Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dött moderkort?


MarcusEllby

Rekommendera Poster

Min dator (k6II 450 på ett AOpen mx59pro och med creative tnt2 vanta) startar ej. Fläktar (cpu & nät) går igång + att hdd & cd´n får ström men där stannar allt och datorn kommer inte längre i uppstarten. Jag har provat att reseta bios plus byta ut alla komponenter (grafikkort cpu minnen) plus startat datorn med bara grafikkort i osv. & bytt ut backup batteri. Jag kommer inte ens in i biossetupen, finns det nån hårdvaruexpert som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft ut moderkortet ur lådan? Lite snabbt utan att ha tänkt efter speciellt noga så låter det som en spacer som kommit fel bakom moderkortet och kortslutit två banor. Liknande fel brukar uppstå då.

 

Fungerade dock datorn bra utan att du rört någon hårdvara så ä det lite knepigare. Det är visserligen ingen omöjlighet att moderkortet gått och dött (mitt ABit BH6 gjorde det). Vanligtvis när man inte får någon kontakt med datorn (ingen POST eller något) beror det på felaktigt moderkort eller processor, och eftersom du redan testat att byta CPU så har man nog decimerat felkällan ganska kraftigt.

 

Mitt tips: Ut med moderkortet, in med det i en annan låda, funkar det där så är det troligtvis inte det det är fel på. Fungerar det däremot inte där så, ja resten kan du nog lista ut själv ;)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har varit väldigt instabil länge och ibland har bara 32 av 96 MB av minnet testats och sedan har den stannat vid id av hårddisken. Ibland har den kommit så långt som till w98 startup bild och sedan fryst. Men det har oftast gått ok efter några tryck på reset-knappen, men en dag så hände ingenting...

Jaja, ett bra skäl till uppgradering iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...