Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ipred- rarfiler och youtube


hejjdåå

Rekommendera Poster

Om jag laddar ner mindre programvaror till min mobiltelefon som är packade i rar-fil jämfört med om min kompis packar våra bilder från thailand i liknade rar-fil.

 

Hur kan det kontrolleras mha den nya ipredlagen? Jag formulerade mig lite luddigt, men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt..

 

På samma sätt med youtube, hur kan de veta om jag rippar upphovsrättskyddat material eller material som är tillåtet att spara på datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ipred innebär inte att skiv/filmbolag att rätt att övervaka Internet för att se vad som skickas där, utan har bara rätt att begära ut personnuppgifter om de kan bevisa att en IP-adress laddat ner/upp ett skyddat verk.

 

Jag antar att dom gör så att dom själv använder tex bittorrent, letar upp sina egna filmer och laddar ner dom. Än så länge ser man från IP-adresser man laddar hem.

 

FRA-lagen däremot, som du kanske tänker på, gör att FRA kan övervaka Internettrafiken som passerar landets gränser.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka metoder använder skiv/filmbolagen? Har allmänheten fått veta det?

 

Vad är svaret på min tidigare fråga då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hejjdåå skrev:

Vilka metoder använder skiv/filmbolagen? Har allmänheten fått veta det?

 

Dom avslöjar inte sina metoder, men menar att ingen kan vara anonym för deras metoder:

 

http://snipurl.com/f36rk (förkortad länk)

 

Henrik Pontén på Antipiratbyrån menar att det visst går att hitta pirater som använder anonymiseringstjänster. "Men vi avslöjar aldrig våra metoder", säger han.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Henrik Pontén på Antipiratbyrån menar att det visst går att hitta pirater som använder anonymiseringstjänster. "Men vi avslöjar aldrig våra metoder", säger han.

 

Ett sånt svar tyder på att han inte har en aning om hur han ska gå tillväga.

 

Hur ska han vinna nåt rättsmål om han inte kan bevisa det han påstår?

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-02 19:51:23 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man använda denna sidan, http://www.youtubehack.net/ för att rippa youtube videor med tanke på ipredlagen? Materialet där är väl inte upphovsrättsskyddat av något skiv- filmbolag utan av privatpersoner.

 

[inlägget ändrat 2009-04-03 22:42:24 av annakanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...