Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ca 800 i 3dmark !!!!


sajofi

Rekommendera Poster

Jag köpte en Zepto 6625 WD av en kompis för nån månad. Datorns spec är bland annat grafikkortet 8600M GT, 3 gb ram, T7500 2,2 GHZ 2 duo Cpu. Igår körde jag Empire-total war och det flöt på ganska bra på medel inställningar. Idag startade jag spelet och det hackade rejält, så jag stängde av spelet och körde 3dmark vantage, trial versionen och fick ca 800 i score på grafik-testet, vilket är riktigt, riktigt lågt. Har grafikkortet dött eller? Själva datorn verkar fungera som den ska, så jag förstår inte vad som kan vara fel.

Jag får panik snart och skulle uppskatta hjläp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor belastning har du på processorn med diverse "skitprogram"?

För är processorn upptagen med andra "enligt operativsystemet viktigare uppgifter" så sackar spelprogram.

det är väl inte så att datorn kör Vista?

http://www.fiascoawards.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vista. När jag startar aktivitetshanteraren så är det cirka 60-65 processer som körs, och cirka 55 när datorn startas, så allt verkar normalt. Cpu användningen ligger också på kring 1 till 4 %.

 

Jag läste runt i nätet i diverse forum och där fanns det vissa med nästan samma problem med samma kort och dem fick rådet att stänga av "Powermizer" i Nvidia kontrollpanel. Jag har försökt hitta powermizer men det verkar inte som att jag har en sån. Kan även tillägga att dem flesta som fått lågt 3dmark score fick ungefär 3000 med vista också (och de tyckte att det var lågt), medan jag fått endast 800, vilket får mig att undra ifall grafikkortet är paj, men skulle Windows isåfall vara användbar som vanligt ändå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl inte så att datorn kör Vista?

http://www.fiascoawards.com/

Och jannejanne fortsätter med sitt outtröttliga korståg emot Vista. :thumbsdown: Om du vill bli tagen på lite större allvar kanske det vore bättre att försöka balansera sig lite..? Och inte för att jag förstår vad 800 poäng i 3DMark har med Vista att göra? Man bör naturligtvis i fall fall lägga in tillgängliga servicepack och uppdateringar för OS:et – men du kanske kör XP också utan servicepack?

 

sajofi: min första gissing är att datorn inte bara saknar viktiga uppdateringar för OS:et utan också helt nödvändiga drivrutiner?

http://tinyurl.com/Znote6625WD

 

OBS! Länken funkar dåligt i Firefox men med Internet Explorer ska den fungera.

 

[inlägget ändrat 2009-04-06 13:54:38 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Nu har jag testat med 3DMark06 och där fick jag 3200 i score - http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=DAD01987E37DE1C4E88E19817A254AA7

 

vilket också är väldigt lågt. Hackar jättemycket i grafiktestet, får ca 10 fps och i cpu testet så är det mellan 0-1 fps. Hittade en recension av samma Zepto 6625WD men med lägre/sämre spec än i min dator. Dem använder sig av Intel Core 2 Duo T7300 2 GHz och 2 Gb minne och får mellan 3400-3900 beroende på upplösning. Medan min dator med Intel Core 2 Duo T7500 @ 2.20GHz och 3Gb får 3200.

Jag har dem senaste drivrutinerna som finns i Zeptos hemsida, testade t om att ladda ner Betan av den senaste från Nvidias hemsida som kom ut i Februari, men ändå samma score.

 

Länken till recensionen finns här - http://www.notebookcheck.net/User-Review-Zepto-Znote-6625WD-Notebook.5165.0.html

 

Kan även tillägga att jag misstänker att problemet började med att jag kopplade datorn till tv:en hemma (vilket var första gången). Innan det så flöt spelet på ganska bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var "3DMark06 och 800 poäng" jag hade läst det som från början – inte 3DMark Vantage – och här sitter jag i mitt högmod och gnäller på andra medan jag beter mig som en klåpare själv (är nog skyldig jannejanne en liten ursäkt nu!). :thumbsdown: till RN.

 

Hittade en recension av samma Zepto 6625WD men med lägre/sämre spec än i min dator. Dem använder sig av Intel Core 2 Duo T7300 2 GHz och 2 Gb minne och får mellan 3400-3900 beroende på upplösning.

Testmaskiner är å andra sidan helt rena och alltså befriade från de "skitprogram" som jannejanne syftar på...

 

Nej nu fick jag istället bilden av att poängställningen ändå är hyfsat normal för datorn; 8600M GT är ändå inte något särskilt imponerande spelkort; plats nr 69 nu i den här rankningslistan:

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, för att vara 8600m gt så är det rätt bra, jag får ca 5000 med ett vanligt 8600gt och det sägs att den portabla vetrionen är helften så snabb...

 

dock säger det ju inget om varför spelet plötsligt börjat lagga, men jag har en gissning:

 

se till att du har energisparläget av knäppt, och istället något som "full prestanda" "väggansluten" elelr liknande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN - Jag laddade ner den senaste 3DMark i början och fick 800, sedan laddade jag ner 3DMark06 och fick 3200. Sorry, mitt fel att jag inte var tydlig med det. Datorn är ren från skitprogram. Jag har formaterat om datorn och har inte intstallerat något annat än Office och antivirus program.

 

Jag vet att 8600M GT är ett gammalt kort, men det konstiga är att Empire Total war fungerade flytande i början på medel i grafikinställningar med upplösningen 1680 x 1050. Sedan stängde jag av spelet och kopplade datorn till tv:n för första gången. När jag var färdig så kopplade jag ifrån, stängde datorn och la mig. Dagen efter startade jag spelet som helt plöstligt blev ospelbart.

 

Jag vet att d kan vara svårt att svara på sånt utan att själv kontrollera datorn men jag läste att när grafikkortet/Processorn blir för varmt så kan inställningarna ändras så att dem kör långsammare. Finns det nåt sånt? Läst också om en person med samma grafikkort och han fick rådet att stänga av powermizer. Nu har jag försökt hitta powermizer men vet inte ens vad det är.

 

Vet nån en hemsida där man kan ladda ner senaste drivrutiner också förutom från Nvidias officiela hemsida?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre g - Jo det har jag gjort. Har på högst prestanda men ändå så laggar den. Liksom för nån vecka så kunde jag köra Bioshock på nästan Max inställningar och det flöt på jätte bra. Nu kan jag inte ens köra ett strategispel som knappt kräver nåt :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kör alltså med betan (179.48?) "men ändå så laggar den."..? Har du då tänkt på att PhysX med denna drivare säkerligen är aktiverat som standard? Testa inaktivera.

 

Jag har formaterat om datorn och har inte intstallerat något annat än Office och antivirus program.

Men OS-uppdateringarna då? Utan servicepack 1 för Vista är jag nästan beredd att hålla med jannejanne och hans "fiascoaward" – vilket XP i och för sig också var minst lika förtjänt av i början, vilket XP-kramare verkar välja att inte komma ihåg. Det kom förvisso en hel hög med nödvändiga uppdateringar, för spelprestandan, redan långt innan Vistas SP 1... Själv kör jag med SP 2 Release Candidate, men inte för att jag hade några OS-relaterade* problem alls vid spelande före det med endast SP 1 (spel från 1998 eller 2008 spelar ingen roll, bara att köra på (Vista 64)).

 

*Förutom kanske då att .NET Framework och Visual C++ har varit i behov av uppdateringar men dessa behövs ju under XP också så...

 

[inlägget ändrat 2009-04-07 10:57:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte grafikortet klockar ner sig om det blir för varmt, jag vet några som brännt sönder sina grafikort genom att ryckt ut fläckten (fråga mid inte varför) och det har då inte klockat ner sig, utan kört full fart till sin död...däremot kan processorer göra det:thumbsup:

 

testa instalera om spelet ifråga då det värkar vara det det är fel på, dina 3200 poäng i 3dmark06 är faktiskt bra för ditt kort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN - Tack för hjälpen. Jag har intallerat betan 179.48 nu, har service pack 2. Jag har uppdaterat Vista med windows uppdate, dvs installerat alla uppdateringar som uppdate "programmet" rekomenderar. Spelet verkar funka bättre nu. Det laggar dock rejält när det är mycket rörelse med rätt många trupper. Spelet stängdes av igår efter 2 timmar och jag fick meddelandet att det inte fanns tillräckligt med minne (om jag själv kommer ihåg rätt).

 

Det konstiga är att datorn klarade av det grafiskt krävande Bioshock på nästan max inställningar och directx10 aktiverat och det rullar på smidigt utan lagg när jag spelade spelet för nån månad sen, medan Empire total war laggar.

Undrar, hur får jag grafikkortet och processorn av prestera bättre/snabbare? Finns det några inställningar jag kan höja/sänka osv? Jag har stängt av Physx, ska se nu hur det blir.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gurre g - Jo jag funderar på att installera om spelet, men är även för lat. Spelet är 15 GB så det tar lång tid. Spelet funkade bättre igår med den nyare beten 179.48, men stängdes av efter 2 timmar och fick meddelandet att det inte fanns tillräckligt med minne längre (om jag minns rätt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet funkade bättre igår med den nyare beten 179.48, men stängdes av efter 2 timmar och fick meddelandet att det inte fanns tillräckligt med minne längre (om jag minns rätt).

Får väl att testa installera om spelet snart om den inte rullar på bättre.

Visst är var det väl "Empire total war" du syftade på? Jag fick iaf känslan av att det är själva spelet som behöver patchas/uppdateras... Har det månne minnesläckor? Skulle inte vara första spelet i så fall. Men testa för all del att öka på växlingsfilen lite grand. Start -> högerklicka Dator -> Egenskaper -> Avancerade systeminställningar -> fliken Avancerat, Prestanda, knappen Inställningar... -> fliken Avancerat, knappen Ändra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart klockar grafikkortet ner sig för att inte brinna upp om det blir för varmt. Det skulle vara lite retligt om din bärbara dator börjar brinna när du har den i ditt knä, snacka om skadestånd...

 

Om du inte har någon garanti kvar på datorn så kan det vara dags att öppna upp datorn. Var väldigt försiktig och lägg upp alla skurvar så du kommer ihåg var de satt, för det är inte säkert att alla är lika stora/långa. Sedan kan du försöka dammsuga ut allt damm ur fläktsystemet.

Kylning för grafikkort brukar sitta ihop med samma kylning som kyler processorn och därför kan det bli hiskeligt varmt i en bärbar dator.

 

Hade en Zepto med 2.0GHz Core2Duo, 4Gb DDR2 och ett 7600GT. Den var värdelös. Överhettades, underklockade sig själv och grafikkortet var den största besvikelsen någonsin. Tror inte att ett 8600GT är mycket snabbare, då det som skiljer är någon shader och att den stödjer DX10...

 

Största rådet är nog att köpa dig en vettig stationär som du kan lira spel på och antingen sälja den bärbara om du inte behöver vara "mobil" eller fortsätta använda den som en kontorsdator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart klockar grafikkortet ner sig för att inte brinna upp om det blir för varmt. Det skulle vara lite retligt om din bärbara dator börjar brinna när du har den i ditt knä, snacka om skadestånd...

 

jasså, det visste jag inte...

 

det enda jag hört om nyare grafikort är att dem är "oförstörbara" så även om dem går för hett och så småningom stänger av sig (tror det händer vid 125 grader...) så går dem inte sönder...

 

att dem kunde klocka ner sig hade jag som sagt ingen aning om, har du någon källa ? det vore kul att lära sig något nytt :thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80-140?

nej, inte över 100

inte över 95 brukar vara den normala regeln.

eller?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, kommer ihåg mitt gamla GeForce 5950 Ultra hade en normal temp på 80-120c, det klockade ner sig självt vid 140c...

 

Har ett GeForce 8800GTS nu och det ligger på 70-100c.

 

Beror lite på vilket kort du har, men vanligtvis är det rätt höga temperaturer och det skadar inte kretskorten.

 

Det som oftast tar stryk när det blir för varmt eller för hög hastighet är minnet på grafikkorten. Då kan det uppstå pixelfel och allmäna grafikfel. Vilket resulterar i att man måste byta grafikkortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att mitt Radeon 4850 fint passar in på från 50 grader ungefär till max 75, kanske 80, grader. max för det kortet tror jag annars ligger vid 95-100 grader.

 

Ju lägre temperatur, desto bättre för elektroniken. Ingen tvekan om att exempelvis kondensatorer åldras snabbare ju varmare det är.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...