Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styrenhetsfel, paritetsfel och växlingsåtgärder


Zippitz

Rekommendera Poster

Hej,

Har sedan några månader tillbaka haft problem med moderkortet (?) i datorn. När jag får problemet kan en av två saker hända. Antingen fryser allting förutom musen eller så börjar musen "hacka" fram för att till slut låsa sig. Då brukar det några minuter senare komma upp en windows-ruta som säger att "en fördröjd skrivning misslyckades".

 

Systemet är en AMD 64 4200+ processor på ett Asus M2N-SLI Deluxe moderkort. Hårddisken är numera en Seagate 640GB Barracuda 7200.11 men tidigare Samsung spinpoint. Har 3 partitioner, en gjord med Windows XP installations-CD och de två andra med Acronis Disk Director.

 

Vid alla tidpunkter jag får problemet skapas poster i Windows loggbok. De består av en eller flera av:

"Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk0\D." Händelse-ID 11 (Källa Disk)

 

"Ett fel upptäcktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd." Händelse-ID 51 (Disk)

 

"Ett paritetsfel uppstod på \Device\Ide\IdePort2." Händelse-ID 5 (Atapi)

 

 

I början när jag fick felet kunde det komma när som helst. Jag gogglade på felmeddelanden och allt jag hittade hävdade att hårddisken var på väg att kasta in handduken, så jag bytte ut min Samsung mot en Seagate.

 

Tyvärr löste inte det här problemet, vilket gör att jag tror mer på att källan är moderkortet än hårddisken. Jag läste vidare om problemet och såg att flera med nforce4-moderkort har haft liknande problem. Många hade t o m samma moderkort som jag. Efter en ominstallation av Windows för att bli av med Nvidias drivrutiner, så har det blivit lite bättre. Nu får jag inte felmeddelanden lika ofta, och när de kommer är de ett fåtal per minut och inte flera per sekund.

 

 

Någon som har en tanke var problemet kan vara?

 

[inlägget ändrat 2009-04-09 18:52:38 av Zippitz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste vidare om problemet och såg att flera med nforce4-moderkort har haft liknande problem. Många hade t o m samma moderkort som jag.

Jag skulle säga att problemet kan vara just drivrutiner, men kruxet är väl bara att M2N-SLI Deluxe faktiskt inte har nForce4 utan nForce5?

http://se.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1160&l1=3&l2=101&l3=301&l4=0

Installerar du alltså paketet innehållande nForce4-drivare till moderkortet?

 

Vad händer du om avinstallerar Nvidias nForce ifrån Kontrollpanelen och testar med paketet 15.25 som kom så sent som i mitten av mars?

http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_winxp_15.25_uk.html

 

P.S. Har du testat med annan SATA-kabel? Har många ggr löst problem för mig.

 

[inlägget ändrat 2009-04-16 11:51:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...