Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp! Hittar inte hårddisken i XP


beenan

Rekommendera Poster

Tja Tja, köpte en COMPAQ PRESARIO CQ60-130

och det är vista på den och det vill jag inte ha! vill ha xp på min.

så jag köpte en ny hårddisk till den, den hittar med en vista skiva men inte med en xp skiva, konstigt nog får jag bluescreen.

 

här en bild på bluescreen http://data.fuskbugg.se/skalman01/IMG_3833.JPG

 

 

 

snälla hjälp mig

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va? så du säger att man inte kan ha XP på min laptop ?

vad ere för skäämt? fyfan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
va? så du säger att man inte kan ha XP på min laptop ?

 

Det var inte det han skrev.

 

Han skrev : I korthet innebär det att xp inte kan hitta hårddisk

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Problemet är med största säkerhet att PCn har SATA-disk vilket inte XP har inbyggt stöd för. Du måste lägga till SATA-drivrutiner genom att trycka F6 vid installationen av XP och läsa in dem från floppy (ev funkar det om du bränner SATA-drivarna på en CD och läser in från den, jag är osäker på det).

 

/MrJb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej okej, hur ska jag göra det när jag har bärbar data :(

måste jag ha extern av allt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det inte helt enkelt att installera XP på modern hårdvara som saknar floppy. Enklast är att skaffa en extern USB-floppy och läsa in drivrutierna från den.

 

/MrJb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej okej, finns det inte andra sätt?

är den inte installerad om det redan har varit ett operativsystem på ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Problemet är med största säkerhet att PCn har SATA-disk vilket inte XP har inbyggt stöd för

 

Jo, men det har det. Jag har installerat XP många gånger på min bärbara som bara har SATA-disk, utan några som helst problem.

 

Så det är nog nåt annat som strular.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej okej, jag tror att dom har gjort ngt i bios eller ngt, för jag har ju testat först original hårddisken sen en ny hårddisken men blir endå samma fel, men med en bränd vista skiva så funkar den kanon! båda hårddiskarna hittas.

 

och jag har för mig att dom nyaste bärbara så har dom gjort ngt med att man inte kan formatera med något operativsystem förutom vista :o

 

 

but why?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men i 99 fall av 100 när XP dumpar med fel 0x0000007B har det med drivrutiner för SATA att göra enligt min erfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har en inställning i BIOS där du kan sätta SATA-kontrollern i "compatibility mode" eller liknande. Då finns det möjlighet att XP hittar disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är sant!

så jobbigt att det är en laptop!!! :(

 

om det var en stationär så fixar man det dirr ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det har det. Jag har installerat XP många gånger på min bärbara som bara har SATA-disk, utan några som helst problem.
XPs installationsprogram innehåller drivrutiner för ett fåtal SATA-controllers, men inte alla, samt att en del BIOS innehåller funktioner som gör att SATA-hårddisken ser ut som en PATA-hårddisk. Så även om det går bra att installera XP på vissa datorer med SATA-hårddiskar utan extra drivrutin så går det inte bra på alla.

 

Så beenan, du kan kolla om du bland BIOS-inställningarna hittar någon inställning som handlar om att SATA-anslutna enheter ska behandlas som PATA/IDE-enheter.

 

Alternativ till diskett är att man tillverkar sin egen XP-skiva utifrån den vanliga XP-skivan och drivrutinen med hjälp av programmet nLite.

 

Jag hoppas att du har kontrollerat att HP har tagit fram drivrutiner som passar med XP. För utan drivrutiner så kan inte datorn fungera bra.

 

(ev funkar det om du bränner SATA-drivarna på en CD och läser in från den, jag är osäker på det).
Nej det går inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så mkt Cecilia, men hur kan man få tag på SATA-drivarna

och hur tusan lägger man in de i programmet nLite, jag har använt lite av programmet nLite för att ta bort onödiga saker :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan man få tag på SATA-drivarna
På HPs webbsida med drivrutiner för din dator.

 

Jag har inte använt nLite, men sök i Eforum på rubriker med nLite för det finns en tråd där någon beskrev rätt mycket om nLite.

//eforum.idg.se/search.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack!

 

btw stog ingenting i bios om SATA-kontrollerna :(

min bios heter insydeH20 setup utility 3.5

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...