Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med USB-minnen


sirblackhawk

Rekommendera Poster

sirblackhawk

behöver hjälp..

 

sitter med en Acer dator med Vista och har ett Sandisk 8 GB USB-minne som jag har jobbinfo på... idag när jag lyssnade på musik låste sig datorn och jag var tvungen att starta om densamma igen (detta hände när jag skulle ladda min mobil via datorn)... efter det hittar inte datorn USB-minnena alls... jag har 3 portar på datorn och testat i alla 3 men ingen lycka...

 

har testat 3 olika USB-minnen med samma problem, men problemen är bara på denna dator.. verkar nästan som om det är något strul med USB-portarna.. detta då jag använder samma usb-minnen hela tiden.

det intressanta är att ibland så hittar datorn USB-minnet och allt fungerar bra. tar jag då ut minnet och sätter i det i samma port igen hittar datorn inte minnet. detta gäller för 2 av minnena, det 3:e (läs ovan) hittas aldrig!!!

 

bör även sägas att när datorn la av och jag startade om den fick jag något meddelande om att musen (använder extern) inte satt i.. samt att man skulle välja f1 eller f2 vid starten... kan jag strulat till det där?

 

Har som sagt 3 portar på datorn och testar jag med den externa musen i de olika portarna så hittas musen direkt. Testade nu också med usb-sladden till mobilen och telefonen laddas men då jag kan köra masslagring på telefonen (tänk USB-minne) så funkar inte den funktionen..

 

frågan är nu... hur fasen kommer jag runt detta problem??

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start - Program - Tillbehör - Kommandotolken

Skriv:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1

start devmgmt.msc

 

Då kommer Enhetshanteraren upp och i den väljer du att den även skall visa dolda enheter. Ta bort allt som har med USB-enheterna att göra och starta sedan om datorn så är det meningen att Windows ska installera allt som har med USB på nytt och förhoppningsvis så fungerar minnena bättre då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

det var klockrent... fram till sista delen

 

Ta bort allt som har med USB-enheterna att göra och starta sedan om datorn så är det meningen att Windows ska installera allt som har med USB på nytt och förhoppningsvis så fungerar minnena bättre då.

 

vad är det jag behöver ta bort (är inte så hi-tech på datorer).. vad ska jag välja?? jag har en rubrik som säger USB-styrenheter och under den har jag 6 olika alternativ. det ser ut som såhär:

 

USB-styrenheter

ATI I/O Communications Processor USB 1.1 OHCI controller

ATI I/O Communications Processor USB 1.1 OHCI controller

ATI I/O Communications Processor USB 2.0 EHCI controller

USB-rotnav (hub)

USB-rotnav (hub)

USB-rotnav (hub)

 

ska jag ta bort alla dessa??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så jag har uppfattat instruktionerna, men jag har inte haft behov att göra det själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

oki, med andra ord vet vi inte om det kommer fungera som det ska.. jag kan alltså göra mer skada än nytta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är något hårdvaruproblem med själva USB-portarna så har jag inte hört att Windows inte skulle installera dem igen vid omstarten av datorn.

 

PS. Det har hjälpt i några andra trådar i Eforum.

 

[inlägget ändrat 2009-04-08 13:10:29 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Om det inte är något hårdvaruproblem med själva USB-portarna så har jag inte hört att Windows inte skulle installera dem igen vid omstarten av datorn.

 

tror inte det ska vara något hårdvaruproblem då min externa mus fungerar samt att datorn ibland hittar usb-minnena... men som sagt...

 

ska jag ta bort alla 6 valen eller ska jag bara ta bort någon/några av dem... och i så fall... vilken/vilka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att ta bort. Som sagt, windows återinstallerar all hårdvara du tar bort ur enhetshanteraren vid nästa omstart. Ingen fara alls.

 

Värsta som kan ske är att du får besöka tillverkarens hemsida för att ladda ned nya drivrutiner men vanligen hittar Windows de som tidigare var installerade och stoppar in dem igen.

 

 

Sedan skulle jag även knata över till arbetskompisens dator för att kolla att det inte är ett problem med minnena...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-08 14:25:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Bara att ta bort. Som sagt, windows återinstallerar all hårdvara du tar bort ur enhetshanteraren vid nästa omstart. Ingen fara alls.

försöker ta bort alla men det går inte... jag kan inte få bort 2 av dem.

 

det är dessa två jag inte får bort:

ATI I/O Communications Processor USB 1.1 OHCI controller

ATI I/O Communications Processor USB 2.0 EHCI controller

 

försöker jag avinstallera dem så installeras dem om direkt och det dyker upp en "USB-rotnav (hub)". dvs, försöker jag ta bort de två översta (1 åt gången givetvis) så kommer en "USB-rotnav (hub)" tillbaka igen.. jag kan då ta bort "USB-rotnav (hub)" igen och åter stå med de två överst men som sagt.. kan inte få bort dem..

 

hur gör jag?

 

Edit: jag inaktiverade nu en av dem och sedan valde jag avinstallera... fick då en varningstext som säger...

"Varning! Du kommer att avinstallera enheten från systemet."

 

detta är ok eller?

 

vill ju inte göra så att jag inte kan använda portarna alls sen!

 

[inlägget ändrat 2009-04-08 14:39:27 av sirblackhawk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hela världen. Du avinstallerar. De installeras direkt igen. Ok. låt det vara så. resten installeras om vid omstart. Sedan kan du även besöka tillverkarens hemsida och ladda ned uppdaterade drivrutiner (om finnes).

 

Om du råkar avinstallera drivrutinerna totalt, ja då är det det det ovan som gäller så kanske besök den först...

 

Men - USB-portarna. Fungerar de alls, dvs fungerar musen i dem men inte minnena?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk
Inte hela världen. Du avinstallerar. De installeras direkt igen. Ok. låt det vara så. resten installeras om vid omstart.

som sagt, gör jag en avinstallation direkt (när de står som aktiva) så installeras de om direkt.... inaktiverar jag dem däremot så får jag varningsmeddelandet... frågan är nu, vad händer om jag inaktiverar och avinstallerar dem, installeras de om efter en omstart med datorn eller förlorar jag dem helt?

 

Men - USB-portarna. Fungerar de alls, dvs fungerar musen i dem men inte minnena?

De fungerar med datormusen.. de fungerar även om jag ska ladda mobilen (avsett vilken port jag använder). men ska jag sätta i ett masslagring (USB-minnen eller mobilen som har möjlighet till masslagring) så hittas inte dessa enheter... tycker det är skitskumt!

 

kan meddela att jag startat om datorn innan, blev inte bättre... iofs innan jag fick info om detta med att avinstallera i enhetshanteraren!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat minnena i annan dator? Kanske kan låna en USB-hub från annan dator och sedan ansluta minnena igen? Vill minnas att Windows installerar om drivrutinerna på nytt även när man ansluter via en hub.

 

Nästa steg kanske annars är att se till att ta fram alla dolda enheter i enhetshanteraren, alla inaktiva också, och se om man kan hitta masslagringsenheternas drivrutiner för att sedan avinstallera dessa.

 

Kanske? Jag vet inte. Har aldrig gjort det. Samt minns inte exakt hur man gör för att starta enhetshanteraren i det läget, är någon rad som ska skrivas i kommandoprompten varefter man starten den. Vet att jag läst om det här i Eforum...

 

Poängterar än en gång, fungerar minnena i annan dator?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirblackhawk

Vill bara tacka er båda två!! Detta tips löste problemet!! ni har räddat ca 1 månads jobb för mig!

 

 

 

Tack så jättemycket!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknade problem som jag berättade om i en annan tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1135017

 

Jag har ryckt ur alla usb-prylar i datorn och tagit bort allt som har med usb att göra i enhetshanteraren (Även dolda enheter) och startat om datorn.

Men Usbminnen och usbhårddiskar fungerar fortfarande inte, all annan usbutrustning fungerar finfint.

 

Ser fortfarande inte de vanliga hårddiskarna eller usbminnet i "diskhantering".

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi tar ditt problem i din tråd förslagsvis

 

Svarar dig där.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-12 13:16:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...