Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sunken77

VPN/anonymiserings tjänster

Rekommendera Poster

Ipred debatten är ju (som jag antar att ingen missat) ganska het just nu, allt prat om att lagen kommer att bli "tandlös" osv. Hur säkert är VPN/anonymiserings tjänster som t.ex. Mullvad, Ivacy och kommande Ipredator mot Antipiratbyråns spaning efter fildelare? Går det fortfarande att spåra det till användarens riktiga IP-adress?

Kan tänka mig att folk hade blivit något besvikna om de tror att de är "osynliga" och sedan får ett kravbrev på en stor summa.

[inlägget ändrat 2009-04-05 23:12:04 av Sunken77]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VPN-tjänster innebär att trafiken går via en krypterad tunnel från din dator till en server, och därifrån ut på internet. Alla svar går tillbaka samma väg, så ingen kan se din IP-adress utan ser bara adressen till servern i fråga.

Enda sättet att få tag på din IP är att kolla loggarna i VPN-servern.

Beroende på vilket land tjänsten är baserad så måste de följa eventuella domstolsbeslut och liknande, vilket innebär att myndigheter kan få ut din IP förutsatt att:

- Servern faktiskt loggar (Ipredator till exempel ska ju inte logga något alls säger de)

- Det finns en lag (i landet där tjänsten är baserad) som kräver att tjänstleverantören lämnar ut uppgifterna vid vissa brott

- Du är misstänkt för ett sådant brott

Vad jag förstått (jag är ingen jurist) är upphovsrättsbrott inte tillräckligt grovt för att kräva att VPN-leverantörer lämnar ut loggar i Sverige, dessutom är många VPN-tjänster baserade utomlands så andra lagar gäller där.

Kort sagt kan du känna dig ganska säker mot IPRED om du använder en VPN-tjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...