Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna musik på DVD?


Verisa

Rekommendera Poster

Hej! är det möjligt att bränna en ljud cd på en DVD och sedan spela upp den i en DVD spelare (.wav)? Brännar man den som en datacd då? (Har nero och NTI)

 

Anledningen är att jag vill bränna ut en sammling till en fest och då dessutom få automatisk volumutjämning mellan låtarna (mycket olika kvalite mm). Så vitt jag förstår så funkar inte detta om man bränner en cd med .mp3 utan man måste bränna i .wav (därav vill jag bränna på en DVD som rymmer fler wav låtar).

 

MVh veritas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla i manualen om din dvd stöder spela waw filer.

 

jag vet iaf att mina 3 dvd spelare stöder mp3 filer från dvd skivor, sådet gör troligen din med, så går inte waw så borde mp3 gå bra.

 

jag bränner allt med nero, data dvd, sedan får jag upp mappstrukturen på dvd'n, kan visa bilder samtidigt mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

 

Frågan är dok INTE om min dvd klarar waw utan snarare om det går att bränna i wav format..

 

Som sagt så tycks det ej gå att volymutjämna (dvs justera så att alla låtar får samma ljudnivå) när man bränner i .mp3.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det vet jag inge aning om faktiskt, för att volymutjämna alla låtarna krävs väll att man gör om dem, och det skulle ta sin lilla tid, speciellt mycket processor kraft, men det borde ju gå med något program...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Titta på ett gammalt gratisprogrammet Audigrabber som är till för att fånga upp ljud och skapa wav filer på de ljud man önskar. Med programmet kan du göra volymutjämning på en sats med filer innan du omvandlar wav till MP3. Programmet fungerar i sin helhet i Win98 och XP.

 

Men ljudinfångandet fungerar inte i Vista, troligen pga DRM-eländet.

Har inte kollar om volymutjämning och MP3 omvandling fungerar i Vista.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2009-04-01 17:04:12 av Olle M]

[inlägget ändrat 2009-04-01 17:05:14 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är möjligt, men jag har för mig att Nero inte kan bränna ljud-dvd (DVD-Audio). Det enda gratisprogram jag känner till för att bränna såna skivor är:

http://dvd-audio.sourceforge.net/

men det ser inte ut att vara så enkelt att använda.

 

Du skulle ju kunna prova att bränna som data-dvd och se om din dvd-spelare förstår det. En del dvd-spelare klarar av det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...