Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
bassplayer60

Licens-djungel

Rekommendera Poster

bassplayer60

Lite frågor och funderingar angående server, licenser och klientdatorer:

Vi kommer snart att inskaffa mellan 10 och 20 klientdatorer.

Därför fungerar ju inte XP pro som "server" eftersom den har en gräns på 10 anslutningar.

Men min fråga är nu: Hur fungerar det hela med licenser om mer än 10 klienter ska ansluta till en server2003/2008?

Rent praktiskt ska servern dela ut resurser till klienterna i form av en exe-fil samt koppling till sql.

Vilken licens på server2003/2008 krävs?

Räcker det med 1 licens (oem/retail) på servern bara, och att man obegränsat kan dela ut resurser i form av "anslutningar"?

Eller ÄR vi tvungna att köpa en CAL version med dyrbara licenser per klientdator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
.M

I Windows Small Business Server så ingår det licenser för max 75 användare har jag för mig. Så det kanske är värt att snegla på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bassplayer60

Tack för svaret.

Dock är det ett svar på det tekniska jag är ute efter; om det verkligen behövs en CAL version på servern för den slags "anslutning" vi behöver göra.

Och detta Small Business Server som du nämner, är det samma sak som Server 2003/2008? Dessa är ju lika dyra som Server Standard.

Däremot hittar jag bara CAL även på dessa SBS, med 5 klient-licenser. Var har du sett den med 75?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon

Som IT-ansvarig (vilket jag gissar att du är i det här fallet) ska du ställa denna fråga direkt till Microsoft i Sverige.

[inlägget ändrat 2009-04-13 19:20:36 av Anjuna Moon]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bassplayer60

Moon: Visst kan jag ställa frågan till M$ istället.

Men jag chansade att skicka frågan hit först, här går det nog betydligt snabbare att få ett svar.

Varför finns det annars ett allmänt forum om operativsystem när man ändå borde rikta alla sådana frågor till M$?

Kanske vill du att IDG rensar bort de forum och inlägg som är för tekniskt invecklade, så du slipper se dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Nja det är väl knappast en, i detta forums normala sammanhang, en teknisk fråga. Precis som din egen rubrik anger är licenser något av en djungel :)

Min rekommendation brukar, precis som Anjunas, vara att vända sig direkt till MS eftersom de oftast både kan ställa rätt motfrågor samt ge ett korrekt svar direkt. Min erfarenhet är att både MS och deras olika partners (därifrån ni antagligen köper licenserna ändå) kommer med snabba svar.

Det bästa du kan få här, eller på andra forum, är nog "bara" gissningar.

Förövrigt tycker jag att skriva M$ känns lite larvigt...

/Cluster

----------------------------------------------

Any fool can use a computer. Many do.

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bassplayer60

Cluster: Tack för svaret.

Kanske just det där med licenser i sig är mer en "juridisk" än en teknisk fråga, men jag tycker ändå att min fråga om utdelning av resurser verkligen kräver CAL-licens har med teknik att göra.

Jag ville bara, i bästa förhopping, få ett snabbt ja- eller nej-svar på frågan; fungerar det rent tekniskt att dela ut en exe-fil till mer än 10 klienter från ett Windows Server 2003/2008 Standard utan en massa extra licenser?

Om det nu är så att man först måste ha en licens för serverns OS, sedan licenser på varje klientdators OS, och sedan ytterligare licenser för varje klient som ska kommunicera med denna server, så anser jag det befogat att skriva M$ utan att se det som larvigt!

Jag är ingen nätverksexpert eller högt avlönad IT-snubbe. Då hade jag ju redan haft svaret klart för länge sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Operativsystemen licensieras separat oavsett om det är för servern eller klienterna. Därtill behöver du CAL (klientåtkomstlicenser) för de klienter som skall ansluta till och utnyttja resurser på servern så som AD, Filer, Skrivare etc.

Så det enkla, men inte helt säkert det komplett korrekta, är att du böver CAL:ar för alla klienter.

Om du anser att denna licensform är galen eller girig så finns det mängder med gratisalternativ i form av olika Linuxdistar att välja bland.

Windows Small Business Server (både 2003 och 2008) säljs oftast med ett antal CAL:ar (normalt 5st) och innehåller ett antal andra serverprodukter från MS (beroende på version) så som t.ex. Exchange och SQL Server.

Men som sagt, ett samtal till MS rätar nog ut de flesta frågetecknen direkt: 08-55 99 00 00

/Cluster

-[ http://eforum.kicks-ass.net ]

[inlägget ändrat 2009-04-13 23:59:35 av Cluster]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Anjuna Moon
Kanske vill du att IDG rensar bort de forum och inlägg som är för tekniskt invecklade, så du slipper se dessa?

Nej, självklart inte och jag borde väl ha motiverat mitt svar också. Det jag menade var att, precis som Cluster säger, att svar på detta i ett allmänt forum enbart kommer kunna bli personliga tolkningar av MS avtalsregler (och det är verkligen en snårig regeldjungel, som ständigt förändras)

Det handlar trots allt om att ingå ett avtal och sköter man inte detta korrekt innebär det en risk för negativa juridiska påföljder.

Nu fick du iallafall en motivering till mitt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoWin

Det kanske är dags att överge Microsofts licensdjungel med alla de personliga tolkningar som dyker upp och använda öppna system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bassplayer60

Cluster: Tack igen för svaret.

Det var ett svar som jag ville se från början :-) även om jag helst inte ville att det förefaller exakt så som du beskriver; en klientåtkomstlicens för varje klientdator, men jag ska ändå kontakta MS om detta (äntligen har de kontoret öppet).

Ja, jag anser denna licensform är både galen och girig. Men att söka efter gratisalternativ i form av Linux är inget alternativ för mig. För jag är, som jag skrev, ingen expert på området och undviker därför helst att gräva ner mig i något jag kanske inte alls förstår. Men tack ändå för dina förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bassplayer60

Moon: Ditt svar och motivering är fullt godkänd :-)

Tack du också för hänvisningen till att kontakta MS, i denna minst sagt snåriga licensdjungel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Jo, inte helt otippat att de har haft stängt under påskhelgen ;)

Lycka till och tack för poäng :thumbsup:

/Cluster

----------------------------------------------

-----[ http://eforum.kicks-ass.net ]------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...