Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fick en länk till coolestofferz.com. Virus?


dudute

Rekommendera Poster

Hej!

 

Idag fick jag en länk till coolestofferz.com via MSN av en kontakt som inte alls har skickat någon länk. Länken verkade helt normal och jag har inte märkt något konstigt med datorn. Mitt antivirus från Symantec har inte heller upptäckt någonting.

 

Är det ett känt virus?

 

Har någon råkat ut för samma sak?

 

Kan jag ta reda på om min messenger har skickat vidare länken till mina kontakter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickade du på länken?

 

coolestofferz.com verkar inte vara någon vanlig källa än så länge i alla fall enligt Google.

 

Kan jag ta reda på om min messenger har skickat vidare länken till mina kontakter?
Det brukar synas, men annars så är det väl bara att fråga dina kontakter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag klickade faktiskt på länken. Brukar alltid ställa en motfråga först men han var inte online så jag var dum och klickade. Sidan innehöll reklam för en dyr sms-tävling där man kan vinna en iPod. Har sedan kört en full virusscan med Symantec utan att den hittade något.

 

Jag skulle tippa på att de har hittat något fult sätt att spamma ut länken bara och att de vill tjäna pengar på alla som går med i tävlingen. Men man vet ju aldrig...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får alltså en länk från någon som inte är online, det låter som en väldigt bra anledning till att strunta i det. Säg till den som såg ut att skicka länken att byta lösenord och kontrollera att datorn inte är infekterad.

 

Vi kan se om det går att se om det har tillkommit någon fil idag i de mappar där det är vanligast att skadliga filer lägger sig. Ladda ner DDS till Skrivbordet.

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

 

Starta programmet (i Vista högerklicka och Kör som administratör).

Tryck Yes/Ja på frågan om Optional Scan.

 

I ditt svar bifogar du de två loggarna DSS.txt och Attach.txt i ditt svar på detta sätt:

Tryck på LOG-knappen i Besvara-fönstret

Klistra in loggen

Tryck igen på LOG-knappen nappen i Besvara-fönstret´

Upprepa med nästa logg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...