Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digibox till TV = skorrande ljud


brunbisse

Rekommendera Poster

Då vi i familjen köpte digibox till en TV fick vi efteråt störningar i ljudet. Ljudet skorrar ibland och vi har haft detta problem ganska länge nu och det är således knappast frågan om någon tillfällig störning. De inbyggda högtalarna i TV:n används och ingen annan ljudutrustning är kopplad till TV:n.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för digitalbox? KabelTV? Är TVn jordad? mantelströmfilter på antennkabeln eller ett modern antennkontakt som galvaniskt skiljer på skärmkabelns jord?

 

 

Min misstanke är jordbrum. Fast du säger skorrande... Jordbrum borde ligga som ett stadigt brum på 50 hz.

 

Skorrar det även om ni kopplar bort digtalboxen?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för digitalbox?

 

Technisat DIGIT MF4-K. Så här ser den ut:

http://sv.afterdawn.com/hemelektronik/uppgifter_om_apparaten.cfm/3070/technisat_digit_mf4-k

 

KabelTV?

 

Ja, kabelTV

 

Är TVn jordad?

 

Nej, den är inte jordad

 

mantelströmfilter på antennkabeln eller ett modern antennkontakt som galvaniskt skiljer på skärmkabelns jord?

 

Modern antennkontakt.

 

Skorrar det även om ni kopplar bort digtalboxen?

 

Då boxen kopplas bort fungerar ljudet bra igen.

 

Vet inte helt säkert om det är skorrande eller jordbrum. Det störande ljudet är inte varaktigt hela tiden utan det försvinner ibland och kommer sedan tillbaks igen. Det varar i några sekunder. Ljudet blir däremot helt normalt då man lyssnar i hörlurar istället för de inbyggda högtalarna i TV:n.

 

Nu är det så att jag är finlandssvensk och bor i Finland, alltså jag har både finska och svenska kanaler. Ljudet var helt normalt på de svenska kanalerna men störningar i ljudet på de finska kanalerna då jag provade i morse. Dock har jag inte studerat detta tillräckligt länge för att kunna dra några slutsatser vilka kanaler som har störningar och om det är vid någon viss volymnivå som störningarna uppstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju helt enkelt om felet ligger i boxen eller om det är något annat som stör.

 

Har du analoga kanaler också? Störs ljudet även på de? Försvinner då störningen när du kopplar bort digitalboxen? Om enbart på vissa digitala kanaler och enbart temporärt är det nog något galet med boxen eller sändningen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du analoga kanaler också? Störs ljudet även på de?

 

Ljudet är normalt på de analoga kanalerna. Men så fort jag byter till motsvarande digitala kanaler så uppstår störningar.

 

Försvinner då störningen när du kopplar bort digitalboxen?

 

Ja det försvinner då.

 

Om enbart på vissa digitala kanaler och enbart temporärt är det nog något galet med boxen eller sändningen.

 

Jag måste nog undersöka detta noggrannare på vilka kanaler det exakt är störningar. Temporärt verkar det inte vara, har haft störningarna ungefär 1 år nu. Men har stått ut med det på grund av att det är normalt ljud på de analoga kanalerna och enbart vissa kanaler det är störningar på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen en stereo eller liknande du kan koppla in till boxen? Tänkte om du drar ljudet från boxen till stereon och samma uppstår där.

 

Missljudet går inte att koppla ihop med ex.v. någon annan apparat. Att när ni använder spisen så skorrar det...

 

Möjlighet att spela in ljudet och posta det på webben ngnstans?

 

Mystiskt låter det ivartfall.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligen en stereo eller liknande du kan koppla in till boxen? Tänkte om du drar ljudet från boxen till stereon och samma uppstår där.

 

Ok, ska prova detta.

 

Möjlighet att spela in ljudet och posta det på webben ngnstans?

 

Har tyvärr inte någon bra inspelningsutrustning, hade jag det så skulle jag göra det. Kameror och mobiltelefoner med inspelningsfunktion duger inte eftersom ljudstörningen inte verkar fångas upp då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har inte flyttat stereon till samma rum som TV:n för att testa då jag haft så fullt upp med annat nu på senaste tid (är studerande med mycket att läsa). Men eftersom det är störningar enbart vissa kanaler så kanske det är något med antenn eller liknande. Är väl bäst man kontaktar elektronikbutiken där digiboxen köptes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta med dig boxen dit och testa den där.. Fast då problemet inte alltid visar sig kanske det är svårt.

 

 

En störning på en digital signal brukar inte arta sig på detta viset kanske är bäst att säga.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...