Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel problem - Summera villkorsstyrd formatering


lebn

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet hur man gör för att summera celler som är färgade med villkorsstyrd formatering?

 

Jag har lista och i varje rad har jag formaterat de celler med villkorsstyrd formatering som har de bästa resultatet. Och i kolumnen längst till höger vill jag kunna summera dessa celler. Ex

Omg 1 Omg 2 Omg 3 Summa

A 10 9 6

B 7 11 8 11

C 12 9 10 22

 

I ex ovan är B färgad i Omg 2 och resluterar i summa 11

och C är färgad både i Omg 1 och Omg 3 som ska ge summa 22

 

Så - hur skriver jag formeln nu i kolumnen Summa?

 

 

Jag undrar också hur man skriver kod för att få fram färgindex?

 

Mvh

/Leif

 

[bild bifogad 2009-04-02 11:38:53 av lebn]

1133282_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore väldigt bra om du fann ett annat kriteria att summera på. Visst, det går att skapa en egenskapad funktion som testar celler på vissa format (tror bestämt jag postat en tidigare här... ska söka) men det är mycket enklare att göra på annat vis...

 

Ed: Mmh, sökt lite och funnit funktion... men att få den att räkna Villkorsstyrda celler.... nja, det tror jag inte på. Har du ngt annat att räkna på?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-02 11:50:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej T

 

Jag hoppas du hittar ditt tidigare inlägg. För mitt ark är redan så fyllt av olika

villkor och formler för att ta fram olika typer av statistik att jag inte kan hitta på andra sätt nu, än att mha färgade celler får fram den summa jag söker.

 

Väntar med spänning...

 

mvh

/leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lade till en Ed ovan. Villkorsstyrdformatering, nej, den vet jag inte hur man ska räkna. Om cellen är manuellt formaterad inget problem.

 

Men, du har ju en formel för villkorsformateringen. Villkor för denna. Samma villkor kan man lägga in en summa.om-formel exempelvis.

 

kod för att räkna celler med font av viss färg, ej villkorsstyrda färgen:

Function CountFontColor(ToCount As Range, ToCompare As Range) As Long
   Dim myCell As Range
   For Each myCell In ToCount
       If myCell.Font.Color = ToCompare.Font.Color Then CountFontColor = CountFontColor + 1
   Next myCell
End Function

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2009-04-02 11:56:49 av Monshi]

[inlägget ändrat 2009-04-02 11:57:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

 

Och det är som du säger, det funkar - så länge det inte är villkorsstyrd

formatering inblandad.

 

Och jag måste ha cellerna formaterade på det viset. Så gåtan väntar fortfarande på en lösning.

 

Tack igen

/leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en formel med samma villkor som är gömda inom den villkorsstyrda formateringen går säkerligen att åstadkomma. Ge oss villkoren och se om vi inte kan knåpa ihop en formel.

 

Om det går att hålla sig från VBA/makron/egna funktioner bör man alltid göra det. Inte minst för att det som redan finns är mycket snabbare än vad vi kan skapa i VBA.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villkoren för villkorsstyrd formatering är enkla.

Se bif fil.

 

Men hur man ska kunna bygga vidare och skapa summa formler i den villkorsstyrda formateringen - det går över mina kunskaper.

 

Mvh

 

/leif

 

[bild bifogad 2009-04-02 19:29:44 av lebn]

1133405_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typ

=SUMMA.OM($B$5:$B$22;STÖRSTA($B$5:$B$22;1))

icke svårare än så, inte alls.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Mycket tacksam för din hjälp. Men - formeln tar fram bästa resultatet i 1.a

kolumnen, jag söker ju en formel som summerar samtliga omgångars bästa resultat person för person. Och rad för rad. Jag bifogar 2 bilder (om det nu går)

Den ena visar ett utsnitt från mitt ark och sammanställningen längst till höger.

Den andra visar en jätteklumpig formel, för att plocka fram antal segrar, person för person. Men om jag kunde summera de färgade cellerna enbart, borde formeln kunna skrivas mkt enklare.

 

Mvh

/leif

 

[bild bifogad 2009-04-02 20:08:22 av lebn]

[bild bifogad 2009-04-02 20:08:52 av lebn]

[inlägget ändrat 2009-04-02 20:09:28 av lebn]

[bild bifogad 2009-04-02 20:09:56 av lebn]

[inlägget ändrat 2009-04-02 20:10:43 av lebn]

[bild bifogad 2009-04-02 20:22:48 av lebn]

1133424_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma princip, samma princip. Bara ändra referenserna, torde vara allt som krävs.

dela upp den smådelar om du önskar, dvs räkna i en cell fram bästa resultat för omgången, en annan har du själva summeringen.

 

och nej, bara en bild per inlägg som du nu har upptäckt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det räcker inte. Eftersom varje rad kan innehålla allt ifrån ett bästa resultat till oändligt.

Din formel plockar fram ett resultat per rad, om jag ändrar referenserna från kolumn till rad. Alltså skulle jag behöva göra en ny formel för varje ny kolumn - för samma rad. Samma prinicp alltså som den formel jag gjorde, om du kunde se bilden?

Enkel ex här:

 

Namn omg 1 omg 2 omg 3 omg 4 Summa

A 9 8 9 10 36

 

Säg nu att samtliga resultat hade varit blåfärgade, skulle resultatet blivit 36 i kolumnen Summa. Formeln för Största är fel i detta sammanhang. Eftersom varje rad kan bara innehålla ett största (möjligen delade flera största) MEN avläsningen ska ju vara i förhållande till kolumn. Dvs spelare B, C, etc kan

i första kolumnen (omg 1) ha högre värden än spelare A, men Summa ska ju resultera i summa för just spelare A. Det blev en lång förklaring. Hoppas du förstår hur jag menar.

 

mvh

/leif

 

[bild bifogad 2009-04-03 10:21:48 av lebn]

upptäckte fel i bilden, (summa för rad B) men du förstår principen

[inlägget ändrat 2009-04-03 10:24:03 av lebn]

1133543_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ett ljus har tänts för mig.

 

Komplex lösning eller den enkla?

Enkla innebär att du nedanför tabellen, i detta exempel på rad 6, skriver in en formel som tar fram vem som varit bäst i denna omgång. om varje resultat är unikt är detta enkelt, annars blir det svårare, då får vi ta nästa alternativ nedan.

Nästa steg är sedan utmed varje rad då skriva en ANTAL.OM-sats som räknar hur många A (första raden) som det finns på rad 6.

 

Nästa alternativ är att ta fram bästa resultatet för varje omgång nedan tabellen och sedan i F skriva:

=PRODUKTSUMMA((B3:E3=$B$6:$E$6)*1)

 

 

riktigt komplext... undrar om jag får till EN formel som fixar allt? Visst det går men den blir icke-flexibel:

=(B3=MAX($B$3:$B$5))+(C3=MAX($C$3:$C$5))+(D3=MAX($D$3:$D$5))+(E3=MAX($E$3:$E$5))

dvs du måste räkna varje kolumn var för sig, går ej (tror jag) att får Excel att hantera dina data korrekt på annat vis.

Max kan du givetvis byta ut mot Största.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-03 10:49:30 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack T!

 

Under förutsättning att jag bara plockar fram största för resp kolumn, inte antal.om och sedan tillämpar formeln för produktsumma på resp rad (A, B, C, D etc) så funkar det! Och denna variant är ju mkt smidigare än min enormt klumpiga variant.

 

Mvh

/leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...