Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En galen idé om Eforum


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hej!

 

Har funderat på ett upplägg för sajten, tänkte slänga upp mina tankar här och be om lite feedback!

 

Många upplever reklamen på Eforum (och typ alla andra sajter som är annonsfinansierade) som störande. Jag har full förståelse för det. Samtidigt kostar det en massa pengar att driva en sajt med 100 000 besökare i veckan, och det enda sättet vi kan få in de pengarna är genom annonsörer och sponsorer.

 

Därför tänkte jag så här: skulle ni vara intresserade av att betala för att slippa reklamen? Att för en liten månadsavgift kunna surfa in på ett Eforum helt fritt på annonser?

 

Jag inser naturligtvis att det går att installera en annonsblockerare i webbläsaren och så är "problemet" ur världen helt gratis. Men jag tror att många av er ändå vill stötta Eforum och bidra lite grann till att vi kan driva vidare sajten och vidareutveckla den.

 

Så - en handuppräckning: hur många kan tänka sig att betala för att slippa reklam på Eforum? Och hur mycket pengar skulle ni i så fall vara beredda att betala?

 

Om intresset finns ska jag utreda vidare hur man skulle kunna lösa det rent praktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Därför tänkte jag så här: skulle ni vara intresserade av att betala för att slippa reklamen? Att för en liten månadsavgift kunna surfa in på ett Eforum helt fritt på annonser?

Inte en chans, då försvinner jag med en gång, men jag förstod att idén såsmåningom skulle smyga sig in hos er.

 

Jag bidrar i princip dagligen till eforums kvalitet genom min hjälp till andra och har så gjort i över fem år. Utan sådana som mig här hade inte det här forumet haft så hög återbesöksfrekvens av folk som har problem de snabbt vill ha lösta. Detta har höjt värdet på sajten och därmed, gissar jag, annonseringsvärdet. Med detta i åtanke är det väl vi som ska be om ett bidrag och inte tvärtom ;)

 

Således ingen handuppräckning från mitt håll på detta förslag, samt ett starkt motförslag om att släppa denna tanke omgående.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 12:41:44 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tack för svaret!

 

Kanske ska förtydliga mig en aning: det är absolut inte aktuellt att stänga sajten för alla som inte är betalande. Om det här ska funka så ska det vara en frivillig tjänst för de som vill. Eforum ska naturligtvis även fortsättningsvis finnas i en öppen, gratis, annonsfinansierad version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ok, isåfall är idén klart ok. En tanke som slår mig är att, som en morot för de som kanske känner för att betala, erbjuda en lite +summa på sitt IDG-konto för ev. inköp av tidningar. Ex. 20kr per donerad 100-lapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
skulle ni vara intresserade av att betala för att slippa reklamen? Att för en liten månadsavgift kunna surfa in på ett Eforum helt fritt på annonser?

 

Men, varför lägga reklamen i forumet?

 

Låt reklamen ligga på nyhetssidan. Den delen är det säkert fler som besöker och då ser annonserna. Upplever inte att 100.000 besökare klickar in på Eforum för att skriva om sina datorproblem. Här är det runt 300 medlemmar. Många är här bara en gång och sedan ser man inte dom igen. Andra hänger här alltid.

 

Får väl fundera vidare på vad jag kan tänka mig donera. Återkommer när det börjar bli skarpt läge på den sidan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Men, varför lägga reklamen i forumet?

Eforum är en egen sajt, med egna kostnader som måste täckas. Sen är det naturligtvis betydligt billigare att driva en forumsajt än en nyhetssajt, men det kostar pengar i drift, underhåll och utveckling.

 

Upplever inte att 100.000 besökare klickar in på Eforum för att skriva om sina datorproblem.

Eforum har runt 100 000 unika besökare i veckan. Och ca 70 000 medlemmar. Sen är det naturligtvis ett fåtal av dessa som är aktiva och skriver, men det är ruskigt många som är inne här och läser.

 

Tillägg: Eforums besökssiffror är, liksom övriga sajter i IDG-nätverket, offentliga och finns på www.kiaindex.org

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 16:13:21 av Pontus Jeppsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det handlar om att kunna bidra/hjälpa till så att Eforum kan få in några extra slantar, för att driva och utveckla, och att dessa pengar verkligen går till detta, så kan jag tänka mig att hjälpa till med "några" kronor, så jag "räcker upp handen".

Och Anjunas idé eller liknande, kanske inte är så tokig heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé, Anjuna! För min egen del tycker jag som Anjuna, att det räcker med mina tips som bidrag. För sällanbesökare tror jag heller inte det är intressant.

 

Målgruppen kan vara de som ger poäng. Mitt tips: Länka in dem på en frivillig betalsida med en tävling som morot, om nu lotteriinspektionen kan godkänna en sån sak.

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 22:51:09 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...