Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

...Uppdaterad DirectX... (forts)


Stålis

Rekommendera Poster

...och när jag nu fortsatt diskussionen från här...:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1131688

 

...kan jag ju säga att man då även kan hoppas att det kommer fler OpenGL-spel från Starbreeze med deras nya spelmotor - och att de såklart går vidare med nyare OpenGL-varianter också. :-)

 

Och att de även inkluderar OpenCL. Fast om de går vidare med OpenGL så lär de använda OpenCL. Det lär ju bli den standard som kommer att få fokus på sig eftersom den är öppen och har potentiellt störst användarbas, både för OpenGL-spel och för t ex Havok. Nu har ju Havok och Ati på GDC visat upp att gpu-accelaration för Havok redan fungerar över OpenCL på Radeonkorten, och då såklart även på Nvidias kort - alla tillverkare stödjer ju OpenCL.

 

Det var en notis tidigare i veckan i samma veva när Nvidia kommenterade möjligheten att skriva kod för PhysX över OpenCL; om det möjligtvis skedde så skulle det kanske fungera på Atis kort, men det gick ju då inte att förutse vilken prestanda det skulle bli isf, etc etc, dvs det vanliga FUD-snacket. Naturligtvis för att de hellre vill fokusera på PhysX och CUDA, och pr-maskinen hos Nvidia arbetar för att framställa det som ett övertag de har över Atikorten. Vilket bara delvis är sant, för...

 

Jag tror att det bara är en tidsfråga innan Nvidia blir tvingade att låta PhysX gå att köra över det öppna OpenCL. Om nu Havok fungerar att accelerera på alla grafikkort med OpenCL, innebär det att Havok kommer att bli den fysikmotor som speltillverkarna kommer att föredra att använda i allt högre grad, eftersom den inte stänger ute någon. Jag känner iaf inte till någon särskild fördel som just PhysX skulle ha som inte Havok har. Därför, om Nvidia vill att PhysX ska kunna spela en roll som fysikmotor i framtiden och inte försvinna ut ur konkurrensen, kommer de att tvingas att göra gpu-acceleration av PhysX över OpenCL möjlig (DirectX 11's Compute Shader är kanske också ett alternativ?).

 

Det innebär två saker. Dels att de spel som kommer/har kommit med speciella gpu-accelererade PhysX-effekter då också kommer att kunna accelereras på Radeonkort. Dels att Nvidia fortfarande (såklart) kan accelerera PhysX över CUDA på sina egna kort om de vill - kanske kan de därmed behålla en prestandafördel, vem vet?

 

Frågan är bara när det sker? Snart troligen. Det innebär därför en tredje sak, nämligen att Nvidia naturligtvis så länge det går inte kommer att "låtsas om" den utvecklingen, utan så länge som möjligt, med intensitet men i en något desperat kamp mot tiden, kommer att försöka framhärda sitt eventuella - men tidsbegränsade - trumfkort med PhysX över CUDA.

 

Att det senare är ett faktum går att utläsa inte minst av de försök ovan nämnda pr-maskin hos Nvidia har gjort för att påverka recensionerna av nya grafikkort sedan i somras för att få dessa att lägga oproportionellt stor tyngd på just PhysX-gpuacceleration som ett plusvärde. Men det är inte alltid de lyckas så bra med att dupera (?) oberoende recensenter:

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=7

 

The battle goes on! :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2009-04-03 08:08:03 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snålis XP fick just en experience point av mig... ;) Fast jag vet att det är diskussionen och inte poäng du är intresserad av, men jag ska väl också dyka in med några dumheter så snart det finns en tillfredsställande konstellation i tid och rum. :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis! Här skulle givetvis jag också ha postat från början – Monshi eller nån får väl ta mig i örat. ;)

 

Men "ohemult"?! Är det nåt sörlänningsuttryck eller? Ungefär som "ids inte"; det säger man inte söderut var meningen istället blir "gitter inte". (var bara tvungen att få utlopp lite grand för mitt tramsbehov) =P

 

Men iaf, tänkte du på innebörden av vad du själv skrev – ett OGL-spel som också går "ohemult" bra på ATI-hårdvara!? :thumbsup::)

 

Och nu såhär i Datorspel ska jag passa på att fånga dig och göra reklam för föregångaren till Oblivion, nämligen Morrowind (som du väl inte hade spelat, eller?)! Jag registrerade en användare, _r_n_, och skrev uppåt en hundra inlägg här...

http://forums.amd.com/game/index.cfm?nocookies=yes

...men tröttnade då stämningen var så oerhört tråkig – där hugger folk till höger och vänster; jag har bl a fått lära mig att jag är en "cock", att jag är "strange" samt att jag är "full of" mig själv! Men trots allt har ett par stycken betygsatt mig till 9.5/10..! *står i förnöjsam, omedvetet patetisk, pose*

 

Men jag pladdrar, ville istället tipsa om att ögna igenom den här tråden...

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=279&threadid=108696&STARTPAGE=2&FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

...och notera skärmdumparna av Morrowind, som faktiskt är så gammalt som från 2002..!

 

Gå sen genast och köp Morrowind GoTY-edition (med bägge expansionerna inkluderade – kan inte kosta mer än en hundring)! Efter installationen så lägg in Morrowind Graphics Extender, för exempelvis användning av shader 3.0-effekter, och sedan också ENBSeries för t ex Depth of Field.

 

Bifogad bild är kl 06:00...

 

[bild bifogad 2009-04-06 11:50:39 av RN]

1134055_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och klockan 08:00.

 

[bild bifogad 2009-04-06 11:52:57 av RN]

 

Glömde ju, MGE and MODS!:

http://www.mwmythicmods.com/MWE.htm#MGE

 

ENB Series:

http://vality7.googlepages.com/mwfx

 

P.S. Dessa/detta är inte användarvänligt utan förutsätter pillande och experimenterande, men det är du ju inte främmande inför.

 

[inlägget ändrat 2009-04-06 11:59:04 av RN]

1134057_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok, du fångade mig. Jaq har nu beställt Morrowind GOTY-edition. Buse. :-)

 

Fast den kommer nog inte att installeras i första taget, är ju redan igång med ett par spel som är halvspelade som Fallout 3 och Resident Evil 4 under XP (och föralldel även Oblivion: Knigths of the nine), Stalker: Clear Sky och nu senast Far Cry 2 under Windows 7. Gears of War började jag på under XP men kommer nog att lägga över till Win 7, den är trots allt DX 10, dessutom ligger bl a Mass Effect, Dreamfall: The longest journey mm i hyllan och The Witcher Enhanced Edition damp ner i lådan idag...

 

Far Cry 2 är det första spelet med DirectSound3D jag kör, och därför det första jag testar Alchemy på under Win 7. Resultat: det funkar inte, spelet vägrar starta. Å andra sidan har jag läst att Far Cry 2 vägrar starta även under Vista med Alchemy. Testade med Vistadruivrutinen till X-Fi i kompatibelt läge, men det lät hiskeligt illa... Så den plockades snabbt bort igen.

 

Tydligen har en del haft problem med 5.1-ljudet och X-Fi i Far Cry 2, men isf kan man testa att ändra DARE.ini, och sätta DISABLE_OPTIMISATION=FALSE (och utan CMSS i ljudpanelen). Jag upplevde inte att jag hade problem innan, men ändrade iaf och begav mig sedan till ett brusande vattenfall för att testa. Det finns ju ingen riktigt bra stabil testmiljö annars, och nog verkade det som att 5.1-ljudet fungerade då, men det gjorde det nog innan också. Sedan kan jag iofs fundera över varför ett spel som det här inte använder OpenAL från början?

 

Det kan ju också vara så, iom att FC2 är utvecklat under Vistatiden och är ett multiplattformsspel, att det under Vista/Win7 använder det nya XAudio 2 för effekter och ljudplacering, men DirectSound3D under XP för samma sak, och då kanske det inte är aktuellt alls att köra Alchemy, eftersom det inte behövs? Det skulle ju vara konstigt om ett spel som är så avancerat och ambitiöst i övrigt, (t ex bland de första att köra DirectX 10.1) skulle nöja sig med halvdan ljudhantering under Vista...

 

Ja, vem vet? Och för att verkligen börja beta av alla spelen som väntade ägnade jag påsken åt något så gammaldags som att - läsa böcker. :-) Kan varmt rekommenderas som avbrott, man behöver iaf inte trixa så mycket med inställningarna. :-)

 

/m

 

PS Fler kommande spel med OpenGL: Wolfenstein, Rage och Doom 4 såklart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du fångade mig. Jag har nu beställt Morrowind GOTY-edition. Buse. :-)

:)

 

Far Cry 2 är det första spelet med DirectSound3D jag kör, och därför det första jag testar Alchemy på under Win 7. Resultat: det funkar inte,

Ligger ALchemy-filerna i samma mapp som spelets startfil (se bild)? Det fungerar utmärkt för mig och jag har t o m blivit positivt överraskad av ljudet – det är bättre än i Crysis vars ljudmotor jag var besviken på, ifall du minns!

 

Edit:

Jag såg nu att jag även har ändrat inställningarna för spelet. Så här ser min dsound.ini ut för Far Cry 2:

 

Buffers=4

Duration=10 (default är 25!)

MaxVoiceCount=126 (sänkt från default 128 då det kan motverka "Programmet har slutat svara" vid avstängning av en del spel)

DisableDirectMusic=0

 

P.S. Notera också eax.dll – den kommer alltså inte med ALchemy utan med själva spelinstallationen. Det går vad jag minns i alla fall inte att aktivera/inaktivera EAX i spelet utan det antar jag används automatiskt så länge ljudkortet kan leva upp till det (inte undra på då att det låter bättre än i Crysis ;-)).

 

[inlägget ändrat 2009-04-17 00:06:25 av RN]

1135750_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Location har du i Alchemy? Jag körde med den som stod, även med 64-bitarsvarianten, men det funkade inte, filerna hade hamnat i fel mapp tidigare. Även om jag nu skriver så de hamnar i rätt mapp funkar det ändå inte, FC2 vill helt enkelt inte starta när jag har lagt dsound.ini och dsound.dll i bin-mappen.

 

Vad står det i din DARE.INI? Så här står det i min:

[Renderer DS3D Options]

DS3D_CACHE_SIZE=2097152

NO_OPTIMISATION_SOUND_CARDS=SigmaTel Audio

DISABLE_OPTIMISATION=TRUE

LAZY_SOUND_BUFFER_POOL=FALSE

[sound Manager Options]

NB_AUDIBLE_VOICES=64

 

Verkar som att den kanske inte identifierar kortet korrekt? Kan du köra en copy and paste på ditt innehåll?

 

Min dsound.ini är samma som din, filerna verkar stämma, förutom att jag inte har någon log-fil, men den kanske man får när väl programmet startar. Vilket det ju inte gör...

 

Men jag verkar ju ha 5.1-ljud. Fattar inte riktigt... Läste precis att det las till i patch 1.01, men genom vilket ljudsystem då?

 

Ska prova lite till.

 

PS Du har väl stoppat in Intels patch?

http://www.worthdownloading.com/download.php?gid=2824&id=17330

 

Och koderna för Additonal Content? Som väl kanske inbegriper Intels.

sa7eSUPR

SpujeN7x

tar3QuzU

THaCupR4

[inlägget ändrat 2009-04-17 05:00:18 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i din DARE.INI? Så här står det i min:

Den visste jag inte ens fanns förrän nu! =P Men kollade och det stod exakt likadant som i din fil:

[log][Renderer DS3D Options]

DS3D_CACHE_SIZE=2097152

NO_OPTIMISATION_SOUND_CARDS=SigmaTel Audio

DISABLE_OPTIMISATION=TRUE

LAZY_SOUND_BUFFER_POOL=FALSE

[sound Manager Options]

NB_AUDIBLE_VOICES=64[/log]

 

Min dsound.ini är samma som din, filerna verkar stämma, förutom att jag inte har någon log-fil,

Så här står det i min log om den nu kan vara intressant:

[log]Logging Time : 14/4/2009 at 13:26:03

 

Loaded E:\Installerat\Ubisoft\Far Cry 2\bin\DSOUND.ini

 

 

Using Native OpenAL Renderer[/log]

 

Men jag verkar ju ha 5.1-ljud.

Det tycker jag nog också att det blir så länge det är valt i Windows/Creative Console Launcher... Apropå CL har jag sista tiden faktiskt börjat använda vanlig stereo och då genom X-Fi CMSS-3D Headphone; ibland känns det som att det faktiskt funkar bättre än 5.1 i hörlurar... :) Och apropå lurar så hade jag inga egentliga, äkta stereolurar – det lät som att mina Razer Barracuda (5.1) faktiskt inte var gjorda för att funka optimalt i stereo.

 

Så jag styrde mot El-giganten och skaffade SteelSound 5H v2 som ju hade fått sååå bra omdöme i recensioner. Vilket skräp!! Lummig bas, obefintligt mellanregister och så rakbladsvass diskant att det gjorde riktigt ont vid lite högre volym. Fast de pallade i och för sig alls inte med lite högre volym utan då slog dem igenom direkt. Vilka inställningar jag än prövade med i CL gick det omöjligen att få till ljudet bra eller ens godkänt. Så nu förstår jag absolut dem som klagar på exempelvis X-Fi Crystalizer; ni måste byta era hörlurar! Men så hade jag ju också bara de dyrare Barracuda att jämföra med...

 

Så jag styrde åter mot El-giganten och bytte helt sonika dessa SteelSound 5H v2 till ett par SteelSound Siberia – ahh, härliga ljud! :-)

 

PS Du har väl stoppat in Intels patch?

Ja givetivs! :-) Fram för mer sånt fjäsk för konsumenterna! Fast det enda som jag i princip har spelat sista månaderna är Morrowind (via ALchemy givetvis)... ;-)

 

Får du till ljudet?

 

Vad använder du för version av ALchemy? Min är 1.25.10. Och ljuddrivaren är 6.0.1.1368 med datum 2008-10-07. Console Launcher är förresten 2.61.09...

 

[inlägget ändrat 2009-04-17 12:12:49 av RN]

1135797_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, jag får inte till det. Min misstanke är att Alchemy och Creatives drivrutiner helt enkelt inte känner av varandra, och därmed inte kan samtala sinsemellan och initiera OpenAl, och därför funkar det inte att starta spelet. Om jag t ex kör Software update från Alchemy står det att den enda installerade produkten jag har från Creative är Alchemy. Och det stämmer ju inte riktigt.

 

Alchemy är 1.25.10,

Drivaren är 6.00.0001.1368 2009-01-21 (Win 7 beta), så det är de senaste versionerna.

 

En variant vore om jag skulle testa ett annat, äldre, spel, och se om det funkar. Får återkomma isf, men just nu verkar iaf inte jag få igång Alchemy under Windows 7 ihop med Far Cry 2. Får väl vänta på att Creative ser till att de blir bättre på att känna av den installerade hårdvaran, och nöja mig med Dolby 5.1...

 

Men visst är det svårt med ljud. Jag har ju vant mig vid ljudet i mina hörlurar nu, men även de hade en designad ljudbild som jag inte var helt nöjd med i början. Läste förresten något nyligen om en undersökning som visade att studenter tyckte att komprimerat mp3-ljud var det naturliga och inte det okomprimerade originalet, som innehåller en bredare ljudbild. Det kändes skrämmande. Ungefär som att säga att en fisks naturliga form är en fiskpinne, för att man har blivit van vid att fisken serveras på det sättet... Huga! :-)

http://snipurl.com/g3b2a [www_nyteknik_se]

 

 

PS Kom på en elak tanke, inte helt olik Creatives sätt att tänka, vis av tidigare beteenden från deras sida, och det är att de kanske sett till att Alchemy och drivrutinerna inte ska kunna kommunicera med varandra. Det är en feature som inte ska ingå (inte gratis iaf)... på samma sätt som de tidigare inte lät Vista-drivrutinerna få tillgång till mycket av det som fanns under XP. Det visade ju en moddare som gjorde varianter av drivrutinerna som lade tll de saknade funktionerna, och därmed blev "bannlyst" av Creative. Deras affärsattityd var ju nytt operativsystem -> köp ny hårdvara, à la "när du köpte produkten fanns inte det nya operativsystemet -> du har inte betalat oss för support och utveckling för det". Innan de fick krypa till korset och faktisk la till de saknade funktionerna i Vista sent omsider.

[inlägget ändrat 2009-04-17 18:09:11 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat ändra till...

[log][Renderer DS3D Options]

DS3D_CACHE_SIZE=2097152

NO_OPTIMISATION_SOUND_CARDS=SigmaTel Audio

DISABLE_OPTIMISATION=FALSE

LAZY_SOUND_BUFFER_POOL=FALSE

[sound Manager Options]

NB_AUDIBLE_VOICES=128[/log]

...men det gjorde överhuvudtaget ingen skillnad utan loggen säger fortfarande så här:

[log]Logging Time : 17/4/2009 at 19:04:00

 

Loaded E:\Installerat\Ubisoft\Far Cry 2\bin\DSOUND.ini

 

 

Using Native OpenAL Renderer[/log]

Så jag ändrade tillbaks till default igen... En annan skillnad var att jag nu har kört med stereo istället för 5.1 (men det lät faktiskt inte alltför kul med bara två kanaler i Far Cry 2 så där kunde inte "X-Fi Headphone" ersätta riktig 5.1).

 

Men tja, jag upplever som sagt inte några problem alls. :-/ Och kanske man inte bör vara så hård mot Creative ändå, Win 7 är väl trots allt inte klart. I mitt fall kommer MS att få övertyga mig om varför jag ska byta till Win 7 ifrån Vista. Är mycket nöjd med det. Ska man börja traggla 1-2 år med nytt OS igen innan allt börjar funka (invänta service pack o s v)? Bortsett från DOS/Win 3.11 och Win 9x/ME av MS OS så har jag tragglat med NT 4, tragglat med Win 2000, med XP, XP64, Vista... så nej tack, det funkar så bra så nu med Vista! Och jag är inte ensam om att vara nöjd; det här är skrivet av en snubbe som du också känner till:

[log]Conclusion

 

There you have it. We've had what is hopefully an informed look at Windows Vista, countering much of the FUD and inaccurate negative press that the OS has received with facts and logical thoughts, as well as a look at some of the agendas underlying Vista's "failure". However as I promised you, this article isn't here to tell you what to think. My responsibility is simply to point out the type of things which you probably haven't seen or heard much of around the web, if only because sensationalist and popular "news" that panders to the lowest common denominator seems to generate much better revenue than the sometimes uncomfortable truth.

 

What do I personally think about Vista? What would I recommend if you asked me today? I would say that quite honestly, I am having a great time using Vista as my main OS. It's fast, problem free, does everything I want extremely well, and I have no wish to go back to using Windows XP. I have a dual boot of XP and Vista, and have been using both OSes since they came out. Around two months ago however I finally weaned myself off Windows XP, which after seven faithful years of usage was really starting to show its age. I'm now completely committed to using Vista for every single purpose for which I use my PC, from writing to browsing to gaming, and everything in between.

 

If you're completely and utterly happy with Windows XP, or you run a very old system, or are on a budget, and having seen some of what Vista has to offer, can truly say that none of it interests you - then by all means stick to Windows XP. If on the other hand you're a PC enthusiast, you want to enjoy some new and neat features and conveniences that Vista brings, and you also want to prepare yourself more fully for Windows 7 so that it will be a smoother transition for you, then I would recommend Vista to you, even if you install it as a dual boot with XP. As the title of this article suggests, many of Windows Vista's 'annoyances' can be classified as Resolved for the most part. The past few months since the release of SP1 in particular have seen Vista really hit its stride, both the OS itself and developer support has become very solid, and if the only thing keeping you away from Vista is what a friend told you, or what some blogger is trying to convince you to believe, or you blindly poked around Vista for a few days or weeks before giving up, then maybe it's time you committed yourself to learning how to use it properly and enjoy its benefits. I leave the choice in your hands.[/log]

http://www.tweakguides.com/VA_9.html

 

"Vista Annoyances Resolved

[Page 3] The FUD Factory"...

http://www.tweakguides.com/VA_3.html

...var rätt rolig läsning. ;-)

 

Edit:

Har du sett vad det står om ALchemy och Far Cry 2 i listan hos Creative?

http://tinyurl.com/cphhmg

 

Men då både Win 7 och ljuddrivaren har beta-status är det förmodligen inte lönt att slösa bort alltför mycket tid på det där... Eller som de skriver här under "Beta - Windows":

http://connect.creativelabs.com/windows/default.aspx

 

Dock är ju inte Dolby 5.1 fy skam heller (hoppas att du fick igång det åtminstone!). :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2009-04-18 01:17:04 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har ju Dolby 5.1 iaf. :-)

 

Och det finns andra spel att spela klart... om jag nu absolut inte skulle kunna tänka mig att spela FC2. Fast det kan jag ju. Men det är lite mystiskt att det trots allt finns 5.1-ljud, eftersom jag fattade det som att det inte kunde bli annat än stereo om man använde DS3D under Vista/Win7.

 

När jag letade runt på nätet tidigare verkade det som att en del av de problem som folk har haft med X-Fi (som sprakande t ex), beror på att de även har ett nForce-chipset. Tydligen något som är fel där.

 

Sedan är jag såklart medveten om att det är betaversioner av det mesta, men eftersom de andra spelen som kör OpenAL fungerar så bra (Call of Juarez, Bioshock och Clear sky) hade jag ju hoppats att det skulle kunna vara så över hela linjen. Jag får väl ta en dust Gears of War igen efter Clear SKy, det använder ju OpenAL det med. :-) Och så kanske det dyker upp bättre kommunicerande drivrutiner så småningom, vem vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag fattade det som att det inte kunde bli annat än stereo om man använde DS3D under Vista/Win7.

DS3D existerar som bekant inte i Vista (hur det är med Win7 har jag inte satt mig in i eftersom det än så länge inte känns intressant) som istället använder sig av Universal Audio Architecture:

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Audio_Architecture

 

Spel som anropar DirectSound3D skickas istället genom "Microsoft software mixer" vilken inte använder sig av hårdvaruacceleration, vilket för med sig att spelens eventuella 3D-ljudeffekter heller inte används. Så för att kunna använda 3D-effekter såsom EAX så översätter ALchemy DS3D-anropen istället till OpenAL (tredjeparts-API:er, som OpenAL, körs ju nämligen hårdvaruaccelererade). Det är alltså anropen som omtolkas.

 

Utan hårdvaruacceleration förvinner dessutom surround inkl ljudpositioneringen för dessa DS3D-spel, men aktiveras åter då anropen översätts till OpenAL. Men är det månne där du har blandat ihop nånting? Att åter få igång hårdvaruaccelerationen och möjliggöra 3D-effekterna samt återinföra surround är ju hela syftet med ALchemy... Eller varför inte

3D SoundBack för de som inte siktar högre än till moderkortets inbyggda ljudkretsar:

http://tinyurl.com/cbpdr5

 

Men Dolby 5.1 är som sagt absolut inte att förakta, iaf inte om det som avses är Dolby Pro Logic II som bl a Nintendo Gamecube & Wii använder! :thumbsup:

http://tinyurl.com/deqe5l

 

P.S. Kör du ljudkortet i Entertainment Mode för Dolby i Far Cry 2?

 

[inlägget ändrat 2009-04-20 11:51:24 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan hårdvaruacceleration förvinner dessutom surround inkl ljudpositioneringen för dessa DS3D-spel, men aktiveras åter då anropen översätts till OpenAL.

Precis, och det var därför jag undrade varför de hade använt Dolby 5.1 för positioneringen och inte använde XAudio 2 i FC 2, om det nu är så att den är tänkt att ersätta DirectSound och om det genom den API:n och XACT/X3DAudio åter går att skapa positionering och effekter. Inte hårdvaruaccelererat och inte EAX då såklart, men... :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/XAudio_2#XAudio_2

 

Det kom dessutom i samma DirectX-uppdatering som DX 10.1, och den fick de med i spelet, så varför inte?

http://snipurl.com/gf0de [www_microsoft_com]

 

Uppenbarligen funkar Dolby för positioneringen ivf, antar att det spelar upp buffrar, kändes bara ovant att se det i samband med spel. :-) Kanske de inte hann fippla med XAudio 2, eller så var den kanske inte bra nog än?

 

P.S. Kör du ljudkortet i Entertainment Mode för Dolby i Far Cry 2?

Nej, jag har faktiskt kört i Game Mode. Kanske ska testa och se om det är någon skillnad. :-)

 

 

Jag hade ett fåfängt hopp om att kunna lura FC 2. Om jag nämligen startar spelet i DX 10-läge skapas en GamerProfile.xml för FC 2 som bygger på d3d10. Kör jag sedan FC 2 i XP-kompatibelt läge laddar Alchemy in filerna dsound.dll och dsound.ini, och spelet startar. Inte OpenAL, men inga fel rapporteras i log-filen. Fast renderaren i Gamerprofile är fortfarande baserad på d3d10, och jag hade hoppats att den vägen lura och få en mix med d3d9-ljud och d3d10-grafik. Tyvärr gick det inte, grafiken i spelet övergår till DX 9, fast i Customläge... Men det var värt att prova, det gick ju att lura grafiken i spelet GRAW den vägen! :-)

 

Skillnaden mellan DX 9 och DX 10 är dock inte så fruktansvärt stor - men DX 10 ser helt enkelt mycket bättre ut. :-) Jag laddade in två sparade spel ett antal gånger, och jag noterade att DX 10-läget genomgående gav mer moln på himlen. Moln som dessutom såg bättre ut, förmodligen pga ljushanteringen, för det var egentligen det som var den stora skillnaden som jag upplevde det; DX 10-läget hade en mycket naturligare ljusbild. DX 9-läget saknade inga uppenabara effekter eller detaljer, men hela bilden kändes "kantigare" på något vis.

 

Tyvärr är en sak också mer tydlig i DX 10, och det är den markanta skiljelinjen där skuggkvaliteten minskar med avståndet. Inte snyggt alls med en rät linje som tydligt drar över skuggan från t ex ett träd över en väg när man rör sig mot eller från den. Linjen finns i DX 9 också, men är inte lika tydlig. Ajajaj. Vill minnas att det var klagomål på samma problem i Clear Sky, och det går inte att modda bort var gränsen går eftersom det är en del av hårdkodningen i spelmotorn. Utvecklarna sade då att de hade tvingats göra ett val mellan kvalitet och prestanda; hade de behållit skuggkvaliteten över ett större avstånd hade det blivit ospelbart med dagens hårdvara. Fast jag har inte lidit av det i Clear Sky, men i FC 2 är det verkligen inte snyggt... Kanske de borde ha ökat avståndet så att man inte reagerade på det lika mycket?

 

Mer om FC 2 i DX 9/10 här:

http://snipurl.com/gf45o [enthusiast_hardocp_com]

[inlägget ändrat 2009-04-22 05:33:25 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen funkar Dolby för positioneringen ivf, antar att det spelar upp buffrar, kändes bara ovant att se det i samband med spel. :-)

Jag tycker nog inte att Dolby är särskilt ovanligt att se ens i PC-spel. Men jag antar att dessa PC-spel inte är några "PC"-spel utan spänner över flera plattformar som t ex är fallet med Need for Speed eller Splinter Cell 3.

 

Hursomhelst tycker jag det är toppen att spelen ändå får "nånting" för bättre ljudkvalité. Och precis "allt" kan ju också köra Dolby, t o m Intels så kallade High Definition Audio som avlöste AC'97. Men skulle moderkortet sakna HD-audio så räcker det ändå med tio år gammalt SB Live! 5.1. Och med "allt" räknar jag iaf in också spelkonsoler.

 

I mina öron är EAX (Advanced HD och uppåt) fortfarande ändå oöverträffat i spelsammanhang, men kräver ju som bekant Audigy eller hellre X-Fi. Och detta att man på vissa håll faktiskt verkar frångå ljudkortets höga beräkningskapacitet (skyhöga när det gäller X-Fi) och tramsar med mjukvarulösningar – "moderna processorer har ju så många kärnor", tyckte Mr Smart – är enligt mitt sätt att se på det att gå baklänges.

 

Jag har snart iaf spelat klart Thief 3, på varv nr 17 ;-). Detta gamla spel från sommaren 2004 men med ett ljud som tack vare EAX 4.0 slår många av spelen av idag (det använder DS3D men funkar tack och lov utmärkt genom ALchemy). I just ett sådant spel, var det verkligen gäller att smyga och hålla sig osynlig, är ljudet oerhört viktigt eftersom man baserar många av sina språng hellre utefter vad man hör snarare än ser. Och vill man att det man ändå ser ska se ännu bättre ut i detta fem år gamla spel är det bara att hämta mera högupplösta texturer härifrån:

http://www.john-p.com/textures/Thief-DS/index.shtml

 

Nej, jag har faktiskt kört i Game Mode. Kanske ska testa och se om det är någon skillnad. :-)

Hade det alls någon betydelse? Har faktiskt varit fundersam över varför Dolby-menyerna saknas under Game Mode?! :-/

 

[inlägget ändrat 2009-04-24 11:20:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...