Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Uppdatera" HTML-skrift till webbsida?


VIM

Rekommendera Poster

Jag försöker lära mig HTML skriften och har fått instruktioner vilka jag förmodligen inte förstått riktigt väl. Jag lyckas inte "uppdatera" HTML sidan till en vanlig webbsida efter det att jag gjort en ändring.

Så här gör jag:

1) Har webbsidan på skrivbordet och klickar "sida" i övre högra hörnet och "sparar som" t.ex. som "webb" varefter jag klickar"visa - källa".

2) I den visade HTML sidan gör jag en ändring i taget för att se hur förändringen fungerar. Härvid har jag fått uppmaningen att högerklicka HTML sidan och klicka "uppdatera". Tyvärr finns ordern "uppdatera" inte i den lilla menyn som visas.

Vad gör jag för fel?

Hoppas på en mycket tydlig förklaring.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sida är det som du sparar och varför använder du "Spara som" i webbläsaren varje gång?

 

Du kan använda "Anteckningar" för att redigera HTML-filen (som egentligen är en vanlig textsida, fast med "HTML-kod"). Det räcker att spara filen som vanligt (CTRL+S) och sedan öppna filen i valfri webbläsare.

 

Vill du se direkt vad du gör utan att blanda in HTML-kod kan du använda en WYSIWYG-editerare, som FrontPage eller Dreamweaver.

 

Här finns en sida om HTML:

http://www.webdesignskolan.com/html/grunder/html_grunderna.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas och tack för ditt intresse för min fråga. Jag har nog förklarat för dåligt vad jag gör;

 

1) Jag har alltså fått ett övningsmail från en god vän - dennes egen hemsida bestående av text samt images.

2) Jag klickar "sida" i övre högra hörnet och "spara som". M.a.o räcker det med enbart "spara"?

3) Klickar "visa-källa" och gör endast en ändring i taget - för att lättare kunna se hur mina ändringar - t.ex. ny "bgcolor" - påverkar webbsidans utseende.

4) MEN jag lyckas alltså inte - genom att högerklicka HTML sidan - hitta kommandot "uppdatera" , vilka manövrar - enligt vännen - ska visa webbsidan i förändrat skick.

 

Jag hoppas att jag har lyckats förklara bättre nu och avvaktar din eller någon annan intresserads hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det låter som ett mycket märkligt sätt att göra en sida på.

 

När du sparat filen på skrivbordet, som tex hemsida.html (den måste heta htm eller html i efternamn), så öppnar du den enklast med anteckningar (notepad) genom att högerklicka på filen, sen välja "Öppna med..." och anteckningar.

 

När du vill se din sida på riktigt, så trycker du Ctrl-S för att spara, sen dubbelklickar du på filen på skrivbordet och den kommer öppnas i webbläsaren.

 

Sen upprepar du proceduren - ändra, spara, visa.

 

De instruktioner du fått av din vän, gäller nog ett speciellt HTML-redigeringprogram. Valet "uppdatera" syftar förmodligen till att man skickar upp sidan till sitt webhotell, men för att bara se html-filen på sin dator, behövs inte webbhotell.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-02 19:57:21 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare igen Mr. Andersson. Problemet kvarstår. Min HTML skrift är nu klar och jag vill se hur webbsidan ser ut.

Jag har lyckats med detta när jag haft en ursprunglig webbsida vars HTML skrift jag har övat på genom att högerklicka webbsidan och "uppdatera".

MEN nu har jag ingen ursprunglig webbsida att gå tillbaka till.

Vad göra???????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna din sparade/ändrade fil i internet explorer, eller ladda upp den med FTP-program till den plats(webbadress) du hämtade den ifrån

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Jonas-Bo.:thumbsup:

Jag kom senare underfund med att det förmodligen så jag ska göra men du bekräftade mina tankar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...