Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny med Ubuntu


Ablim

Rekommendera Poster

Hjälp!!

 

Har nyligen installerat Ubuntu 8.04 på min laptop, och det bara krånglar.

 

Det första den sa var att min paketlista vad utgången och måste uppdateras. Men när jag försöker uppdatera i update manager, fungerar ingenting. Under statur står det failed på varje uppdatering, och antalet uppdateringar ökar hela tiden.

 

Något annat som är mystiskt är internetuppkopplingen. Jag är uppkopplad enligt ikonen på verktygsfältet, och även i hårdvarutestaren. Jag kan nå google.se och komplett.se, men alla andra sidor hänger sig. Det står att den tar emot från t.ex. nvidia.com men ingenting händer. Har provat med ett dussin hemsidor.

 

Det som förbryllar mig är att version 8.04 LTS, som jag har, ska stödjas till 2011. Och i alla guider verkar det så lätt att bara välja de program eller drivisar som man vill installera, och så fixar ubuntu det automatiskt, men inte med mig. Fattar absolut nada. Vill ju kunna använda det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Att paketlistan inte kan uppdateras tyder på att din nätverksanslutning inte är okej.

 

Jag antar att du kör med trådlöst nu? Det kan vara lite struligt med vissa nätverkskort.

 

Prova att stoppa i en nätverkskabel så länge, om du har möjlighet.

 

Sen tycker jag du ska testa 9.04-betan i stället. Ju nyare version desto större chans att det följer med drivrutiner till dina prylar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det något problem med Windows eller det operativsystem du hade tidigare? För i så fall kanske det är något hårdvaruproblem med datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trådlösa har jag inte fått att fungera alls, så jag kör med kabel nu för att få en stadig uppkoppling. Det "lustiga" är att jag bara kommer åt vissa webbplatser, men inte Ubuntus databas för uppdateringar.

 

För det är ju uppdatera jag vill göra. Och kan jag inte göra det vi Internet, får jag väl tanka hem den senaste versionen och installera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte några problem alls innan. Körde med XP och allt rullade på fint. Det är en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile V5535, köpt Augusti förra året på Komplett.se, så det är inga speciellt gamla grejer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska prova att tanka den från deras hemsida. Orkar ju inte vänta i flera veckor på en ny CD. Men ska det inte gå att bara uppgradera sin 8.04 till 8.10? För i så fall räcker det ju att jag får uppdateringen att fungera. Fast å andra sidan, om inte 8.04 ha stöd för mina grejer, blir det ju svårt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om XP rullar på fint ser jag inga skäl byta till en Ubunturelease

jag upplever tex att Ubuntu 8.4 är långsammare än XP.

 

Jag sitter just nu och kör Puppylinux 4.1.2

Puppy är snabbt. (Puppy 4.2 kraschar för mig)

 

Har du en så pass ny dator är det extra stort behov av senaste möjliga Ubunturelease

för att få med drivare till all hårdvara.

För att slippa Windowsstilen: Först installera operativsystemet (Windows), sedan börja med att ladda ner och installera drivare.

Vilket ju är ganska hopplöst om man tex saknar drivare för nätverkskortet.

 

Bättre linuxreleaser innehåller ju alla viktigare drivare som installeras som en del av installationen.

Vilket ju faktiskt är en förutsättning för att vanligt folk ska kunna få en fungerande dator efter installation av operativsystem mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om XP rullar på fint ser jag inga skäl byta till en Ubunturelease

jag upplever tex att Ubuntu 8.4 är långsammare än XP.

 

Håller med. Installerade Ubuntu på en maskin på jobbet för att ha som musikspelare. Det gick oerhört segt, och till slut så lade jag på XP på maskinen. Det rullar på mycket bättre. Linux börjar bli det som folk klagar på hos Windows. Segt och kräver mycket resurser.....

Dessutom var mina arbetskamrater vilsna i gränssnittet, även efter en månads försök att gilla det..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om paketlistan inte är uppdaterad och inte går att uppdatera har förmodligen en uppdatering blivit avbruten. Ditt prblem tror jag löses med sudo dpkg --configure -a. Gå in på Ubuntus forum så hittar du säkert lösningen där.

 

När det gäller prestanda och resurer håller inte med. Kör fortfarande dualboot på ett par maskiner hemma och på bägge känns Ubuntu 8.04 snabbare. Att Ubuntu skulle kräva mer resurser än XP stämmer inte. Det går visserligen att köra med en massa häftig grafik i Compiz men inte ens det tar så mycket resurser. Sen har vi XP lilla egenhet att bli segare och segare med tiden...

Min dotter har XP och Ubuntu som dualboot och har idag helt frivilligt lämnat XP trots att det var default OS i Grub. Hon säger att "Det strular mindre". Jag har frågat henna om hon tycket det var svårt med menyer på andra ställen och då såg hon helt frågande ut och sa "Va då, nä det är ju nästan lika". AMSN är helt OK och hon älskar Amarok.

 

Jag har provat ett antal Linux distar och tycker nog att Madriva.One är bäst för nybörjare eftersom Flashplayer och proprietära drivrutniner ingår. Mandrivas svenska community är ganska kass, men om man behöver hjälp så funkar även Ubuntus communty till Mandriva.

En annan trevlig dist är PCLinuxOS som också innehåller nästan allt. Ubuntu är också bra för nybörjare men det finns en del problemområden med drivrutiner till en del hårdvara samt att inga ofria progamvaror går med. Fedora är populär men inget för nybörjare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringarna löste sig efter att jag startade om datorn med nätverkskabeln i. Men borde inte Ubuntu stödja plug'n'play?

 

Men nu har jag ett annat problem som jag skulle uppskatta om jag fick lite hjälp med.

 

För det första är det strul med grafikdrivisarna. Har kollat på ubuntu:interprid, samt frågad lite polare, men der ger sig inte :( Har installerat nvidias drivrutiner från "Add/Remove..." och när jag ska starta den /System/Administration/Nvidia X Server Settings/ så står det följand:

 

"You do not appear to be using the Nvidia x driver. Please edit your X configuration file (just run 'nvidia-xconfig' as root), and restart the x server."

 

Jag har gjort det, kört kommandot och startat om x servern, men det fungerar ändå inte. Kan någon snälla hjälpa mig tyda detta meddelande?

 

 

Det andra problemet är att jag inte är ägare av mina egna hårddiskar. I Nautilus blir man ju det, men jag vill ändra så att jag står som ägare och grupp.

Provade "sudo chown -R namn:namn /media/Lokal\ disk/" men inget hände. Någon som har ett bättre förslag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till bytet är inte för att jag vill ersätta xp. Jag tänkte bara att det kan vara nyttigt att ha kört det lite så att man kan det något så när. Det används ju i ganska stor utsträckning i servervärlden samt hos många programmerare, så jag tänkte värma upp lite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...