort i datorn men det är samma problem.

Är det dålig kontakt mellan grafikkort och moderkort eller kan det vara fel på moderkortet? Är det dags att slänga datorn?

MVH

Bo Gunnar

 

Inlägget skrev ursprungligen 09-03-03.

Är det verkligen ingen som kan tipsa mig ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanligaste felen som yttrar sig så här är fel på moderkortet eller nätaggregatet, men det är även möjligt med fel på processorn. Detta då under förutsättning att det inte verkar hända något mer i datorn än att strömmen är på, inga pip-ljud, inga blinkningar på tangentbordet.

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

 

Nätaggregat undersöker man bäst genom att pröva med ett annat nätaggregat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

Det verkar vara liv i processorn. Hade glömt montera kylflänsarna på den så den blev väldigt varm och stängdes av efter några sekunder. Jag hör ju oxå att hårddisken arbetar. Några kokta kondensatorer hittar jag inte. Jag läste i manualen att fyra LEDs på baksidan skall lysa grönt men ingen lyser. Dell skriver vidare att om någon av dom slocknar skall man kontakta Dell support!

Vad kan detta betyda??

Bo Gunnar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ingen av lysdioderna lyser betyder nog att processorn inte börjar göra något. I stort sett enda sättet att få reda på om det är nätaggregatet, moderkortet eller processorn som inte fungerar är att pröva genom utbyte.

 

Hur menar du att det verkar vara liv i processorn?

 

Det räcker att hårddisken får lite ström för att den ska börja rotera och därmed låta lite. Om du inte menar att du hör klickljud eller något annat högre ljud från hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...