Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högskola


RasmusAnde

Rekommendera Poster

Hej!

Har snart gått ett år på högskola och skall jag vara ärlig har jag inte fått några dröm betyg. Man kan rent av att jag bör börja om till hösten. Dock har jag fått in idéer i skallen som vägrar lossa.

 

Det jag går nu är nätverk och systemadministration 180p, visst något som jag verkligen vill jobba med. MEN jag har nu tittat lite på webbdesign 60-120p. Webbdesign har jag länge varit intresserad av och kan även tänka mig att jobba med det.

 

Om inte detta har framgått så funderar jag på att hoppa på webbdesign/utveckling. Men det jag är mest fundersam är om det verkligen finns jobb efter skolan? Så det jag vill ha svar på är finns det jobb efter skolan inom detta område och hurdan skulle då lönen kunna se ut ?

 

Hoppas någon kan svara åtminstone delge mig lita av hans/hennes tankar.

 

PS! Just nu känner jag mig helt förvirrad =?

Så kom med tips och råd, kanske vet ni någon bra skola.

Har även kollat lite på ett distansprogram. Är det ett vettigt alltenativ ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det kommer alltid jobb för de som är duktiga på det dom gör... Så det gäller helt enkelt att bli bra, att utmärka sig på något sätt, att ha lite högre ambitioner och ha lite annorlunda ideer än resten av de som läser/kan samma sak.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Pluggar du bara för lönen så kommer du aldrig att kunna välja rätt. Ingen vet hur arbetsmarknaden ser ut 3-4 år fram i tiden. Dessutom är tankar om hög lön en väldigt dåligt inspirationsfaktor inom IT, är det allt du är intresserad av föreslår jag att du går över till någon ekonomisk inriktning, eller blir fackpolitiker. Krävs väldigt lite hjärna och sannolikheten för en bra lön är hög.

 

Jag tycker dock du gör rätt i att välja bort nätverksutbildningen. Det behövs verkligen inte 180p för att bli en nätverksadmin (för det är i en sådan position många från dessa nätverkslinjer slutar).

 

Webbdesign tror jag inte heller är något att satsa på idag, om du inte redan från början vet med dig att du har en kvalitet som skulle utmärka dig inom det området. Det är den mest mättade marknaden som finns inom sektorn. Är du extremt duktig så kan du förstås utmärka dig, eftersom webbdesigners generellt sett är extremt okunniga, lata och omotiverade i Sverige.

 

Mitt tips är att sluta tänka på vad du kan tjäna efter utbildningen och satsa på att bli bra på något som intresserar dig. Du kan aldrig bli expert på något som du inte brinner för. Utan expertis - definitivt inga (relativt) skyhöga löner inom IT-sektorn, oavsett konjunktur.

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-04-01 21:08:40 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser
, eller blir fackpolitiker. Krävs väldigt lite hjärna och sannolikheten för en bra lön är hög.

Anjuna Moon sjönk plötsligt väldigt lågt i anseende för min del. Har du nån som helst koll på villkoren för en politiker? Det finns 349 riksdagsledamöter som har bra betalt. Det finns i varje kommun oftast en heltidsanställd politiker. Lönen för att aldrig ha någon fritid och inte ha något eget liv brukar vara sisådär 50 000 i månadslön. I moderatledda kommuner i Storstockholm och Skåne kan den vara i storleksordningen 100 000:-. Men då pratar vi alltså inte om "fackpolitiker" utan om enstaka personer med uppdrag som motsvarar att vara styrelseordförande i företag med tusentals anställda.

Säg att det kanske finns 500 fackpolitiker i Sverige som tjänar mer än en industriarbetare. De har oftast ungefär dubbel arbetstid.

Är man intresserad av att tjäna pengar, är det alltså inte politiker man ska bli.

Under det senaste kvartsseklet har jag träffat på många politiker, mest kommunpolitiker. De flesta jobbar i stort sett ideellt. Visst har jag träffat på dumskallar, men de är i minoritet. Att påstå att det krävs lite hjärna för att bli politiker antingen korkat eller väldigt fördomsfullt.

Magnus

(som aldrig skulle drömma om att utsätta mig för risken att bli förtroendevald)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...