Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videofångst


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hejsan !

 

Finns det något videofångarprogram (på nätet..) som man kan använda för att spela in t ex Svt/Play eller andra TV-sändningar på internet (ev. YouTube) med hyfsat resultat ?

 

Vilken filtyp kan det bli av en sådan inspelning ?

 

Vänligen

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag vet inte vad du använder för webläsare men om du har Firefox så kanske detta tillägg kan vara nåt

https://xxxxxxxxxx

Annars kanske detta lilla program är nåt som du söker efter

http://xxxxxxxxxxx

Mvh Laston

 

 

 

Moderator har redigerat bort länkar som strider mot Eforums regler.

 

//eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8 mom 8

 

//gästen - Moderator för Film- och Videoredigering

 

[inlägget ändrat 2009-04-07 21:17:46 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är emot SVT Plays regler att spara deras sändningar på datorn därmed så är det mot Eforums regler att diskutera hur man kan göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?

 

Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinneahvare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program. Kontakta gärna organisationen Copyswede för mer detaljerade svar angående upphovsrätt.

http://svt.se/2.104139/start_vanster_om_play_faq_puffgrupp?lid=puff_1395786&lpos=extra_3

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Det är emot SVT Plays regler att spara deras sändningar på datorn därmed så är det mot Eforums regler att diskutera hur man kan göra det.

 

Nej, det är det inte. Du drar fel slutsatser av texten du citerade. Det är SVT som har avtal med rättighetsorganisationer. Det är SVT som inte får erbjuda en möjlighet att "ladda ner" tv-programmen. Jag vet, för jag har själv ett sådant avtal med Stim och Ifpi och får därmed streama musik (webbradio).

 

Men besökarna på SVT:s hemsida har inget avtal med rättighetsorganisationerna. Det som gäller för oss är lagen om upphovsrätt. Enligt den får man kopiera för eget bruk om exemplaret man kopierar är framställt/publicerat med upphovsmannens tillstånd, vilket det ju är på SVT.

 

Det är alltså fullt tillåtet att spara ner material från SVT:s hemsida och det finns inget fel i att berätta för folk hur man gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Notera att de skriver "våra avtal". Avtalen gäller SVT, inte oss. SVT har bara avtal om streaming och då får de bara erbjuda streaming. De får inte göra det möjligt att ladda ner eller berätta hur man gör. Så vad ska de skriva? De kan ju bara hänvisa till sina avtal.

 

Men för oss som inte har något avtal angående materialet på SVT så kan ju självklart inte det avtalet gälla. För oss gäller upphovsrättslagen och den säger att vi får kopiera för eget bruk.

 

Att kopiera ett tv-program från SVT.se är ju inte annorlunda än att spela in det på video.

 

Jag tycker inte om när ni tar bort saker som varken är olagliga eller strider mot reglerna. Det leder ju till att ni skrämmer bort folk från forumet. För hur kul är det att hjälpa någon och svara på en fråga och så tar ni bort ens svar?

 

Sen tycker jag det är tråkigt att folk inte har någon respekt för upphovsrätten idag. Folk vet inte vad upphovsrätten innebär utan tror att allt är olagligt och bryr sig därmed inte om lagen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Hej Thomas. Jag har en relaterad fråga. Gäller samma sak även för musik via ex. Spotify? Jag använder en ripper för att spara den streamade musiken som mp3-filer (eget bruk). Är detta tillåtet då också? (jag som hade hoppats att jag bröt mot lagen än en gång ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Enligt upphovsrättslagen är det tillåtet, men det går ju att avtala bort. På SVT är det inget snack eftersom man inte behöver godkänna något avtal där, men på Spotify måste du ju registrera dig och ingår då ett avtal med dem som jag antar förbjuder kopiering för eget bruk... *kollar*...

 

Jepp:

http://www.spotify.com/en/legal/end-user-agreement/

 

Punkt 9 säger att du inte får kopiera.

 

Du begår alltså inget brott mot upphovsrättslagen, utan det är avtalsbrott med Spotify.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Ok, tack Thomas.

Du begår alltså inget brott mot upphovsrättslagen, utan det är avtalsbrott med Spotify.

Jag gör alltså en bra sak och en dålig, så det jämnar ut sig till en bekväm status quo för mig =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte om när ni tar bort saker som varken är olagliga eller strider mot reglerna.
Det tycker inte jag om heller, men vi moderatorer är inga juridiska experter utan i detta fall så utgick vi från vad SVT skriver, dvs "tillåter inte att du laddar ner...", och antog att de hade fog för att skriva så. Beklagar att det blev fel i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ej säker på att du Cecilia har fel .Thomas skriver ju i en annan tråd att det sen 2005 är förbjudet att skapa en varaktig kopia......utan upphovsmannens tillstånd och det tror jag inte man automatiskt har.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Ej säker på att du Cecilia har fel .Thomas skriver ju i en annan tråd att det sen 2005 är förbjudet att skapa en varaktig kopia......utan upphovsmannens tillstånd och det tror jag inte man automatiskt har.

 

Nej, riktigt så skrev jag inte. Jag skrev:

 

"Sedan 2005 är det också olagligt att skapa en varaktig kopia av exemplar som inte har framställts/publicerats med tillstånd från upphovsmannen."

 

Man behöver alltså inget tillstånd för att kopiera, men exemplaret man kopierar måste vara lagligt. På SVT:s hemsida är det lagliga exemplar eftersom de har tillstånd från upphovsmännen, och därför behöver man inget tillstånd för att kopiera dem för eget bruk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tillståndet från upphovsmännen gäller endast streaming.

 

Om upphovsmännen tillåter något annat vet vi inte då vi inte har något avtal om tillåtelse.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Tillståndet från upphovsmännen gäller endast streaming.

 

Javisst, men för att kopiera för eget bruk så behöver man inget tillstånd från upphovsmännen. Den paragrafen i upphovsrättslagen är ju ett undantag till upphovsmännens ensamrätt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det du skrev nedan i en annan tråd är alltså inte korrekt.

 

"Sedan 2005 är det också olagligt att skapa en varaktig kopia av exemplar som inte har framställts/publicerats med tillstånd från upphovsmannen.

 

Varaktig kopia är exempelvis om du sparar det till en särskilt namngiven fil på hårddisken, bränner på cd eller kopierar till mp3-spelare eller mobiltelefon"

 

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal
Det du skrev nedan i en annan tråd är alltså inte korrekt.

 

Det jag skrev är korrekt, både här och i den andra tråden. Det krävs inget tillstånd för att kopiera för eget bruk, men =exemplaret= du kopierar måste vara lagligt. På SVT:s hemsida finns bara lagliga exemplar och då behövs alltså inga tillstånd för att kopiera dessa.

 

Däremot på Youtube är det lite blandat. Där finns både olagliga och lagliga exemplar. De olagliga, som alltså har publicerats där utan tillstånd, får man inte kopiera för eget bruk utan tillstånd. Men man får titta/lyssna på dem och ta de kopior som är nödvändiga för detta (så kallade tillfälliga kopior).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sen kommentar...

 

Men man får titta/lyssna på dem och ta de kopior som är nödvändiga för detta (så kallade tillfälliga kopior).

Vem /vad avgör vad som är tillfälliga respektive permanenta kopior?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vem /vad avgör vad som är tillfälliga respektive permanenta kopior?

 

Kanske menas att tillfälliga kopior är det som finns i datorns minne undertiden man tittar på filmen och permanenta är det som lagrats på hårddisken? Bara en tanke.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Thomas Tydal

Vem /vad avgör vad som är tillfälliga respektive permanenta kopior?

 

Jag missade denna fråga då för ett år sen, men ämnet är ju fortfarande aktuellt, så...

 

Hur de som stiftade lagen har tänkt sig det kan läsas i punkt 8.3 i prop 2004/05:110

http://data.riksdagen.se/fil/ceb04176-e642-4fd6-95e8-fd4e4200388e

 

I korthet handlar tillfälliga kopior om överföring och cache, dvs tekniken som krävs för att man ska kunna se/lyssna på något som finns på internet. Permanenta, eller varaktiga, kopior är om du exempelvis går in i cachen och byter namn på 068d3c147ef3a.avi till "Jimi Hendrix - Live at Monterey.avi" - ja, helt enkelt när du vidtar någon åtgärd för att behålla materialet. Så länge du laddar ner det varje gång du tittar på det så är det definitivt bara frågan om tillfälliga kopior. Om du går till offline-läge och tittar från cachen så blir det en gråzon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...