Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya minnen = fel i BIOS?


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har en kompis som skulle sätta in nya RAM-minnen och då byta ut sina 2 x 512 MB minnen med 3 x 1 GB minnen. Han satt in ett i taget och fick det att fungera enda tills han satt in det tredje fick då en massa felmeddelanden. Han satt då in de gamla minnena men får fortfarande samma felmeddelanden, måste han gå in i BIOS och ändra något. Han har vart där inne nämligen och försäkrat mig om att han inte tryckt för hårt så moderkortet har pajat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Han satt in ett i taget och fick det att fungera enda tills han satt in det tredje fick då en massa felmeddelanden."

Helt normalt för många moderna moderkort.

Dessa har 2 kanaler och 4 minnesslot

2 slot till varje kanal

1) Man kan ha två olika stora minnen i en kanal eller 2 lika stora i en kanal

Man kan enbart ha parvis lika stora minnen i varsin kanal

Eller man kan ha

minnen enligt 1) i båda kanalerna men då måste minnena vara parvis lika

exempel

512MB + 1GB i en kanal fungerar

512 MB i en kanal och 1GB i den andra kanalen fungerar inte

 

512MB +1GB i en kanal

512MB+ 1GB i den andra kanalen

är OK

1GB+1GB i en kanal

och

1GB i den andra kanalen är INTE OK

 

1GB + 1Gb i en kanal

och

1GB+1GB i den andra kanalen kan vara OK

 

OBS det finns många moderkort som inte klarar mer än 2 x 1GB=2GB RAM

ja med ett visst minne från en viss tillverkare kan det klara 4 x 1GB

vilket innebär att moderkortstillverkaren skriver att det stöder 4GB RAM

 

att det 4GB bara gäller för ett visst RAM är i det "finstilta"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag känner till det där med gränser för RAM, vet att jag i min gamla burk bara kan ha 2 x 1 GB DDR minne och i min nuvarande burk kan ha 4 x 2 GB DDR2 minnen. Felet med denna dator är att det inte fungerar trots att han satt i de minnen som satt i från början som datorn fungerade med...

 

Men kan det bli problem i BIOS (ellet ngt) om man nu startar datorn med 3 x 1 GB som sedan inte åtgärdas efter det att man sätter in de gamla minnena igen?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-10 21:29:34 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställ BIOS

Kommer ni in i BIOS när datorn startar går det göra där.

Kommer ni inte in i BIOS

Alternativ A Flytta bygeln för BIOS återställning till återställningsläget och sedan tillbaka på moderkortet. Datorn ska inte vara inkopplad när man gör detta.

Se moderkortsmanualen.

 

Brukar själv hålla till på diskbänken, barfota, iförd bomullskläder för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

Och ta i diskbänken innan jag rör något i datorn.

Har blåst minne för 4000kr på den tid jag uppgraderade minnet liggande under skrivbordet.

 

Alternativ B Ta ut BIOS batteriet. Vänta tex över natten innan batteriet sätts tillbaka eller kort slut batterianslutningarna på moderkortet så kan det gå fortare

 

Och som sagt, 2x1GB räcker långt med XP

Och då funkade ju datorn vad jag kan förstå.

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-11 10:13:22 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner till det sedan tidigare att du har sådan ruskig ESD-försäkring, men när du nu säger att du torskat 4000 kr på att inte ha haft det förstår jag. Bygger du datorer dagligen eller har du bara haft otur med ESD?

 

 

Iaf tack så mycket! Ska prova på detta och se om det löser sig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått lite mer info nu om felmeddelandet:

 

"Felmeddelandet kommer upp när man kan välja att starta datorn i olika lägen.

 

Samtidigt pågår en 30 sek nedräkning o bootar om när den räknat färdigt så kommer man till samma skit. Hört om ett gammalt virus som fungera på detta sätt att den stängde av datorn hela tiden med shutdown scriptet, men det här kom ju upp som sagt när han satt in det tredje minnet.

 

Skulle en återställning av BIOS vara aktuell annars? Kan det vara något tecken på ESD skada?

 

PS. Ska över till honom imorn så får se hur det egentligen ligger till

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-11 22:52:51 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé att testa BIOS återställning.

 

Vilken BIOS version är det?

Finns det senare BIOS att ladda hem fråm tillverkaren och installera kan det kanske hjälpa, ge moderkortet bättre minneskompatibilitet.

Ja installation från Windows är ju uteslutet (instabilt) utan det måste bli från tex DOS-bootdiskett

Brukar själv använda den här

http://1gighost.com/ed/ta/boot98sc.exe

från

http://www.bootdisk.com

tyvärr är uppgradering av BIOS ingen riskfri sysselsättning

den får ju inte misslyckas, avbrytas osv

 

"Bygger du datorer dagligen eller har du bara haft otur med ESD?"

Nja jag bygger en dator om året. Och med i tre i familjen så blir det uppgradering ca vart 3:e år.

Lyckligtvis har minnespriserna sjunkit, första fallet var en 512MB SDRAM sticka som på den tiden våren 2002 kostade 2000kr. Efter jag stoppat i stickan efter haft den ute för nått test med enbart en sticka i datorn var 512MB nere i 256MB.

Nästa fall var nått år senare 2 x 512MB DDR PC4000 som kostade 2x1000=2000kr vid inköpet. Här verkar jag fubbat till det, fick mer och mer minnesfel med memtest86 och tätare och tätare Windows krascher. Så det blev att köpa nytt minne. Och det nya minnet var billigt jämfört med det gamla.

Tyvärr var det nya minnet inte kompatibelt med moderkortet Abit AV8 (ja inga fel i memtest86 men Windows kraschade redan i starten) så det blev att köpa nytt moderkort ECS-nF4-A939 och med nF4-A939 funkade nya minnet utan problem

och nytt grafikkort (det gamla moderkortet hade AGP-slot, det nya PCI-E)

Usch vad det kostade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Janne!

 

Nu har jag varit där i flera timmar, allt gick bra. Jag lyckades lösa många problem (moderkortet stödde 3 GB DDR RAM, men bara 2 GB om man använder DDR400 vilket han hade och en massa annat). De enda jag inte lyckades lösa var 2 problem jag aldrig tidigare stött på..!

 

USB fungerar inte och får inte heller nätverkskortet att lira trots att jag kört in rätt drivrutiner för både och! Datorn märkte dock när han satt på sitt trådlösa nätverk! Säger inte ens att nätverkskortet saknar drivrutin, det är helt veck i enhetshanterarn. Kört in chipsets osv, men aj aj aj.

 

Ska kolla om jag kommer in på internet med att köra ubuntu när jag får tag på en mus med PS/2 uttag/adapter eftersom jag inte har en sån (som jag trodde jag skulle ha utan bara en ännu äldre versionen av mus adapter/uttag).

 

 

 

Tänkte dock på det här med BIOS uppdatering, datorn är 4 år gammal (har 2 lika gamla datorer som jag inte fått samma problem med dock). Vet ju aldrig vad han hittat på med datorn och om han ljuger med nätverkskortet osv. Hur som helst återställde jag BIOS osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en uppdatering av BIOS (1.2c till moderkortet i fråga -> CSE KT600-A), det är en bin fil dock hur går jag till väga?

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-13 02:03:31 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fr3ak0ut skrev:

Hittade en uppdatering av BIOS (1.2c till moderkortet i fråga -> CSE KT600-A), det är en bin fil dock hur går jag till väga?

 

En utmärkt sida att läsa igenom innan du börjar flasha BIOS:

http://www.wimsbios.com/faq/howdoyouflashyourbios.jsp

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Ubuntu blivit för slött och överbelastat med "häftigt" skrivbord mm.

Vill du snabbt testa datorn rekommenderar jag Puppylinux 4.1.2, 94MB att ladda hem och körs direkt från CDn.

Och Puppy har inga problem med USB mus.

Och det går enkelt för mig att koppla upp sig mot internet med puppy via min router.

http://www.puppylinux.com/

anm

Puppy 4.2 kraschar för mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men jag fattar inte för jag har redan startat Ubuntu 8.10 utan att installera det och allt möjligt. Lagt in grejorna på en DVD och försökt botat men får det inte att lira, läst att man ska ha diskett. Ska jag lägga in det på en diskett istället, eller behöver jag bara ändra någon inställning?

 

Försökt leta det där flash programmet men vete fan, fattar ingenting liksom. Vet iaf att det är AwardBios som det har =P

 

 

Redan laddat ner det där 12C från här (http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Downloads/ProductsDetail_Download.aspx?detailid=360&DetailName=New&DetailDesc=KT600-A%20%20&MenuID=0&LanID=0), men sen hittar jag bara manual till flash. Inget man behöver ladda ned eller?

 

 

Lite mer länkar:

http://www.biosflash.com/e/bios-boot-cd.htm

http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/index.html

http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/winflash.htm

http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/awardflash.pdf

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst, lyckades greja detta nu. Problemet är BIOS helt klart. När jag skulle installera om datorn var jag tvungen att ändra i BIOS så den boota från skiva, efter den bootat om för att fortsätta med installationen var jag tvungen att återställa BIOS för att den inte skulle börja om installationen och för att nätverkskortet, USB & diskettstationen skulle fungera...

 

Men tack för all hjälp, de på PCCity (där jag tidigare var och vissa trodde de var bäst i världen) hade aldrig grejat det här. Inte ens en ominstallation nu heller utan en uppdatering av BIOS...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-13 23:23:34 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...