Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har Komplett leveransproblem?


jannejanne

Rekommendera Poster

eller har jag bara otur?

 

Beställde en högtalare

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348125

den 9 februari. Då skulle den komma in 20 februari. Sedan har detta enligt mail från komplett ändrats till 28 feb, 14 mars, 21 mars, 25 mars, 10 april och nu kommer väl snart ett mail om 17 april.

 

Beställde en CPU Intel Q9450 29mars som då fanns i lager.

På orderkräftelsen skulle den komma in 3 april.

Och sedan har inget hänt.

 

Finns det andra som råkat ut för leveransförseningar från Komplett på sista tiden?

 

Det känns ju nästan som ett fall av Schrieking Angst Panic ofta förkortat SAP

eller nått liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under senaste halvåret varit med om flera liknande fördröjningar. Om alla varor finns i lager är det aldrig problem, men om minst en har ett preliminärt datum kan vad som helst hända. Oftast flyttas detta datum och ibland får resten av varorna också nytt datum, t o m senare. Detta kan upprepas flera gånger. I något fall när det dröjt en månad har jag blivit erbjuden en annan vara (läs HD) med liknande prestanda till samma pris fast den varit 50 kr dyrare.

 

Så mitt råd är om inte alla artiklar finns i lager, beställ bara om du verkligen måste handla där. Dustin och Dustinhome brukar vara bättre på att leverera, men ofta till ett högre pris. Dustinhome har dock lågt fraktpris, 49 kr, vilket måste räknas in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din kommentar.

Tydligen inte bara jag som råkat ut för detta.

För min del konstaterar jag att Datorbutikens konkurs föregicks av allt mindre prylar hemma på lager.

Vad Komplett åstadkommer med det här systemet (varor preliminärt hemma inom några dagar)

är bättre månadsbokslut,

Komplett kan ju visa upp en fetare orderbok

genom att ha en massa order som inte är levererade.

Bra att visa hos banken gissar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att de försöker pressa sina lagerkostnader för mycket. Det kan straffa sig, om de får kritik (som här). Hamnar man i en ond cirkel är det ofta svårt att ta sig ur.

 

Vet också att vissa haft problem med returhantering, vilket jag dock aldrig haft. De få jag haft, ca 5 st, har alltid löst sig bra, och Komplett har också betalat returfrakten.

 

Tackar också för poängen:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har nu gått 2 veckor sedan jag beställde processor, RAMminne och diskettstation från Komplett. Allt fanns i lager vid beställningen. Varje dag flyttas leveransen av minnet och diskettstationen framåt, idag till den 13 april, se bild.

 

Vad som också hänt är att

processorn finns inte längre på Kompletts hemsida

diskettstationen är det 10 dagars leveranstid på

och minnet ja det finns det mer än 50st i lager

 

 

[bild bifogad 2009-04-13 10:22:17 av jannejanne]

1135136_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...diskettstation??? vad ska du med den till? om behov, har du inte en gammal som du kan använda? En relik som borde utrotas och normalt sett inte är av nöd i en dator idag.

 

Tråkigt om de har problem. Har du kontaktat Komplett för att höra vad de har att erbjuda som kompensation eller lösning på problemen? Om processorn inte längre finns borde de kunna erbjuda dig en annan, om minnen finns i deras lager och leveransdatum ändå framskjutet leveransdatum känns det konstigt. Kanske en effekt av brist på annan produkt i det du beställt?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En relik som borde utrotas och normalt sett inte är av nöd i en dator idag."

Nja det beror ju hur det går....

 

På förra bygget var jag tvungen uppdatera BIOS i grafikkortet.

För att få vanliga 3,2GB RAM i windows med 2x2GB istället för 2,5GB

Något som sker i DOS.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1101549

 

På det här bygget måste BIOS uppdateras i Moderkortet för att klara avsedd processor (kör just nu med en äldre processor lånad från en annan dator)

Hur jag kommit så här långt utan delarna från Komplett?

Lånat från äldre dator, minne, processor, floppy.

 

Joviss går sånt här att göra i Windows. Har ett MSI grafikkort där man skulle ladda ner uppgraderingar från MSI i Windows.

Det fungerade inte. Vilket inte förvånar mig eftersom jag läst lite tester av bla MSI moderkort där man konstaterat att MSI BIOS uppgraderings anvisningar inte stämmer med verkligheten. (Gör man som MSI skriver i anvisningarna så funkar det inte).

 

Men har du något tips på en DOS bootCD så mottages det med tacksamhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boot Cd för dos?

http://www.ultimatebootcd.com/

ex.v.

 

Kan med denna även komma åt NTFS-diskar eller USB-minnen, om du prompt vill uppdatera BIOS i DOS kan du göra det med den. Annars klarar datorer även av att boota från USB numera, ett annat alternativ.

 

Även om jag inte ser något problem, med ett stabilt Windows eller annat OS, att uppdatera BIOS från detta om det nu finns program som klarar det. Det Gigabyte-kort jag sitter på nu klarar det galant, men det är det.

 

Ed: Den datorn förresten, köpt från komplett i delar i slutet av förra sommaren. Då inga som helst problem med leverans.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-13 17:54:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenhet, inga leveransproblem. Från november 2006 till och med 2 februari 2009 beställde jag upprepade gånger prylar från Komplett, datorkomponenter, mobiltelefon, högtalare, totalt 7 gånger. Allt levererat inom några dagar.

Det är de 2 sista beställningarna från 9 februari och 29 mars 2009 som det inte händer nått med.

Idag se bild är förväntat sänd datum idag 14 april.

 

Jag drog hem Ultimate Boot CD. Ja det borde funka för sånt som BIOS uppdateringar, poäng. .Borde, för vid upprepade starter kom jag inte fram likadant.

Svårt förklara, fick upp Volkovs Commander en gång när jag testade DOS boot men inte nästa gång och jag vet inte hur jag gjorde för att greja det, SBS? Irreterande men gav ideér.

 

[bild bifogad 2009-04-14 08:22:54 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-04-14 08:24:59 av jannejanne]

1135265_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UltimateBootCD torde fungera identiskt från gång till gång, den ligger ju på en CD som inte ändras. Kanske någon skillnad i de val du gjorde?

 

Om inte en DOS-version fungerar finns det ju flera att välja på. Eller ta omvägen att starta ett program och avsluta det, då hamnar man vanligen i en DOS-prompt. Finns även andra DOS-CD som går att ladda hem. Eller USB-DOS för den delen borde det finnas, inget jag testat dock.

 

Om inget skickas idag tycker jag att du ska ringa till Komplett och se vad de har att säga om saken och se om det inte kan kompensera dig på något vis.

 

Senaste dagarnas framflytt, från i torsdags, kan man alltid skylla på påsken. Vad gäller delar, helt klart verkar det finnas en processor reserverad för dig. Det borde du inte behöva vara orolig för. Någon av de andra delarna i ordern är det nog som strular, troligen diskettstationen...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettstationen verkar troligt. Men när jag beställde den 29mars fanns samtliga prylar i lager.

Jag gick in och kollade nu efter lunch och 10 dagars leveranstid på diskettstation. Och oförändrat läge. Ordern ska skickas idag 090414.

Så jag avbeställde rubbet, se bild.

Blir väl Inets butik istället som CPU (Q9550), floppy och minne hemma och ligger nån km från jobbet.

 

Jaha, nu är sänddatum för högtalaren ändrat från 17 april till 25 april. Den 7e ändringen av leveranstid. Får Komplett iväg Centerhögtalaren jag lade order på i början av februari den 25april blir det 2 månader efter ursprungligt preliminärt leveransdatum.

 

[bild bifogad 2009-04-14 13:31:36 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-04-17 22:34:01 av jannejanne]

1135296_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
jannejanne

Ja det verkar så.

Nu har man flyttat preliminärt leveransdatum för 8:e gången av högtalaren jag beställde i början av februari (med preliminärt leveransdatum slutet februari)

Nu är preliminärt leveransdatum i början av maj, se bild.

 

[bild bifogad 2009-05-02 11:45:52 av jannejanne]

1138029_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade lite kort med dem för ett tag sedan och nämnde detta. Kändes inte som om den jag pratade hade hört om några generella problem. Hans enkla rekommendation var dock att beställa varor det har i lager, de varor som de måste rekvirera från annan part kan de inte med säkerhet ge leveransdatum på alltid, tyvärr fungerar inte kommunikationen om lagerstatus mellan leverantörer perfekt.

 

Med andra ord, tror inte man kan säga att komplett har generella problem men att deras system inte är perfekt. från annan e-handel sitter jag och väntar på reservdelar till en av mina cyklar*, samma sak där. 3-5 dagar MEN oj, Shimano hade visst slut i lagret. Ska nu finnas hos Shimano (från första maj) men det återstår att se.

 

Senaste leveranserna från komplett har annars funnit på min lokala post dagen efter, eller två dagar efter, beställning.

 

*någon som läser detta som har ett par hjul, 26" MTB fälgbroms, till salu för vettigt pris.... sprickor i fälgen på bakhjulet...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...