Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP hittar inte partitionen vid installation!


spiritfree

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag köpte en ny dator med en 500gB HD, gjorde en partition på 50gB under installationen av XP och lade OS där. Tänkte att jag då lätt skulle kunna installera om XP när det segat ihop vilket det alltid gör för mig på ett halvår eller så, och då inte behöva formatera om hela hårddisken och vara tvungen att göra en backup på några hundra gig. Sagt och gjort, det gick bra när jag väl aktiverat den stora partitionen från Diskhantering i XP, men av nån anledning fick partitionerna beteckningarna D: och E:, där OS låg på D:. Detta har aldrig varit något problem förrän jag skulle installera om XP.

 

Jag kopierade de filer på D: som jag ville ha kvar så att jag skulle kunna formatera den och få en ren hårddisk att installera XP på. Jag tog bort partitionen med XP på som då blev ett opartitionerat utrymme som jag formaterade innan jag började installera XP där. Vad som är märkligt redan här är att partionen med beteckningen E: i XP här under installationen heter C:! När datorn sedan startar om första gången under installationen så är det som att jag aldrig installerat några filer på partitionen, i normala fall ska installationen fortsätta, istället får jag frågan om jag vill boota från CDn vilket bara leder till att installationen börjar om! Om jag inte gör något så väntar datorn bara vid "tryck ned valfri tangent för att boota från CDn" och därefter händer ingenting, och jag blir tvungen att starta om datorn. Efter att ha försökt några gånger så provade jag att installera OS på C:-partitionen istället, där jag egentligen inte vill ha det, för att se om det kanske är så att XP bara kan installeras på en partition med den beteckningen, men det blev ingen skillnad alls. Att gå in i BIOS och ändra boot-ordningen till HD före DVD hjälpte inte heller.

 

Vad kan detta tänkas bero på och hur kan det avhjälpas? Vore oerhört tacksam för svar från nån kunnig dataexpert!

 

Tack

 

Alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det en Sata disk eller en Ata disk

 

om det är en Sata disk så kan det väll bero på att du inte har drivrutinerna till Sata chipet på XP skivan, kolla då i BIOS om det inte går att ändra så att dikarna identifieras som IDE (kan vara olika från bios till bios, i mitt bios så står det SATA ,AHCI eller SATA RAID) och när jag ska instalera XP så måste jag välja SATA för det är kompatibelt med XPs standard drivrutiner för chipet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en SATA-disk så nog kan det vara som du säger, men det konstiga är att jag kunde installera XP när jag köpte datorn, men tydligen är inte teknik så hundraprocentigt pålitligt hela tiden har jag fått lära mig...

 

Hursomhelst så köpte jag en ny hårddisk istället och kör XP från den så det löste sig ändå.

 

Tack

 

Alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...