Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver råd.


Alex85

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

 

Jag är lite nyfiken på hur andra ställer sig gällande Keyloggers.

 

Är det något bra som kan komma utan användandet eller

är det bara negativt?

 

Kan det finnas anledningar för att använda det ? rätt / fel anledningar?

 

Ska man behöva gå ner till denna nivå ?

 

Jag har nämligen en bekant som inte vill gå in i dessa diskussioner, men som har börjat logga sina barn p.g.a sena nätter och "hon" har sett vissa konversationer/diskussioner som inte bör ha ägt rum om vi säger så.

 

Och nu är jag här för att få tips, bra/dåligt så jag kan dela med mig till min bekant. Dela med er fast va ödmjuka :).

 

Tack!

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-08 09:58:51 av ashe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spontant - att spionera på sina barn via dessa metoder är som att leta reda på nyckeln till dagboken och tjuvläsa denna.

 

Efter denna information blivit insamlad, hur konfronterar man sina barn med denna information utan att de helt förlorar förtroendet för en?

 

Visst, det finns faror på nätet men förhoppningsvis har man redan upplyst barnen om bu och bä, om vad som är dumt, vad man absolut inte bör göra.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ag har nämligen en bekant som inte vill gå in i dessa diskussioner, men som har börjat logga sina barn p.g.a sena nätter och "hon" har sett vissa konversationer/diskussioner som inte bör ha ägt rum om vi säger så

Det finns ju de som hävdar att barns integritetsskydd skall vara ligga starkt som för vuxna, men faktum är ju att föräldrar har ett ansvar att skydda deras övriga rättigheter också. Därför måste man som förälder kunna ta till dessa metoder för att skydda barnen mot exempelvis nätpedofiler på chattar. Vissa skydd för barnen är alltså viktigare än andra.

Däremot anser jag att man som förälder skall sluta läsa när man vet att det är en legitim privat diskussion (ex. med någon nära kompis).

 

Sedan kommer ju förstås frågan om upplysande av det man håller på med. Jag tycker gott man kan berätta att man kontrollerar dem och varför man gör det. Det kommer ju inte vara populärt och orsaka en del bråk, men det får man hantera.

 

All övrig övervakning av människor anser jag dock oftast förkastlig om man inte upplyses om det och oftast inte ens då heller (ex. övervakning på kontoret eller av myndigheter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Efter denna information blivit insamlad, hur konfronterar man sina barn med denna information utan att de helt förlorar förtroendet för en?

Visst, det finns faror på nätet men förhoppningsvis har man redan upplyst barnen om bu och bä, om vad som är dumt, vad man absolut inte bör göra.

Jag är ledsen Monshi, men väldigt många barn visar dagligen att de inte lyssnar på sina föräldrar och inte går att lita på, det spelar ingen roll hur schysst man är mot dem.

Enligt lag har du ett ansvar att skydda dem och då ska du också kunna göra det, på precis samma sätt som man inte tillåter dem att klättra ut ur fönstret och springa på stan på kvällarna när man förbjudit dem att göra det.

Faror är något som barn inte förstår eller respekterar på samma sätt som senare i livet. Det finns inga som surfar så mycket som barn så de har knappast undgått att läsa om alla de fall av våldtäkter och andra övergrepp som sker som ett direkt resultat av chattdating. Lik förbannat fortsätter dem med detta, så bevisligen är de inte alltid mogna att få behålla integritetsskyddet intakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ack så sant det du skriver.... tyvärr. det är en smal tråd att balansera värna om privatlivet och tilliten eller tro det värsta och övervaka.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja förstår va du syftar på Monshi men tyvärr så lever vi inte i en rättvis värld utan man får ta tag i saker och ting själv.

 

Men det betyder ju inte att ja ska köra 110% på mitt barn för att sedan konfrontera punkt 1 2 och 3.

 

Utan mer att kunna förhindra vissa beteenden, vissa sidor, vissa chattprogram, med andra ord mer att vara medveten om vad som händer än att försöka sätta stopp för det.

 

Hittils har det funkat bra för min väninna med sin keylogger men det finns ju väldigt mycket man inte vill se/vet om samtidigt.

 

Sen lyssnar ju inte barn på allt man säger, om man t.ex. skulle berätta om vissa faror så tar dom inte det så allvarligt förrän det dessvärre är försent.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
det är en smal tråd att balansera värna om privatlivet och tilliten eller tro det värsta och övervaka.

Jo, så är det. Jag tycker ju inte om det faktum att man ofta behöver ta till detta medel (så missförstå mig rätt), men dessvärre lever vi ju inte i den bästa av världar.

Vi tar ju i samhället till mer eller mindre drastiska åtgärder mot människor i alla åldrar, när de visar tecken på att de inte kan ta hand om sig själva och/eller innebär en risk för sig själv eller andra (ex. tvångsomhändertagande på psykakuter). Där kan man ju också argumentera för att vissa rättigheter åsidosätts, men jag tror ingen tycker att det är felaktigt att göra detta.

 

Det finns förstås fall där enskilda intressen använder egna värderingar av vilka rättigheter/säkerheter som är mer värda än andra och begår tveksamma handlingar enligt praxisen målen helgar medlen. Tar som populärt exempel FRA-lagen, där vissa anser att nationens säkerhet är i sådan stor fara att medborgerliga integritetsrättigheter är av mindre värde. Här är vi ju många som anser att denna värdering är felaktig och menar att hotet mot vårt land definitivt inte är så högt som dessa påstår och att intergritetskränkningarna potentiellt är mycket värre.

 

Ett annat bra exempel är hur olika parter ställer religionsfriheten högre (eller lägre) mot andra fri- och rättigheter. Exempelvis accepterar vi i Sverige inte vissa riter som ingår i diverse religioner. Därav förbjuder vår lag dessa och inskränker på sätt och vis religionsfriheten. Men vi är många som anser att detta ofta är en bra prioritering mellan olika fri-/rättigheter. Men väldigt många anser förstås motsatsen (läs: de som tillhör dessa religioner)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keylogger förresten... programmen i sig går att ställa in att logga det som skrivs fast det kan man garantera att de små känner till och kan stänga av...

 

Och låt oss hoppas att det är en "snäll" keylogger som inte även rapporterar till annan part vad som skrivs.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen !!

 

Det tog ett bra tag innan min bekant hitta en som funkar och som hade fått mycket feedback.

 

Men dom verkade seriösa och har gett henne bra service vid frågor.

 

Men men, man kan ju aldrig vara säker, samt att barnen kan som sagt hitta den o.s.v, men denna är lösenordskyddad även om den skulle upptäckas så kan dom inte låsa upp den.

 

Man bör endå vara försöktig med vad man installerar i dagens läge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men men, man kan ju aldrig vara säker

Tja, du kan ju vara ganska säker iallafall om du spärrar internetåtkomsten för keyloggern i brandväggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant sant !!!

 

Det har hon nog inte gjort och det är alltid bäst och vara på den säkra sidan.

 

Berättar för henne så fort hon e hemma från jobbet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keylogger förresten... programmen i sig går att ställa in att logga det som skrivs fast det kan man garantera att de små känner till och kan stänga av...

 

Efter att ha sett Beck, Sista skriket , frågade jag våra barn om det skulle vara okej att logga deras konversationer på MSN.

 

De svarade att de redan hade loggning på (vilket de också har).

 

Loggen är ju inget man läser av ren nyfikenhet men om man ser att något börjar gå snett kan det ju vara bra.

 

Bra även om hot osv. skulle dyka upp..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som har någon tanke/fundering?

 

Det är bara o börja skriva :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har tror ja använt den i ca: 1vecka lr 2.

 

Aa, därav anledning till varför ja är här o skriver idag :)

 

Barnen va ju uppe ganska sent på nätterna med stängda dörrar.

Tydligen så var det massa konversationer på daiting sidor som vart aktiva.

 

Och med tanke till barnens ålder så är det verkligen inte alls lämpligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnen va ju uppe ganska sent på nätterna med stängda dörrar.

Tydligen så var det massa konversationer på daiting sidor som vart aktiva.

Hur gamla är "barnen", yngre skolåldern eller tonåren, kan betyda lite hur man kanske bör agera som förälder?

Det bör ju ändå handla om tilliten mellan "barnen" och föräldrarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnen är 12, samt 15 år . Visst, det är en ålder där man vill testa mycket och se vad som finns bakom nästa hörn.

 

Tilliten finns mellan barn och föräldrar, men det betyder inte att barn lyssnar och gör allt man säger.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bägge är i tonåren med andra ord, visst, det är en ålder där nyfikenheten ökar, men några gränser måste det nog finnas.

Har själv en 15-åring hemma, en yngling som gillar att spela online, wow bl.a, men vi har satt några enkla gränser, vardagar så är hans dator spärrad mot nätet, så efter kl 22.00 är det stopp, gäller även fredagar, söndagkväll stopp kl 22.00 igen, vi anser att det finns inga spel som är viktigare än att komma isäng dagen före skola.

På ledig dag/kväll, så är det kl 23.00 som gäller, och ingen dator alls på nätterna "efter kl 24", det var knorr i början, men man måste vara konsekvent.

Gällande om vi har koll på hur han surfar, vi har sagt såhär, han får i princip surfa var han vill, men allt kan kollas/loggas, så märker vi att han snabbt byter sajt om vi tittar i rummet, eller att vi misstänker att han surfar på mindre bra sidor, så vet han att vi enkelt kan kolla i efterhand.

Han har även flera gånger råkat ut för virus och annat, beroende på surfning på "fel sidor", och efter att jag rensat datorn, så har jag sagt, nästa gång du är ute och "surfar på fel sidor", och du får in skräp igen, så får du fixa datorn själv, och det vet han att han inte kan, då blir han utan dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Som en jämförelse (lite av ett sidospår till ursprungsfrågan dock) känner jag för att ta upp hur det var i mina egna tonår. Detta vara under 80-talet, så något internet fanns ju förstås inte, men jag tänkte mer på detta med klockslag och att tvinga barnen i säng som //gästen tog upp.

 

Jag satt väldigt konsekvent uppe hela nätterna och programmerade när jag var runt 13-17. Det blev ett jädra liv när föräldrarna kom in på morgonen och insåg att jag inte sovit alls. På sätt och vis förstår jag ju detta, men samtidigt innebar dessa tidiga år av tung maraton-assemblerprogrammering att jag skaffade mig en fördel inför min professionella karriär som inte kunde ha skapats på andra sätt.

 

Jag är därför lite ambivalent vad gäller denna typ av regler, eftersom det för min egen situation är ganska tydligt att jag inte hade haft den kompetens jag har idag utan denna olämpliga levnadsstil i tonåren.

 

Samtidigt var det säkert inte speciellt hälsosamt och jag har än idag en väldigt instabil dygnsrytm (mitt ideala dygn är idag runt 32 timmar) och grava sömnsvårigheter, något som mycket väl kan vara ett resultat av detta. Om det är på det viset så kan jag idag förvisso ställa mig frågan om en lyckad karriär verkligen är värd kostnaden. Svårt att säga, men ibland är svaret garanterat nej förstås.

 

Som motbalans kan jag dock påstå att natthackandet iallafall innebar att jag inte var ute och söp på nätterna förrän jag var så gammal som 17-18. Å andra sidan tog jag igen det ganska rejält därefter ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...